Tudományos Demokrácia Pártja racionalizmus - befolyásolás helyett, tudásmegosztás, összefüggések keresése, folyamatos kommunikáció a megegyezésig, hogy végül erkölcsösek lehessünk
gazdaságpolitika Egy kormányprogram-tervezet 4. pontjához 2009-02-12 18:20
A múlt vasárnap pontokba szedett reformterv negyedik pontja
szerint ma a gazdaságpolitikáról, tehát az adóbevételek és gazdasági beavatkozások
összehangolásáról írok. A Tudományos Demokrácia Pártja szerint
az állam ne akarja a gazdasági folyamatokat meghatározni, hanem a fejlődés katalizátoraként,
a szociális szempontok és a piaci érdekek összeegyeztetésével szolgálja a polgárait.
A központi hatalom elsődleges feladata stabil jogi és intézményi környezet fenntartása,
a törvények betartásának ellenőrzése, illetve a törvény hiányosságaiból eredő előre
nem látható negatív jelenségek, válságok elleni föllépés.
A "Tudományos" jelző a párt nevében sokak szerint összeférhetetlen a demokráciával,
idősebbeknek fejében a felemás érzéseket :-(borzongást és röhejt :-) keltő tudományos
szocializmus leckét idézi föl. Akadt, aki a szcientokrácia utópikus egyoldalúságára
gyanakodott, volt, aki a politika és a tudomány összekapcsolása miatt a politológia
tudományára asszociált, ezért tartotta hibásnak a jelzőt egy párt számára. Többen
elriasztónak találták az egyszerű nyelvezetet váró olvasók számára a magas tudományra
utalást. Pedig a névválasztás alapja az, hogy a többi párt fundamentalista elképzeléseivel
szemben a TDP a politikai közlések összekapcsolására és ellentmondás-mentességére
törekszik (ahogy a tudomány is), de közben nem emel egyetlen elérendő
célt sem a többi fölé, annak kizárólagos közjónak nyilvánításával.
Mindegyikünknek más-más elképzelése van a közjóról, amit megvalósítani csak úgy
tudunk, ha a közösség rendelkezik az együttműködés képességével. Álláspontom szerint
az állam legfőbb feladata, hogy ennek az együttműködésnek a feltételeit biztosítsa.
Lehetne a párt neve bármi, hisz' nem a név számít, hanem a tartalom. Már tavaly
tavasszal (köldöknézegetés címén) írtam a névválasztásról,
ígérem, hogy a jövő héten egy hosszabb bejegyzésben ismét összegzem, hogy miért
éppen ez a (lassan tíz éve kitalált) név illik a tartalomhoz, de most vissza a gazdaságpolitikához.
Az állampolgárok közjóról vallott elképzelései abban megegyeznek, hogy az átlátható
stabilitást és a biztonságos szabadságot tartják fontosnak. Az átlátható stabilitást
úgy biztosíthatja az állam, hogy makro-szintű döntéseiről, beavatkozásairól és azok
mellékhatásairól is pontos és egyszerű képet ad a polgároknak, hogy azok meghozhassák
a mikro-szintű döntéseiket. Az államnak tehát minden döntését és a döntés előkészítését
is megfelelően dokumentálnia kell, hogy a választópolgár azok ismeretében válassza
meg képviselőit. Az alkotmány szerint a kormány egyes gazdaságpolitikai döntéseivel
szemben igen, de az elfogadott kormányprogram szerint hozott döntésekről nem kezdeményezhető
népszavazás, ezért szükséges képviseleti demokráciánkban a kormányprogram lehető
legpontosabb meghatározása. A TDP kormányprogramjában csakis azokat a célokat
határozza meg, amik szerinte a stabilitás legfontosabb feltételei, egyéb területeken
a részvételi demokrácia szabályait követve megelégszik a közvetítő szerepével.
