Tudományos Demokrácia Pártja racionalizmus - befolyásolás helyett, tudásmegosztás, összefüggések keresése, folyamatos kommunikáció a megegyezésig, hogy végül erkölcsösek lehessünk
fogyasztási adók Egy kormányprogram-tervezet 2. pontjához 2009-02-10 17:15
A tegnapelőtt pontokba szedett reformtervek közül ma
a második pontban említett fogyasztással arányos adók (ÁFA, jövedéki adó) szerepéről,
pontosabb azok szabályozóként való új szerepéről írok. A TDP
ugyanis nem tartja helyesnek a szociálpolitikai elvek összekeverését a fogyasztás
megadóztatását meghatározó adóelvekkel.
Szociálpolitikai szempontok alapján a közösségünk (az Európai Unió is) a szociális
szempontból fontos javak fogyasztási adóira (a továbbiakban csak az ÁFA rövidítést
használom) alacsonyabb kulcsot határoz meg, ami egyrészt torzítja a termékek közötti
érték-összehasonlítást, túlfogyasztást eredményez, miközben a szociálpolitikai célokat
a szociális juttatásokon keresztül kisebb állami elvonással is meg lehetne oldani.
Amennyiben a (J) jövedelemhez hasonlítjuk a létfenntartásra fordított (F) fogyasztói
kiadásokat, akkor valóban az alacsony jövedelmek felé haladva növekszik az (F/J)
arány a létfenntartás fogyasztási kényszere miatt. Azonban a tegnapi,
jövedelemadókról szóló szövegemben említett adómentes sáv pontosan ezt az
aránytalanságot orvosolja, tehát nincs szükség a termékek közötti fogyasztói döntés
torzítására. Mivel azonban nem csak Magyarország vagy az Unió határain
belül kereskedünk, nemcsak egyfajta pénzt használunk, a fizetési mérleg egyensúlyának,
a nemzetközi munkamegosztásnak a befolyásolását lehetővé teszik a fogyasztói adó
különféle mértékei.
A fogyasztással arányos adókat a javak végső fogyasztói fizetik meg, egy vállalkozás
csupán azt a különbözetet fizeti be az államkasszába, ami a termeléshez szükséges
(input) és az eladáskor továbbadott (output) javak fogyasztási adója közötti különbséggel
egyenlő. Az ÁFA változása tehát a keresletet befolyásolja közvetlenül. Ha valamely
terméknek a fogyasztási adója megnövekszik, akkor a kereslet lecsökken az árnövekedés
miatt, tehát az adott terméktípust termelők a külföldi piacokra juttatják el áruikat
(amennyiben ott versenyképesek), tehát az export növekedése várható. A fogyasztási
adó csökkentése ugyanakkor fogyasztói árcsökkenést jelent, tehát a kereslet megnő.
Amennyiben a hazai termelés színvonala az adott termék esetében a világgazdasági
átlagtól elmarad, akkor a megnövekedett keresletet importból fogja fedezni a kereskedelem.
Ebből következően az ÁFA kulcsot azon javak esetében célszerű növelni, amelyek
hazai előállítási hatékonysága jó vagy javítható, illetve olyan típusú termékek
esetében kell csökkenteni, amelyek esetében rossz a hazai hatékonyság.
Az ÁFA növelése-csökkentése a fentiek szerint kihat export-import arányára, ezért
alkalmas a külkereskedelmi mérleg szabályozására is. Ellenérvként persze fölhozható,
hogy az élelmiszerek magasabb ÁFA tartalma például az idegenforgalmat teheti versenyképtelenné,
hiszen a vendéglátó szolgáltatások is drágulni fognak ezáltal. Különbséget kell
azonban tenni a szolgáltatásokhoz fölhasznált javak ÁFA tartalma és a szolgáltatás
során hozzátett munkatartalom értéke között. Az idegenforgalom hatékonysága ne abból
fakadjon, hogy Magyarország olcsó, hanem abból, hogy a hozzátett munka (tájékoztatás,
udvariasság, szolgáltatások) hatékonysága miatt versenyképes.
A fogyasztási adók különböző szintjének másik funkciója a környezetre káros, vagy
a közösséget terhelő fogyasztási formák visszaszorítása. Az állam jelenleg különféle
jövedelemoldali kedvezmények segítségével próbálja elérni a környezetet nem károsító
termelést, és a közösség fennmaradása szempontjából optimális gazdaságpolitika megvalósítását,
pedig a juttatások és kedvezmények egyre hatástalanabbak lesznek, tehát ezzel csak
az állam kiadásai nőnek meg. A tőke globális mozgási szabadsága eközben azt
okozza, hogy a termeléssel (tőke- és munkajövedelemmel) arányos adóterhek folyamatos
csökkentésével maradhat csak versenyképes egy ország gazdasága. Mindebből következően
az állami kiadások racionális szintre csökkentése mellett az ÁFA terhek folyamatos
növelésével kell biztosítani az államapparátus fenntartására és a szociális kiadások
fedezésére szükséges adóbevételeket hosszabb távon.