Tudományos Demokrácia Pártja racionalizmus - befolyásolás helyett, tudásmegosztás, összefüggések keresése, folyamatos kommunikáció a megegyezésig, hogy végül erkölcsösek lehessünk
TGM téved Közösség vagy társadalom 2009-03-19 16:05
Nem terveztem, hogy foglalkozom Tamás Gáspár Miklós március
15-i ünnepet méltató
szavaival (szerintem is katasztrófa volt az ünnep), de BetűvErő bogtársam értelmezési
zavarai szólásra sarkallnak. Letter Force ugyanis ma hajnali
blogjában
(ismét) elköveti azt a hibát, hogy egy szövegkörnyezetéből kiemelt mondat alapján
ítél. A vörös zászló kifejezést emeli ki a blogoló, majd gyorsan következtet:
"Mindjárt jön a forradalom, mi?".
Azt a szövegrészt, hogy "A jobboldal sikeresen kisajátította az ünnepet és a teljes
nemzeti szimbolikát. [..] A régi szociáldemokraták 1871-től 1946-ig elutasították
március 15-ét, mondván, a polgárság ünnepe. Sohase tűzték ki a piros-fehér-zöldet"
már nem tartja idézésre érdemesnek Letter Force. De kár is több szót vesztegetni
blogtársam csúsztatásos technikáira, megtettem azt január
közepén más témával kapcsolatban.
TGM tévedéséről azonban érdemes hosszabban beszélni, ugyanis magam sem értek egyet
azzal a következtetésével, hogy az osztályharcos küzdelem a megoldás a kapitalizmus
ellentmondásaira. A filozófus közíró démonizálása az érvek hiányát bizonyítaná,
tehát induljunk ki abból, hogy Tamás Gáspár Miklós problémafelvetése
helytálló:
"Ma Magyarországon megint kezelhetetlen, iszonyatos etnikai kérdés és kezelhetetlen,
iszonyatos szociális kérdés van, akárcsak '48-ban. Az uralkodó osztály 1848, 1918
és 1989 után is tehetetlenségtől és vakságtól szenved. Persze sok minden más, de
az országot alapvetően ugyanazok a problémák feszítik. Miközben a válság körülményei
között hatalmas verseny alakul ki az egyreszűkülő állami forrásokért,
az összes polgári párt lényegében az alsó hét-nyolcszázezres réteg szociális kedvezményektől,
segélyektől való megfosztását javasolja, és megpróbálja menteni a középosztályt,
no meg védeni a tőke kiváltságait. A szociális törvények, az "Út
a munkához" program, a "segély helyett munkát" elképzelés, "a Monoki Gondolat" mutatja,
hogy a legszegényebbeket dobják ki a szociális hálóból. Segély helyett nem lesz
munka, mert munka nincs. Segély helyett börtön lesz. A polgári közvélemény
és az állam büntetőpolitikával kívánja megoldani a szociális problémákat, ezt mutatja
a közbiztonsággal kapcsolatban kialakult igazolhatatlan és indokolatlan hisztéria.
A "morális pániknak" most az a politikai funkciója, hogy előkészítse a talajt a
szociális rendszer további szétrombolásához. Az etnikai és szociális egyenlőtlenségi
problémák egyidejűsége, a Magyarországon hagyományos "demográfiai rémület" kétszáz
esztendős." - írja Tamás Gáspár Miklós.
Nem vitatom, hogy a szűkülő állami forrásokért folyó verseny áldozatai
elsősorban az alacsony jövedelműek lesznek (akik azért alacsony jövedelműek, mert
versenyképtelenek). Azt sem vitatom, hogy a tőke kiváltságait védik a Reformszövetség
vagy Bokros Lajos által javasolt intézkedések. De azt tudni kell, hogy tőke nélkül
megvalósíthatatlan a piacképes termelés, mert a kockázati tőke hatékonyága messze
fölülmúlja az eszközszegény munkaerőn alapuló gazdálkodás (vagy akár tervgazdálkodás)
hatékonyságát. A globális versenyben tehát bukásra lenne ítélve Magyarország, ha
a tőke gyengítése árán valósítaná meg a válságkezelést.
