Tudományos Demokrácia Pártja racionalizmus - befolyásolás helyett, tudásmegosztás, összefüggések keresése, folyamatos kommunikáció a megegyezésig, hogy végül erkölcsösek lehessünk
államreform Egy kormányprogram-tervezet 7. pontjához 2009-02-15 18:30
A múlt vasárnap összefoglalt reformterv hetedik pontjának,
az államapparátusban dolgozók, a hatalmat képviselők feladatainak és juttatásainak
kifejtésével zárom ma a TDP kormányprogram tervezetének
ismertetését.
(Mielőtt belekezdenék az államreform témába, megemlítem, hogy a
tegnapi szövegemet kiegészítve reagáltam
Tokfalvi barátom megjegyzésére, módosítva, pontosítva az álláspontomat.
Kéretik hasonló módon "update"-olni!)
Az államreform bizonyos lépéseit már az MSZP-SZDSZ koalíció is megfogalmazta, az
ő honlapjuk a tematikája szerint
haladva foglalom össze szükséges reformterületeket.
Az EGÉSZSÉGÜGY reformjának központi vezérelve a pazarlás megszűntetése.
Az állam szerepét a szabványok betartásának ellenőrzésére kell szűkíteni. A szabványokat
az orvosi közösség dolgozza ki (optimalizálja) a költségvetési keret ismeretében.
A tavaly márciusi népszavazás káros következményeit úgy lehet csökkenteni, hogy
az állam megszünteti minden olyan szolgáltatás támogatását, amely nem a közvetlen
gyógyító vagy az egészségmegőrző tevékenység része. Ide tartozik a nem speciális
betegétkeztetés, a szállítás és minden olyan szolgáltatás, amely nem rontja a gyógyító
tevékenység hatásfokát. A gyógyító tevékenység finanszírozását minden állampolgár
által egyenlő összegben fizetett társadalombiztosítási díjból kell fedezni.
De erről már tavaly áprilisban is írtam, amikor elbizonytalanodott
a miniszterelnök.
A NYUGDÍJRENDSZER reformjának központi gondolata a szolidaritás
és az igazságos teherviselés, de a szolidaritás nem csupán a nemzedékek között,
hanem a nyugdíjra jogosult nemzedéken belül, valamint az átlagos adófizetőnél magasabb
nyugdíjat élvezők oldaláról is joggal elvárható. A nyugdíjat más jövedelmekhez
hasonlóan adókötelessé kell tenni, ugyanis az egységes adózási rendszerben a nyugdíjak
sem lehetnek kivételek. Az aktív koruk alatt befizetett járulék alacsony értéke
miatt nyugdíjra nem jogosultak ellátását a társadalom minden tagjára vonatkozó
létminimum elv alapján kell biztosítani, nem pedig erre hivatkozva populista módon
megemelni a teljes nyugdíjtömeget. A nyugdíjra is vonatkozó adómentes sáv garantálja,
hogy az átlagnyugdíj adómentes marad. Ahogy ezt Gyurcsány tanár úr
tavaly őszi előadása után megírtam.
Az ÖNKORMÁNYZATI RENDSZER reformjának alapelve szociális és területfejlesztési
döntések önkormányzati szintre helyezése, aminek forrásait a központi kormányzat
biztosítja. Az önkormányzatok csak környezetvédelmi okokból vethetnek ki adót. Csökkenteni
kell az önkormányzati képviselők létszámát, de a bővülő döntési feladatkört alkalmazottként
kell végrehajtani egyértelmű szakmai szabályok szerint. Az önkormányzatoknak,
akárcsak a központi államnak nem lehetnek gazdasági vállalkozásai a közösségi szereppel
ez összeférhetetlen. Erről is írtam, amikor
kiderült, hogy az Matolcsy György versengő vállalkozássá alakítaná az önkormányzatokat.
Az OKTATÁS területén meg kell különböztetni a közoktatás és a felsőoktatás,
valamint az átképzések kezelését. A közoktatás társadalombiztosítás jellege
miatt minden állampolgár által egyenlő összegű járulékával kell fedezni a közoktatás
költségeit. A felsőoktatás és a munkaerő átképzése olyan szolgáltatás, aminek ellenértékét
maga az igénybevevő vagy a tartozást átvállaló szervezet (jellemzően az önkormányzat)
köteles visszatéríteni azállamkasszába. Amennyiben
az igénybevevő maga vállalja a költségeket, akkor visszafizetési kötelezettsége
a lentebb olvasható szociális ellátás visszafizetésével azonos szabályok szerint
történik. Az oktatáshoz (de előbbi témákhoz is) kapcsolódóan a Matolcsy-féle vitairat
bírálatának első részére hívom föl a figyelmet, amelyben összefoglalom, hogy miért
tévút a harmadik út.
A KÖZIGAZGATÁS reformja, a bürokrácia megszüntetése csak akkor
lehetséges, ha az ügymenet pontosan nyomon követhető és az ügyfél minden igénybevételkor
olyan módon fizet, hogy a fizetendő összegben szerepel az ügyintézők munkájának
értékelése is. A fizetendő összeg egy része az ügyfél elégedettségének mértékével
arányos (ezt az ügyfél határozza meg), ami az ügyben részt vevő ügyintézők mozgó
bérrészét befolyásolja.
A SZOCIÁLIS ELLÁTÁS reformja azon a végletes egyszerűsítésen alapul,
hogy a vagyoni alapú és befolyó jövedelem összesített értékét minden állampolgár
esetében a szociális létminimum szintjére kell kiegészíteni. A támogatást a központi
államkincstár folyósítja az adóhatóság adata alapján az önkormányzatnak, az önkormányzat
pedig a támogatott számára optimális formában valósítja meg az ellátást. A kapott
ellátás összegét az államkincstár nyilvántartja és a támogatási jogosultság megszűnésekor
(amikor a jövedelem meghaladja a létminimum határt) meg kell kezdeni a visszatérítést.
A KÖZFELADATOK katasztere jó alapot adhat a 2010-es és későbbi
választásokon a különféle kormányprogramok összehasonlítására. A TDP úgy tervezi,
hogy az ellenőrizhetőség megvalósítása végett a kormányprogramját a jelenlegi kormány
által készített
táblázathoz hasonlómélységben és az egyes feladatokhoz rendelt
legkisebb és legnagyobb ráfordításarányt is tartalmazó módon készíti el.
Hogy a választók ne csak tartalmatlan programok közül választhassanak...
A DEREGULÁCIÓ folyamán a jogrendszert mentesíteni kell a kusza
szabályozások miatti ellentmondásoktól, hiszen a tervezett adó-egyszerűsitések,
a kivételek és támogatási formák csökkenése miatt rengeteg jogszabály megfogalmazásának
egyszerűsödését, egyúttal az általuk kínált kiskapuk bezárulását is jelenti.
A Tudományos Demokrácia Pártja politikáját követő állam
következetesen ügyel arra, hogy a közszféra bérmegállapítása úgy történjen, hogy
az abból következő (a gazdaságban szétáradó) reálbér változás a GDP változásával
mindig arányos maradjon. A választott képviselők juttatását az Európai Parlament
képviselői jövedelmek színvonalára kell emelni, de ennek a juttatásnak csak az átlagjövedelem
háromszorosával egyező része tekinthető munkajövedelemnek, juttatás efölötti részét
(társadalmitőke-profitot) egyfajta vállalkozói hitelként kapja a képviselő, aminek
visszatérítése csak akkor engedhető el, ha a következő választásokon az adott képviselő
újra a hatalomba kerül.