Tudományos Demokrácia Pártja racionalizmus - befolyásolás helyett, tudásmegosztás, összefüggések keresése, folyamatos kommunikáció a megegyezésig, hogy végül erkölcsösek lehessünk
magyar-magyar Tipizálás és párbeszéd 2009-01-29 19:25
A gazdaságpolitikáról szóló szövegelésemet a tegnapi,
természetes monopóliumokkal foglalkozó bejegyzéssel befejeztem. Mostantól fogva
a társadalmi párbeszéd és az új párt szervezése lesz a téma (ismét), de ha más kérdés
merülne fel, akkor azokat is igyekszem megválaszolni... :-)
Olvasom "Egy hitetlen napjainak hordaléka" közt HitetlenTamáska
mai bejegyzését,
amelyben a rasszizmus csírájának tekinti a nyelvben eléggé gyakori tipizálást. Meg
kell azonban különböztetni az identitás vállalását vagy az identitásra
való hivatkozást a megbélyegzés-szerű tipizálástól, utóbbi valóban
az előítélet egy formája. Egyetlen jelzőnk sem rasszista, ha identitásra utalunk
vele, de bármelyik szó lehet rasszista felhangú, ha megbélyegző módon használjuk.
Nem rasszista kijelentés tehát, ha valakiről azt mondjuk, hogy cigány identitású
- ha ő is ezt állítja magáról, az viszont rasszizmus, ha azt mondjuk, hogy cigány
típusú. Egy-egy mondatban a közlő rövidít, így csak a teljes szöveg tartalmából
derülhet ki, hogy a cigány szó az illető(k) önazonosságából fakadó megnevezés
vagy a típushoz kötődő előítéletek fölkeltésére szolgál.
Ennek tudatában olvasva a Cigány-magyar
együttélésért indult kezdeményezésről, csak úgy tudom értelmezni a fölhívást,
hogy mi, önmagunkat cigánynak vagy (nem cigány) magyarnak tartó emberek
szervezzük meg az együttélés híveinek köreit, és "minden törvényes eszközzel álljuk
útját annak, hogy a mélyülő válság etnikai konfliktusba torkolljon. [...] Az aláírók
követelték, hogy szigorún büntessék meg a tulajdon, a törvényesség, az emberi méltóság
rovására elkövetett vétségek elkövetőit". Ez pontosan a rasszizmus ellentéte,
anti-rasszizmus. HitetlenTamaska fájdalmas fölszisszenése tehát alaptalan (persze
valakit alaptalanul szenilisnek nevezni ugyanúgy megbélyegzés). Azt viszont,
hogy blogtársam általános félelme nem oktalan, igazolják a szövegéhez írt kommentek
között olvasható tényleg rasszista szövegek.
Blogen megjegyzéseire gondolok, aki szerint "magyar az,
aki magyar etnikumú", amivel az etnikumra szűkíti a magyarságot, típust
határoz meg, sőt később egyértelműen kifejti: "A többségi társadalom éppen azt várja
el a cigányságtól, hogy felhagyjanak cigány életmódjukkal és magyarrá váljanak,
kövessék legalább a legalapvetőbb magyar (itt civilizált) normákat". Ezzel
a követeléssel tulajdonképpen a cigány típus alsóbbrendűségét fogalmazza meg, ami
rasszista ostobaság. Hogy rasszista, az vitathatatlan, a tipizálás ostobasága pedig
abból fakad, hogy figyelmen kívül hagyja a bármelyik rasszon belüli sajátos emberi
minőségeket, a csoportra sütött bélyeget tartja érvényesnek annak minden tagjára.
Jellemző blogen másik (epe-ként beírt [15]) kommentje
is: "A nyelvhasználat ott kezdődik, hogy felállítunk egy konszenzust, a szavak és
kifejezések egy halmazát, amelyek jelentését és kontextusát meghatározzuk annak
érdekében, hogy a kommunikáció eszközéül szolgáljanak". Valóban van ilyen
nyelvhasználat is, ahogy azt a pozitivisták annak idején megfogalmazták, de a szavak
jelentésének és kontextusának "meghatározása" lehetetlenné tenné a tudás holisztikus
fejlődését. A nyelv nem csupán eszköz, a nyelv a társadalom egyik lételeme,
amiből nem zárhatja ki senki "a szlenget, zsargont és argót, nyelvi tudatosságot
és spontaneitást, nyelvjárást és nemzeti nyelvet, anyanyelvet és többnyelvűséget,
[...] a mesterséges nyelveket és a manipulációkat, a beszéd-írás-írástudatlanság
dimenzióit, a kommunikatív kompetencia és a nyelvi paradigma sajátosságait."
- olvasom a Cseresnyési László: Nyelvek és stratégiák, avagy a nyelv antropológiája
című könyvének
ismertetőjében. Persze az előítéletesen gondolkodók szerint a nyelv és a
világ is egyszerű; fekete és fehér. A józanabb olvasó láthatja, hogy eközben csak
a fekete és a fehér típusokról szólnak az előítéleteik, amikkel egyébként méltósággal
bíró embertársukat bélyegzik meg gátlástalanul.
De térjünk a lényegre, a különböző identitású magyarok párbeszédére. A magyar jelzőt
most több értelemben is használtam (magyar állampolgár, magyar anyanyelvű, magyar
hazafi), akik az eltérő identitás miatt jócskán eltérő álláspontot is képviselhetnek.
Minden ember más múlttal rendelkezik, eltérő társadalmi helyzetben él, ennélfogva
a jövőt is különböző módon képzeli el. Néha csak árnyalatnyi az álláspontok különbsége,
de teljes egyezésről sosem beszélhetünk. A hasonlóságok alapján létezik
csoportidentitás is, de ez nem azonos a kirekesztéssel. Az etológiai értelemben
vett kiscsoport ugyan kirekesztően viselkedik az idegennel szemben, de ennek valós
alapja is van, mégpedig az, hogy a kiscsoport tagjai személyesen, részletekbe menően
ismerik egymást, ami ismeret a csoport létszámának növekedésével leromlana, ezért
ott előnyös a kirekesztés. Nagyobb közösségekben azonban ugyanez az előny hátránnyá
fordul (a megalapozott kirekesztés előítéletté homályosodik), mert a nagycsoport
alapja a közös identitás, ideológia, történelem vállalása, nem pedig a személyesség.
Erről már írtam a TDP politikai térben elfoglalt helyét
taglaló ötödik mondatban, nem részletezem most, csak
ismételten elolvasásra ajánlom Csányi Vilmos:
Van ott valaki? című könyvét.
Rátérnék a különféle identitású polgártársaim közti párbeszédre, de már így is túl
hosszúra sikeredett ez a mai szöveg, majd holnap folytatom...