Tudományos Demokrácia Pártja racionalizmus - befolyásolás helyett, tudásmegosztás, összefüggések keresése, folyamatos kommunikáció a megegyezésig, hogy végül erkölcsösek lehessünk
Tegnapi bejegyzésemben az adózók nyilvántartásának
szükségességéről írtam, talán nem túl pontosan fejezve ki a lényeget, hiszen antipoligrupo a következő megjegyzést fűzte: "Egy ilyen "szuper-adatbázis"
létrehozása szvsz. adatvédelmi szempontból aggályos...". Bár a hozzászóló
sem részletezte, hogy milyen szuper adatbázisra gondol, de mivel kettő ilyen adatbázisról
szóltam, mindkettőről írok pár újabb gondolatot, elsősorban adatvédelmi szempontokat
szem előtt tartva.
Az egyik szuper-adatbázis az APEH-nél nyilvántartott bevallások tömege, ami a jövedelemadót
tekintve jelenleg is létezik. Az általam javasolt megoldás két részletben különbözik
ettől, egyrészt hogy a bevallásokat az APEH engedéllyel rendelkező könyvelő cégek
küldik be elektronikusan, másrészt, hogy minden állampolgár köteles bevallást készíteni.
Az adatok előzetes feldolgozásának könyvelő cégek számára történő átadását pontosan
adatvédelmi szempontból tartom szükségesnek, hiszen a független irodák az ügyfeleik
érdekeit fogják képviselni, az APEH pedig csak az elő-feldolgozás utáni adatokat
kapja meg, tehát a teljes népességre kiterjedő adatbázis csak annyiban
áll majd az állam rendelkezésére, amennyiben ez az adózás későbbi ellenőrzéséhez
szükséges. Mindössze az ellenőrzéskor juthatnak a részletes adatok az APEH, így
az állam kezébe, ami lehetetlenné teszi az érzékeny adatokkal való törvénytelen
visszaélést.
Komolyabb aggályokat okozhatott az a kijelentésem, hogy a vagyoni állapotról szóló
bevallásokat is csatolni kell a bevallásokhoz, márpedig a vagyoni helyzet részletei
mindenképpen érzékeny személyes adatoknak számítanak. A vagyoni részleteket is tartalmazó
szuper-adatbázis létrehozása valóban törvényellenes lenne, hiszen az
Adatvédelmi Törvény 5.§ (2) pontja szerint "Csak olyan személyes adat kezelhető,
amely az adatkezelés céljának megvalósulásához elengedhetetlen, a cél elérésére
alkalmas, csak a cél megvalósulásához szükséges mértékben és ideig".
Tehát az APEH csak az adóellenőrzéshez szükséges mértékben kezelheti a vagyoniadatokat. Nem tartozik rá a vagyonrészek pontos megnevezése, csakis azok jövedelemtermelő
képessége. A könyvelő cégek az adózó által megadott adatokból és az
APEH által kiadott segédletekből megállapítják a különféle vagyonrészek jövedelemtermelő
képességét, és csak az összesített adatot továbbítják az APEH felé. A számítások
alapjául használt részletes adatokat persze az adózónak hitelesített elektronikus
formában meg kell őrizni a jelenleg is érvényben levő öt évig. A könyvelő cég adatkezelő
tevékenységet csak a bevallás elkészüléséig végezhet.
A tegnapi írásomban szereplő másik szuper-adatbázis az Államkincstár által nyilvántartott
adatsor, amely tartalmazza minden állampolgár tartozik-követel számláját, de csakis
az adóalap, az adókötelezettségek és befizetések, valamint az állami támogatások
összegét. Ez az adatbázis is megfelel az igazságos támogatási rendszer "céljának
megvalósulásához elengedhetetlen [...] mérték" követelményének, hiszen
a TDP politikája szerint a nyilvántartás célja az,
hogy csakis a rászorultakat támogassa, de ezt a támogatást is mint kamatmentes kölcsönt
folyósítsa, amit csakis abban az esetben nem köteles a támogatott visszafizetni,
ha teljes élethosszon keresztül fennáll a rászorultsága.
Problémás lehet még az, ha az Államkincstár adatbázisából adatokat kér le az ügyintéző,
amikor meghatározza az ügyfél által fizetendő illeték alapösszegét. Már az
államigazgatásról szóló szövegemben említettem az illeték eszközének felhasználhatóságát
az állami köztisztviselők teljesítményének mérésére, tegnap pedig azt mutattam meg,
hogy ha magasabb alapösszegű illetéket kell fizetni az adószabályok megszegőinek,
akkor ez is javítani fogja az adózási fegyelmet. Természetesen adatvédelmi szempontok
betartására szükség van. Az ügyintéző nem kérhet le részletes adatokat az Államkincstár
adatbázisából, mindössze azt, hogy a normál, vagy az emelt összegű illetéket kell
fizetnie az ügyfélnek az adott állami szolgáltatásért.