Tudományos Demokrácia Pártja racionalizmus - befolyásolás helyett, tudásmegosztás, összefüggések keresése, folyamatos kommunikáció a megegyezésig, hogy végül erkölcsösek lehessünk
jövedelemadók Egy kormányprogram-tervezet 1. pontjához 2009-02-09 17:20
Tegnapi bejegyzésemben hét pontba szedtem azokat a reformteendőket,
amiket a stabil és fenntartható fejlődés elérésére javasol végrehajtani a
TDP. Ma az első pont, a különféle jövedelmek utáni adókötelezettség részleteit
fejtem ki.
A vagyon önértékelésének módjáról már írtam (kiút a válságból
- 2009.01.15), csak azt fűzném hozzá, hogy nem csak az ingatlant, hanem minden olyan
vagyontárgyat tételesen be kell számítani, ami a tulajdonos vagyonát egy adott (pl.
2%-nál vagy 100000 Ft-nál nagyobb) értékhatárnál jobban megnöveli. Ha tehát a vizsgálat
során megállapított vagyon és a bevallott vagyon különbsége ennél a tűrésértéknél
nagyobb, akkor megalapozott indokkal indítható eljárás. A további adómeggondolások
során tehát abból indulok ki, hogy az APEH rendelkezésére álló módszerek az adóellenőrzés
folyamán a valós vagyoni és jövedelmi viszonyok ellenőrzésére alkalmasak. A
jövedelemadózásra vonatkozó törvények megalkotásakor nem vehető figyelembe sem azok
megszegésére való szándék, sem a szociális helyzet, csakis az igazságosság és a
versenyképesség fenntartása.
Az igazságosság egyenlő és arányos teherviselést jelent. Életünk során többféle
módon biztosítjuk fennmaradásunkhoz szükséges erőforrásokat, egyrészt munkával,
másrészt pedig megtakarításaink termelésbe befektetéseivel valamint a tulajdonunk
szolgáltatta előnyöket élvezve. Ez a három összetevő, a munkabér, a tőkeprofit
és a vagyonból származó természetbeni jövedelem határozza meg a polgár anyagi helyzetét.
A munkabér és a tőkeprofit pénzbeni kifejezése egyszerű, de a vagyonból származó
jövedelem is meghatározható a következő gondolatmenet alapján.
A vagyon tulajdonosa dönt arról, hogy a vagyonát a termelésben kockáztatja (befekteti)
vagy kincsként őrzi. Ebben a döntésében két tényező befolyásolja, egyrészt a kockázat
mértéke, másrészt az, hogy mekkora veszteséget szenved a kincsként való őrzéssel.
Amennyiben a termelésbe fekteti, akkor a haszna (ami a kockázat ára) a reálkamat
értéke körül ingadozik, tehát az átlagos profitja a reálkamat átlagával egyenlő.
Ez után a nyeresége után még adóznia is kell, tehát a nyereségnek még az adó mértékével
is meg kell haladni a reálkamat értékét. Amennyiben a recesszió miatt a tőkés
haszna lecsökken, akkor az adózásból következően is érdeke a termelés csökkentése,
leállítása, hiszen a fizetendő adó a termelés profitjával arányos, míg a kincsként
őrzött javak után jelenleg Magyarországon egyáltalán nem, vagy csak helyi rendelkezések
alapján kell adót fizetni. Álláspontom szerint a vagyonadó mértéke az egész világon
alacsony, ami mélyíti a recessziós válságokat.
Ha a tulajdonos vagyontartásának haszna kisebb lenne a termelésből való a kilépés
után, mint a reálkamat mértéke, akkor biztosan nem vonná, nem léptetné ki, hanem
a termelés folytatását vagy a termelő beruházást választaná. Ebből következik, hogy
a vagyontartásból származó jövedelem a vagyon érékének és a reálkamatnak a szorzatával
egyenlő (vagy annál nagyobb) kell legyen.
Ha a tulajdonos a vagyonbirtoklás után is adófizetésre lenne kötelezve, akkor ez
az adó nem a termeléssel arányosan változó, hanem fix költségként jelenne meg számára,
ami a termelést még kisebb kibocsátás esetén is racionálissá változtatná. Közgazdasági
nyelven szólva az átlagos változó költség {AVC = VC / Q} és a határköltség {MC =
dVC / dQ} görbék metszéspontja a kisebb (Q) kibocsátás felé mozdulna el, tehát csökkenne
a gyárbezárások, elbocsátások mértéke. A vagyonadó tehát az adózás igazságosabbá
tételén kívül a foglalkoztatottság növeléséhez is hozzájárul. Természetesen
a dupla adóztatás elkerülése végett a termelésbe vitt vagyontárgy után addig kell
csak számított vagyonadót fizetni, amíg a tényleges profit meg nem haladja a vagyontartásból
számított jövedelmet. Ha meghaladja, akkor a profit lesz a vagyonból számított jövedelemadó
alapja.
Az adórendszerrel szembeni fontos követelmény, hogy a termelési formákat tekintve
semleges legyen, ugyanakkor az ország versenyképességét ne rontsa. Mindkét szempontból
előnyösebb az adórendszer végletes leegyszerűsítése, a különféle kedvezmények megszűntetése.
Az átlátható adórendszer kisebb adminisztrációs költséget jelent, a csalók könnyebb
kiszűrését és előnyei is könnyebben megismertethetők az érintettekkel. Ebből
következik, hogy az éves bevallásokat is a legegyszerűbb formában, három főadat,
a vagyonérték, a munkával, valamint a tőkebefektetéssel szerzett jövedelem feltüntetésével
kell elkészíteni.A vagyonérték és a reálkamat szorzata adja meg a
vagyonból származó jövedelmet. A három típusú jövedelemtételt összeadva megkapjuk
az adóalapot.
Az adóalap meghatározott része adómentes, a további jövedelemtömeg után pedig egyetlen
általános adókulcs alapján kell adót fizetni. Az adómentes sávra egyrészt azért
van szükség, mert a kisvagyonok és kisjövedelmek esetében jövedelem nagyrészt a
fogyasztási szükségletek kielégítésére, tehát ez után a jövedelemrész után is történik
adófizetés, de fogyasztási adó formájában. Másrészt ugyanez az adómentes sáv biztosítja
az adóteher progresszivitását, miközben marginális adókulcsugrás csak egyetlen jövedelemértéknél
játszik szerepet. De erről a progresszív jellegről is írtam már (mentes
- 2008.06.03).