Tudományos Demokrácia Pártja racionalizmus - befolyásolás helyett, tudásmegosztás, összefüggések keresése, folyamatos kommunikáció a megegyezésig, hogy végül erkölcsösek lehessünk
nemSZP Egy Szocialista Párt másképp kormányzott volna 2009-04-10 16:15
Az elmúlt napokban a szociális viszonyokat jellemző mutatók egyikéről, a Gini együtthatóról
írtam pár bejegyzést, előtte bemutattam
a különféle politikai alapállások (szocialista, konzervatív, liberális) adóelveit
a TDP által javasolt egyszerűsített jövedelemadó-tényezők
(szociális létminimum, adómentes sáv, jövedelemadó kulcs) különféle
értékeivel jellemezve. Ma a Magyar Szocialista Párt politikáját
bírálom, persze egyáltalán nem a mostani megszorításokra való szűkös hajlandóságát,
hiszen véleményem szerint az MSZP csak a 2006-os megszorítások kezdete óta közelít
a szocialista politizáláshoz, előtte a jobboldali szociális demagógia Orbán Viktor
által sugallt útját járta a Medgyessy- és az első Gyurcsány-kormány is.
A bírálatom természetesen a Fidesz 2000-től követett politikájára is érvényes, hiszen
kibic ellenzékként sosem azt kifogásolták az MSZP döntéseiben, hogy mennyire elvtelen,
hanem azt, hogy nem eléggé szétterítettek a szociális juttatások. Az ilyen mindenkinek
egyenlően juttató szociális elosztást viszont jóléti kommunisztikus elosztásnak
hívják, s a klasszikus szocialista szolidaritáselvhez nem sok köze van, kapitalista
viszonyok között pedig a hatás kifejezetten polarizáló, tehát a jobboldali jóléti
politika jellemzője lehet.
Az MSZP volt hatalmon a rendszerváltás óta eltelt időszak nagyobb (11/19-ed) részében,
de a politikája csak külsőségekben, szavakban hordozta a szocialista jellemvonásokat,
a gyakorlatban nem, mélypont a 2003-as év a legnagyobb egyenlőtlenség éve. Hosszan
sorolhatók a NEM szocialista pártra jellemző lépések. Elmulasztották vagyoni
kataszter kialakítását, ezért a fejlettebb országokban kivetett vagyonadó
máig sem lehetséges. Megtartották az értékviszonyokat meghamisító ártámogatásokat,
ami kifejezetten a magas jövedelműeknek és a pazarlóknak kedvez. A kisnyugdíjasok
nyomorult helyzetére hivatkozva a teljes nyugdíjtömeget emelték a gazdaság teherbírását
meghaladó mértékben, ami az adósávok szinten tartása miatt elsősorban
az alacsony jövedelmű adózókra nehezedett. A szociálpolitikai támogatást és
a családi pótlékot nem tették függővé a jövedelemtől, tehát nem csak
a szükséget szenvedőkön segítettek, hanem szétkenték a társadalomban az adóbevételeket,
ezért pazarlóvá vált a rendszer. A rendszerváltás előtti időkhöz képest
a legalacsonyabb és a legmagasabb jövedelmű decilisbe tartozók száma nőtt, tehát
a társadalom polarizálódott, ahelyett hogy a szociális szolgáltatásokat fenntartani
képes (és hajlandó!) középosztály erősödött volna (ajánlott irodalom:
Jövedelemeloszlás 1987 és 2005 között).
