Tudományos Demokrácia Pártja racionalizmus - befolyásolás helyett, tudásmegosztás, összefüggések keresése, folyamatos kommunikáció a megegyezésig, hogy végül erkölcsösek lehessünk
A tegnap föladott kötelező
házi megoldásával senki nem próbálkozott, tehát megbuktam - mondaná egy lelkiismeretes
tanár, de a politikusi pályára törekvő nem lehet ennyire érzékeny. :-)
Közzéteszem tehát a feladat megoldásának első lépéseként azt a táblázatot, amely
a kétféle jogi építmény jellemzőit rendszerezi, hozzávéve a tudományos "jogalkotás"
semleges oszlopát.
liberálisrepublikánustudományos 1. alapja:definiált jogrend jogrend felismerése
plurális rendszerek 2. célja:az egyén védelme a közjó védelme fenntarthatóság
védelme 3. eszközei:vetélkedés és érdekek
közösség és párbeszéd vetélkedés
és párbeszéd 4. hatása:korlátozza az államot korlátozza az egyént közvetíti
a korlátokat
1.) A hatalom birtokosai által definiált liberális jogrend elfogadottsága (legitimitása)
demokratikusan nem biztosítható, a társadalomban zajló átalakulások a merev jogrendet
folyamatosan erodálják. Ugyanakkor a rejtetten működő, fölismert republikánus jogrend
figyelmen kívül hagyja a társadalomban kisebbségben lévő jogállapotokat. Nem zárható
ki, hogy a többség (vagy egy múltbeli többség) által valóságosnak vélt jogrendszernél
megfelelőbb lenne a kisebbség látásmódja, hiszen a felismerés is kultúrafüggő. A
liberális gondolkodás a jogalkotó képességet, a republikánus gondolkodás pedig a
jogfelismerő képességet fetisizálja.
2.) Az egyén liberális védelme csak akkor növeli a társadalomnak és egyúttal az
egyénnek a biztonságát, ha a közösség ereje túlsúlyos, de sajnos ez csak általánosságban
igaz, instabil egyensúlyi helyzetekben az egyes egyének ereje túlmutat a közösség
erején a közösségbe tartozó egyéneket veszélyeztetve. A közjó republikánus védelme
csak akkor segíti a társadalom fejlődését, ha a közjó meghatározása nem a közösség
kommunikációja feletti hatalmat megragadó egyének lehetősége, azaz a kommunikációra
mindenkinek ugyanúgy van lehetősége. A liberális szemlélet figyelmen kívül hagyja
a nem politikai területen hatalommal bíró egyének politikai befolyását, a republikánus
pedig lebecsüli a közösséget a megtévesztő kommunikáció hatását.
3.) A piaci vetélkedésnek és az érdekeltségnek a jogalkotásba való átemelése liberális
minta szerint csak a akkor lehet hatékony, ha az érdekellentétek mellett a jogrendszer
alakításáért versenyző felekben megvan a bizalom és közös nyelvet beszélnek. Ha
e kettő hiányzik az ugyanúgy torz jogrendszert eredményez, akárcsak a piaci viszonyokban
is. A közösségi alapokon és a torzításmentes kommunikációval kialakított republikánus
jogrendszer feltételezi, hogy a résztvevők a kommunikáció eredményeként létrejött
konszenzusnak alávetik magukat. Ha mégsem így történik, akkor vagy újabb (folyamatos)
kommunikáció indul, vagy elfogadják a kialakuló jogsértő gyakorlatot. A liberális
eszközök külsődlegessé téve kiüresítik, a republikánus eszközök pedig elértéktelenítik
a jogrendszert.
4.) A liberális jogalkotás az állam monopolhelyzetének gyengítését tekinti a jogrendszer
legfontosabb hatásának, figyelmen kívül hagyva, hogy az állami döntések folyamatát
minden esetben külső érdekek befolyásolják, így a legyengített állam védtelenné
válik a személyes indíttatású támadások ellen. A republikánus a közösségi érdeknek
ellentmondó egyéni magatartást próbálja visszaszorítani, formálni, figyelmen kívül
hagyva a változatosság szabadosságában rejlő tartalékokat. Egyoldalú szemléletmódjuk
miatt a liberális jogrendszer az állam cselekvő reagálását, a republikánus jogrendszer
az egyéni képességek kiteljesedését teszi lehetetlenné.