Tudományos Demokrácia Pártja racionalizmus - befolyásolás helyett, tudásmegosztás, összefüggések keresése, folyamatos kommunikáció a megegyezésig, hogy végül erkölcsösek lehessünk
egyenlő mértékkel TGM kontra Heller Ágnes 2009-01-18 23:59
A hétvégén nem nagyon voltam gépközelben, szombat délután is csak beugrottam a reggel
megírt szöveget föltenni. Akkor láttam, hogy tegnapelőtti
szövegemre HaKohen a következő kommentet írta: "[...]
a mai nol portálon megjelent Heller Ágnes írása, amely szerintem kitűnő, frappáns
és - ezzel persze lehet nem egyetérteni - helyére teszi TGM vitatott cikkét. [...]"
Ma már nem akartam újabb bejegyzésen agyalni, de elolvasva Heller Ágnesírását szomorúan tapasztaltam,
hogy nem is olyan kitűnő és nem is frappáns, inkább gányolt szöveg.
Élek a lehetőséggel (nem értek egyet vele), és megmutatom mit is tett helyre.
Igaz ugyan, hogy TGM túloz, ezért valamivel kevesebb okunk van fölháborodni, mint
Hitler árnyékában (bár szerintem az említett árnyék nélkül ma még nagyobb az írástudók
árulása). Az ok valóban kevesebb, de ez a kevés is elég ahhoz, hogy fölháborodjunk,
ahogy Bálint György is írta (Intelmek kezdő felháborodókhoz):
"Mert nem minden erőszak szemmel látható, nem minden gyilkosság jár vérrel. Az éhség
van olyan kegyetlen gyilkos, mint a kés. Vannak, akiket megdöbbent egy utcai zavargás
néhány áldozata, de érintetlenül hagy százezer tengődő, lassú ínségpusztulása. Ifjú
entellektüelek, ne kövessétek ezeket. Tanuljátok meg jól, hová kell irányítani felháborodástokat.
Drága fegyver, bűnt követ el, aki helytelenül és felületesen használja. Ifjú entellektüelek,
legyetek igazságosak: ne mérjetek egyenlő mértékkel!"
Hogy TGM a fenti szöveg kapcsán hivatkozik Bálint Györgyre, az kiderül abból, ahogy
a Monoki Gondolat (ez a nagybetűs megnevezés ne lenne irónia?) jogerőre
emelkedése körüli hallgatást kritizálja. TGM a továbbiakban furcsállja, hogy a szocialista
elveket hangoztató kormány a sztrájktörvényt szigorítja (mert a saját monopoltőkés
identitása ezt kívánja) de ezen senki nem lepődik meg. Folytathatnám még a fölsorolást,
a családon belüli erőszakon keresztül, az állatkínzásig, de TGM szövege azért sorolja
embertelenségeket, hogy láttassa, az írástudók mindezek ellenére hallgatnak, vagy
mellébeszélnek, mentségeket találnak ki a menthetetlenre. Arról szól TGM írása,
hogy az írástudók elárulják a szenvedőket - nem az intézményeket, nem a választott
vezetőket, hanem magát az embert. Írhatnám azt is, hogy a reneszánsz embert.
Az izraeli támadással kapcsolatos mondatokat Heller Ágnes (Letter Force-hoz hasonlóan)
idézi ugyan, de (ugyanúgy) megszakítja TGM szövegét az alábbi mondatok előtt: "A
nacionalista mákonytól elkábított izraeli közvéleménnyel szemben az elszigetelt
izraeli baloldal - Ilan Pappé, Tom Segev, Nir Rosen, Michael Warschawski, Uri Avneri
- bátran fölemeli a hangját. A nyugati baloldali sajtó, az Európai Balpárt, a IV.
Internacionálé, a szakszervezeti mozgalom, számos szociáldemokrata, liberális értelmiségi
tiltakozik. Az úgynevezett magyarországi baloldal néma. Ez tűrhetetlen."
Tudom én, idézni szubtilitás nélkül is lehet. Nem gazság.