A biztonságos szabadság azt jelenti, hogy a törvény szabta kereteket semelyik (állami
vagy civil) szervezet, sem pedig a polgár nem lépi át, vagy ha átlépi, az semmiképpen
nem maradhat következmények nélkül. A törvényes keretek, a jogbiztonság címén sem
szabad a cselekvést jogi formulákkal egyetlen szűk mederbe szorítani. Olyan
törvényeket kell hozni, hogy a bárki számára tartós hátrányt vagy azonnali veszélyt
jelentő cselekvési formákat ne hagyjuk következmény nélkül, hiszen ilyen esetekben
a kialakult helyzet nem visszaállítható. Ám ha a hátrány csak átmeneti, akkor a
kártérítés polgári peres úton, távlati veszély esetén pedig civil összefogással
orvosolható, ilyen esetekben nincs szükség az államhatalom beavatkozására, legföljebb
szolgáltató, közvetítő szereplőként léphet fel. A külvilág változó kihívásaival szemben az államnak erősíteni kell a magyar
gazdaságot. Ennek egyik legfontosabb eleme az, hogy a versenyképességet biztosítsa,
de ne csak látszólag és főleg nem a jövő terhére. Látszólagosnak tartok minden
olyan állami beavatkozást, amely egy versenyképtelen vállalkozás életben maradását
segíti ahelyett, hogy a munkaerő átképzésére költene a hatalom. Természetesen az
átképzésekre fordított költségeknek csak akkor van értelme, ha az átképzett munkaerő
azután valóban alkalmazottá válik, tehát az átképzések támogatását annak mértékében
folyósítsa az állam, amilyen mértékben eredményes. Az átképző tanfolyamot szolgáltató
vegyen föl hitelt az átképzésre, az állam pedig csak akkor fizessen, ha az átképzés
eredményeként a munkavállalót alkalmazták, akkor viszont már megéri a hitel miatt
megemelkedett összeget kifizetni, mert bizonyosan nem ment veszendőbe.
Vannak az országnak elmaradott területei, amelyek verseny- és fejlettségbeli hátrányát
csakis a központi kormányzat egyenlítheti ki, ezt a kiegyenlítést kohéziós támogatásnak
nevezzük. A jólét mértékéül az adott önkormányzathoz tartozók összjövedelme szolgál,
elosztva a lélekszámmal, ez az adott terület jóléti mutatója. Az átlagos jóléti
mutató az ország összjövedelme osztva a teljes lélekszámmal. A "szegényebb" önkormányzatok
olyan arányban jogosultak a kohéziós támogatásra, amennyivel alacsonyabb a jóléti
mutatójuk az átlagosnál. Ez tulajdonképpen azt jelenti, hogy az átlag fölötti jóléti
mutatóval bíró területek biztosítják a forrást, tehát ők abban érdekeltek, hogy
ez a terhük csökkenjen, vagyis érdekük, hogy a kohéziós támogatásra jogosult önkormányzatok
ne pazarló módon használják föl az állami juttatást. A "gazdagabb" önkormányzatok
ezért olyan mértékben dönthetnek a kohéziós támogatás felhasználásáról, amilyen
mértékben magasabb a jóléti mutatójuk az átlagosnál. A támogatások tényleges fölhasználásáról
tehát azokkal az önkormányzatokkal kell megállapodni (náluk pályázni), amelyek az
átlagnál magasabb jóléti mutatóval rendelkeznek. A teljesítés ellenőrzését a központi
kormányzat végzi, de csak törvényességi szempontból emelhet kifogást. Ilyen módon
érvényesül a szubszidiaritás elve is, tehát a döntés a lehető legalacsonyabb szinten
történik. A gazdag-szegény önkormányzatoknak viszont érdekük megállapodást kötni
egymással, mert különben a központi kormányzat a saját döntése szerint használhatja
föl a kohéziós támogatás azon részét, amire nem születik megállapodás.
A jövedelemadó-terheket addig kell csökkenteni, amíg a tőkéért folyó versenyben
versenyképessé nem válik az ország. Versenyképesség alatt most azt
értem, hogy a direkt adóelvonás kisebb legyen a versenytársak adóelvonásánál.
A tőkemennyiség növelését segíti a vagyon megadóztatása is, hiszen a nagyvagyonok
egy részét a tőkepiacon való megjelenésre készteti. Ha pedig a hazai
termelés adóterhe alacsonyabb lesz, akkor már tényleg csak a hatékonyságtól függ
a versenyképesség. A hazai piac kicsi, ezért a nagyobb hatékonyságú termelőket célszerűbb
a külföldi piacok meghódítására késztetni, amit megfelelő ÁFA kulcs meghatározással
el lehet érni. A jövedelemadó kulcs csökkenéséből fakadó adóbevétel-csökkenést ellensúlyozza
a vagyon megadóztatása, de legfőbb javulást a különféle adó és árkedvezmények megszüntetése
hozza.
A rászorulók számára kialakított szociális védőháló kisebb költséggel biztosítja
ugyanazt a hatékonyságot, mint a szociális indokkal bevezetett ártámogatás, de
erről majd holnap írok...