Tudományos Demokrácia Pártja racionalizmus - befolyásolás helyett, tudásmegosztás, összefüggések keresése, folyamatos kommunikáció a megegyezésig, hogy végül erkölcsösek lehessünk
részvétel Az LMP (Lehet Más a Politika) mozgalom programjáról (1) 2009-02-20 16:00
Olvasom az Ökopolitikai Műhely Alapítvány
kiadványát, az LMP terveit, sok
dologban egyetértek velük, de több szempontból elhibázottnak, elnagyoltnak, mi több,
filozófiájában is tévesnek tartom a tervezetüket. A mozgalom társadalom és államképe
csak annyiban helyes, hogy nemcsak lehet, hanem kell is más politika. Azzal ugyanis
egyetértek, hogy a jelenlegi politikai elit (kormány és ellenzék) a bizalomvesztés
miatt csak rossz hatásfokkal, a közjavak súlyos veszteségeinek árán marad, vagy
váltja egymást hatalomban. A legnagyobb problémám az új mozgalom politikájának
másságával van, persze nem azzal, hogy más, hanem azzal, hogy nem eléggé más, mondhatnám
felemás.
A fenntarthatóság és az igazságosság eszménye mellett az LMP politikájának vezérelve
a részvételi demokrácia. Az állampolgárok és a hatalomba jutott személyek közvetlen
és jól körülhatárolható egyéni felelőssége helyett az állami beavatkozás növelésével
párhozamosan az állampolgár döntésbefolyásoló erejét növelné a tervezet.
A törvényhozásban és a kormányzásban ezt megvalósítani a korporatív berendezkedésű
állammal vagy a közvetlen demokrácia intézményesített formáin keresztül lehet. Belátható
azonban, hogy az állampolgár államot befolyásoló joga végérvényesen egyik formában
sem teljesül, de ami rosszabb, hogy ez a jogtalanság a pártküzdelmektől eltérően
még rejtve is marad, tehát a pártrendszert megkerülő mindkét forma antidemokratikus
állapothoz vezet.
A korporatív állammal (amelynek lényege, hogy a képviselők nem
általános választások, hanem társadalmi szervezetek delegáltjaiként jutnak a hatalomba)
az a probléma, hogy a pártokkal ellentétben a civil szervezetek nem veszíthetnék
el a hatalmi szerepüket, akármilyen nemzetrontó politikát is képviseljenek.
A korporatív állam konzerválja a kialakulásakor fennálló politikai erők hatalmát,
ezért fejlődésellenes és antidemokratikus. A Fidesz 2000 utáni átalakulása ennek
a korporatív államképnek az átvételéről szól, aminek zászlóvivője Pozsgai Imre és
Stumpf István, ahogy ezt már Tokfalvi barátom is
kifejtette. De most a Fideszt csak intő példaként említettem, az LMP politikájában
sokkal több elem utal a közvetlen demokrácia irányába való elmozdulás szándékára.
A közvetlen demokráciával (amely az egyedi kérdéseket is a szavazópolgároknak
teszi fel a kérdéseket a végrehajtó szervezet, majd a végrehajtásban a többség döntését
követi) egyrészt az a helyzet, hogy a kérdésfeltevés módja befolyásolja
a válaszokat, ez esetben tehát a tényleges hatalom a kérdéseket feltevők kezében
lenne. Másrészt a válaszokhoz széles körű ismeret szükséges, tehát
a közösséget tájékoztatók birtokolnák a tényleges hatalmat. Rövidtávon
természetesen ez a negatívum a politikai pártok rendszerére is igaz, de - merthogy
a kérdések komplexitása általában lehetetlenné teszi azok különválasztását egymástól
- az egyedi döntések helyett a választóknak politikai tervek közül kell választani,
miket megvalósítani csakis a hatalom tartós birtokában lehet. A törvényalkotás
és a központi kormányzás egyedi kérdéseiben tehát a pártok (vagy egyének) politikai
programja alapján megválasztott képviselőket illeti a legfőbb döntés joga.
Az önrendelkezési jog gyakorlására az önkormányzatok szolgálnak, ezért az önrendelkezési
jog megvalósítása nem a populista erővel bíró egyéni kezdeményezések szabadjára
engedésével, hanem a valódi kisközösséget jelentő önkormányzati rendszerek döntési
jogkörének megerősítésével maradhat demokratikus keretek között. A
képviseleti rendszer értelme, hogy a választott képviselő egy adott időszakon belül
döntéseket hozzon, majd az időszak végén a döntéseivel kapcsolatban elszámoltatható
legyen. Amennyiben egy összefüggő döntési sor összhangja megbonthatóvá válik az
egyes döntések megsemmisítésével, akkor azzal a teljes döntési sor előnye elveszhet
a közösség számára. Emiatt a TDP még önkormányzati szinten sem tartja elfogadhatónak
a hatalom döntési jogának csorbítását. A megoldás a hatalomba jutott képviselők
késleltetett javadalmazása, amelyhez teljes joggal csak az adott mandátumidőszak
végén jutnak hozzá, amennyiben a választók a hatalomba való újbóli megválasztással
értékelik az adott képviselőt.
Ez utóbbi megoldás (ahogy a reformlépések 7. pontjában
írtam) lenne a valóban demokratikus hatalomtechnikai
módosítás, amivel megfelelő hozzáállás lenne kiváltható a politikusok java részéből.
Ritkábban fordulna elő, hogy a közösség számára megfelelő döntéshozó helyett egy
pénzéhes kalandor tülekedjen a hatalomba. Hosszabb távon csak a rendszerbe épített
ilyen visszacsatolások garantálhatják, hogy valóban felelősségteljes politikai stílus
szülessen, nem pedig a képviseleti és a közvetlen demokrácia bénító keveréke.
A szabályok demagóg kijátszására való ügyeskedést nem is említem. De a képviselői
juttatásokra való visszamenőleges ráhatás révén a választáson részvevők száma is
nőne, ugyanis az lenne a valódi részvételi demokrácia, ha a képviselők érdemtelenül
megszerzett pénzét maga a választó vonhatná vissza (azzal, hogy nem szavaz az adott
képviselőre, vagy pártra). Nem az életünk folyamatos átpolitizálásával, hanem
úgy erősödne a részvételi demokrácia, ha a parlamenti és az önkormányzati képviselők
választásakor nem lenne közömbös a választópolgár, mert egyúttal a közelmúltat is
értékelhetné. Ugyanakkor csökkenne a képviselői jövedelmet irigylő szűklátókörű
apolitikusok száma is, nőne az újraválasztott politikusok presztizse.