Azt hinnénk első látásra, hogy az egypártrendszer (a szocializmusnak nevezett állam-monopolkapitalizmus)
idején működő szociális újraelosztás, amely az olcsóság vagy éppen az ingyenesség
érzetét keltette, a szabad kapitalista állapotok közt is működőképes, de sajnos
nem így van. Piaci viszonyok közt ugyanis a hatalom csak látszólag uralja az árképzést
(mert nincs monopolhelyzetben), tehát az állami beavatkozások hatására a piaci feszültségek
és folyamatok búvópatakként a feketegazdaságba mennek át, majd ott és akkor törnek
vissza a nemzetgazdaságba, amikor és ahol már kontrollálhatatlanok, s így a legtöbb
hasznot szívják el a társadalom jogkövető részétől. Ilyen kudarcos beavatkozás volt
a fűtőolaj szociális okokból való árcsökkentése, a kudarcot pedig az olajszőkítés
tette nyilvánvalóvá. Kudarcos beavatkozás volt a korkedvezményes nyugdíj bevezetése
a szociális feszültségek csökkentésére, aminek következményeként a munkaképes nyugdíjasok
feketén elégítik ki a munkaerő keresletet, ezzel munkaképes korú társaikat kiszorítják
a munkaerő piacról, miközben az adóbevétel elmarad. Ez közvetlenül is szociális
feszültséget szül, de az adóbevételek csökkenését látva nyilvánvaló a kudarc. Kudarcos
beavatkozás volt a felsőoktatás bővítésének kizárólag állami forrásokból (részben
szociális indítékkal) finanszírozott bővítése, a kudarcot pedig az értéktelen diplomákra
pazarolt milliárdok és a felsőoktatásban is az állami juttatásokra szocializált
leendő munkanélküliek ezrei mutatják. Ilyen kudarcos beavatkozás a minimálbér intézményének
a bevezetése, amely a közszférában hatékony ugyan, de a versenyszférában az adócsalás
és a kényszervállalkozások egyik okának nevezhető. A minimálbér erős szakszervezetek
mellett fölösleges is lenne, de a magyar kudarc abszurditását mutatja, hogy a szakszervezetek
egyedül ott maradtak erősek, ahol a minimálbér érvényesülni tud, a közszférában.
Egy, a múlt terhétől mentes szocialista párt első lépésnek tekintette volna a vagyoni
kataszter létrehozását, aminek segítségével a gazdaság hullámzásaitól függetlenül
biztos vagyonadó bevételhez jutott volna. A szociális kiadásait úgy igyekezett volna
optimalizálni, hogy csak a rászorultaknak juttat, ugyanakkor erősen progresszív
adózással biztosította volna fellendülés idején a magas adóbevételeket, hogy a rászorultságot
meghatározó szociális létminimumot minél magasabbra emelhesse. Az adózási törvények
megszegésével és a közszférában fellépő visszásságokkal szemben a legitim hatalom
politikai szigorával lépett volna fel, nem tűrve a bürokratikus előjogok, és az
urambátyám mutyi semmilyen formáját. Egy baloldali párt elveket követett volna,
nem pedig a párton belüli tekintély kolompját. Az elvek az MSZP-fórumokon elhangzanak
ugyan, de végül mindig a (szürke ?) eminenciások akarata érvényesült - ez idáig.
Reményeim szerint a párt 2010-es választások után távolabb kerül a hatalomtól és
lesz oka és ideje is megváltozni, de ehhez az kellene, hogy a másik gólem is meggyengüljön
addig.
A Tudományos Demokrácia Pártja szerint a társadalmi jólétet csakis
a cselekvőképes polgárok ereje, tudása és munkája hoz létre, az érdekek és a szövetségek
dinamikus egyensúlya, aminek a hatékonysága ugyan elmarad egy optimálisan kormányzó
szociális államétól, ugyanakkor a csökkent hatékonyság gyorsabb reakcióképességgel
jár együtt, ha nem az állam központi döntésén múlik minden cselekvés. A legnagyobb
probléma a totálisan gondoskodó állammal az, hogy hibás kormányzás esetén a túlméretezett
szociális beavatkozások több kárt okoznak, mint amennyit a kisebb hatékonysággal
jellemezhető piaci mechanizmus társadalmi súrlódásai okoznak. A
TDP elvek szerint a hatékony polgárok eredményességéhez liberális elvek
alapján működő, megbízható és fenntartható piaci környezetet szolgáltató állam szükséges,
azok felé, akik pedig rászorulnak a szociális gondolkodásra, ám csakis azok felé,
az állam a szegények szolidáris bankjaként mutatkozzon meg. Ezt
a kettős rendszert kialakítani csak úgy lehet, ha nem egyfajta történelmi feszültséggel
terhes önemésztő koalíció, hanem egy olyan párt valósítja meg, amely a polarizáló
hatásokkal szemben védelmezi a középosztály erejét, ahogy
ezt már tavaly nyáron is megfogalmaztam. A reformlépések
egy választási ciklus során megvalósíthatók.
Gyülekezzünk! Alapítsuk meg a TDP-t,
hogy a következő országgyűlési választásokig esélyes párttá szerveződhessünk!