TGM abban téved, hogy a tőkét okolja a bajokért, ezzel szemben én azt állítom, hogy
maga a tőkés is szenvedő alanya a félig megvalósult kapitalizmusnak. Azt, hogy a
kapitalizmus nem teljes - ezért zavarai ciklikusan ismétlődnek - a nem működtetett
vagyon kiváltsága okozza. Minden termelés végső célja a fogyasztás, tehát a megtakarítás
is egy későbbre halasztott fogyasztás érdekében történik. A megtakarítás azonban
kétféle módon történhet, a termelésbe visszaforgatott tőkeberuházással vagy pénzformákba
való átalakítással. Pénzformák alatt a kincsképző szerep különféle megvalósulásait,
tehát nem csupán a pénz fizetőeszköz alakját, hanem bármely általános értékőrző
(ingatlan, műtárgy, stb.) megjelenését értem (megjegyzem, hogy a
Gessel-féle romló pénzáru azért nem lehet megoldás a válságra, mert akkor
a kincsképző szerep más pénzformákban jelenne meg). A kereslet csökkenése esetén
a termelés visszaesik, a tőkebefektetéseket pénzformákba alakítják át a tulajdonosaik,
ahelyett, hogy másik termelési területre csoportosítanák át. Ezt a hatást az állam
csak fokozza azzal, hogy a termelésből kivont megtakarításokat nem adóztatja meg.
Természetesen a tőkés hoz hibás befektetési döntéseket, pontosan ennek ellensúlyozására
szolgál a profit, tehát a profit a döntési kockázat ára (ahogy a bér a munkaerőé).
Azonban a tőkés egyben tulajdonos is, tehát megteheti, hogy a vagyonát a termelésből
kivonja. Magyarországon jelenleg alig visel terheket (mindössze illeték-, esetleg
helyi adóköteles) a tőke kincsformákra alakítása, miközben a működő tőke profitja
törvény szerint adóköteles. A termelésből kivont vagyon tulajdonlásának jogát, pontosabban
kötelességét határozta meg az ősiség törvénye is, ami ellen hadakozott Széchenyi
is a Hitel című művében.
Az ősiség törvénye szerencsére már nem akadályozza a gazdaság működését, de az adómentesség
és a tulajdonosok józan esze együtt felér az ősiség törvényével, hiszen a válságokat
mélyíti, a jövedelemkülönbségeket erősíti.
A jövedelemkülönbségek nem magasabbak Magyarországon - vethetik közbe a statisztikák
felületes ismerői, de azokban a táblázatokban a folyó jövedelem számértékét összehasonlítva
figyelmen kívül hagyják a megtakarításokat, a vagyont (s a vagyonból származó rejtett
jövedelmet is). Így torz kép keletkezik, ráadásul az összjövedelem egy része, a
fizikai létminimum elfogyasztása nem választás kérdése, nem lehet belőle megtakarítani,
tehát aligha hasonlítható a magasabb jövedelemszintekhez. Ha a létminimumot
levonjuk a különböző nagyságú jövedelmekből (amely jövedelembe a nem működtetett
vagyonból származó rejtett jövedelmet is beleértjük), akkor elénk tárul a rettenetes
egyenlőtlenség. Ugyanis az átlagjövedelem hazánkban jóval közelebb esik a fizikai
létminimumhoz, mint az összehasonlításban szereplő fejlettebb országok esetében.
TGM ezt a helyzetet látja és látom én is, de az általa vallott osztályharcos gondolkodást
én elfogadhatatlannak tartom. TGM konzervatív módon szembeállított közösségekben
gondolkodik, nem pedig társadalomban.
Első látásra a két kifejezés szinonima, de nem így van. A közösség az egyének által
alkotott, rajtuk kívül eső tárgyiasult idea, intézményesült szokásrendszer, a társadalom
pedig az egyének együttműködésének ideája, ellentmondásokkal terhelt valóság.
A közösség (community) a társas kapcsolatok kivonata, míg a társadalom (society)
a társas folyamatok összessége. TGM a konzervatív baloldali gondolkodás,
az osztálytársadalom logikáját követi, amelyben a közösségek a gazdasági hovatartozásuk
(economical community) szerinti politikai álláspontot foglalnak el. A konzervatív
jobboldal is az osztálytársadalom logikáját követi, de nála kulturális közösség
(cultural community) alapján alakul a politikai álláspont. Mindkét típusú gondolkodás
célja egyfajta (állami) közösség megteremtése.
A Tudományos Demokrácia Pártjaalapelvei
szerint a szembenálló társadalmi érdekcsoportok (osztályok) valamelyikének képviselete
helyett a társas folyamatok törvényességének biztosítását tartja az állam fő feladatának.
Ennek a funkciónak megvalósítása csak világos és egyértelmű
cselekvési program alapján lehetséges. Az alapelvekkel és a programmal egyetértők
jelentkezését várom!Gyülekezzünk!