Tudományos Demokrácia Pártja racionalizmus - befolyásolás helyett, tudásmegosztás, összefüggések keresése, folyamatos kommunikáció a megegyezésig, hogy végül erkölcsösek lehessünk
áltudomány A szociáldarwinizmusról 2009-01-20 22:55
Éppen egy hete, hogy Agricola
rám sütötte a bélyeget, hogy szociáldarwinista vagyok (voltam már szerinte
sznob is, de ez most nem fontos, lényeg a tipizálás). Az eféle bélyegek
nagy haszna a közösség számára, hogy a bélyeg viselője könnyen fölismerhető, nem
kell időt vesztegetni a személyiség vagy egy szöveg összetett gondolattartalmának
megértésével, a tipizálás eligazít, a cselekvési minta pedig készen áll, kinek-kinek
erkölcse, világnézete, MÉM-jei szerint.
(Van persze a megbélyegzéssel egy súlyos probléma. Részleges információk alapján,
a megbélyegző felismerőképességének korlátaival torzítottan keletkezik egy előítélet,
ami a megbélyegzett valóságos énjét eltakarja. Miközben a megbélyegzés szó negatív
tartalmú, az előítélet a megbélyegzettről a valóságostól jobb ítéletet is tartalmazhat.
A problémát okoz mégis minkét esetben az, hogy nem a valóságos személyhez, hanem
a típushoz viszonyulunk. A tipizálásról még sokat fogok írni...)
A szociáldarwinizmusnak az evolúció elméletéhez a nem sok köze van, legföljebb annyi,
hogy Malthus gazdasági
folyamatokra nézve áltudományos feltételezései már nem áltudományosak akkor, ha
az érdekmentes és céltalan jelenségeket magyarázzák velük. Ezt tette Charles Darwin.
A fajok változása ugyanis nem a faj egyedeinek alkalmazkodó változásán alapul (nem
láncszemek sora), hanem az egyedeket leíró genetikai kód véletlenszerű változásaiból
következik. A faj alkalmazkodása a kódrészletek sokaságán alapul, amelyek meghatároznak
különböző egyedeket, valamint azon, hogy az egyed a tulajdonságait befolyásolni
ugyan nem tudja, de életlehetőségei arányában ismétli saját kódrészletét. A meghatározottság
tehát egyirányú, a genetikai kódot nem érdekli, hogy fennmarad-e az egyed, mert
nincs érzéke, célja, egyszerűen csak van. Más a helyzet a gazdaság, a társadalom
esetében, ahol kölcsönös függőség és érdekkapcsolat feszül az egyén és a közösség
között, a társadalmi cél pedig éppenséggel ennek a kapcsolatnak, a közös érdeknek
felismerése, optimumkeresés.
Hogy mégis mit értettem az "evolúciós problémamegoldó potenciál" kifejezés
alatt egy hete, arra magyarázatot ad a
MÉM-ek genetikai kódhoz való hasonlatossága. Idézet Sebők Zoltán
cikkéből:
"A mémek, nagyon egyszerűen és általánosan fogalmazva, olyan információs minták,
amelyek replikáció, azaz másolódás útján terjednek. Egy angol neodarwinista genetikus,
Richard Dawkins vezette be ezt a fogalmat 1976-ban megjelent Önző gén című könyvében.
A gének analógiájára képzelte el őket: míg a biológia világában a gének másolódnak,
s ez által hozzák létre a testeket, Dawkins föltételezte, hogy nagyon hasonló jelenséggel
van dolgunk a kultúrában is. Vannak bizonyos kisebb-nagyobb információs minták -
ezek lehetnek bármik: szokások, dallamok, ruhadivatok, gondolatok -, amelyek agyról
agyra, személyről személyre terjedve replikáltatják, s ez által tartják fenn önmagukat.
Röviden fogalmazva, ilyesfajta információs mintákként határozhatók meg a mémek,
amelyek kultúránk egészét teszik ki."
Ebben az értelemben használtam az evolúciós potenciált, az államhatalom teremtőként
való tiszteletével szemben. A TDP a rendszerbe épített
garanciákat, és nem az államhatalom szubjektív erejét kívánja növelni, jól behatárolt
és számon is kérhető programot alkotva, ugyanis az elhallgatott
pártprogramok bizonytalansága miatt a választás után ismeretlen MÉM-ek befolyásolhatják
a közösség erejének fölhasználását.