Tudományos Demokrácia Pártja racionalizmus - befolyásolás helyett, tudásmegosztás, összefüggések keresése, folyamatos kommunikáció a megegyezésig, hogy végül erkölcsösek lehessünk
Tegnapelőtti szövegem a Jobbik viselt dolgairól, a Magyar
Gárda Szövetségről és a Tettrekész Magyar Rendőrség Szakszervezetével kötött megállapodásról
szólt, ma pedig a párt viseltes programjának tartalmát igyekszem jellemezni. A Magyarország
a magyaroké címet viselő program ugyanis a Fidesz nacionalista gúnyájára
emlékeztet (dettó, macskaköröm), Vona Gábor alakjára átszabva, miután a jakobinus
mezt levető Orbán Viktor ismét a haza reményadó bölcsének öltözött. Egy leendő kormányfőn
amúgy is rosszul mutatnának a kényszeres rendjelek, másra hagyja, hiszen axióma,
hogy a régebbi nagyvezér született demokrata, éljen a nép!
A népet (és annak szebb jövőjét) persze a Jobbik magyarkodó programja is élteti,
amely program a Fidesz receptjéhez hasonlóan a lelkesedésbe kapaszkodva képzeli
kiemelni Magyarország polgárait a hullámvölgyből. Persze nem csupán a szigorúan
vett adófizető polgárokat, hanem szerte a nagyvilágban mindazokat, akiket a Szent
Korona tan jelenbe vetített jövőképe magyarnak nyilvánít. A Szent Korona, szegény
persze nem tud tiltakozni az ellen sem, hogy demagóg célokra fölhasználják, a Korona
ugyanis egy ereklye, a feudális Magyarország szimbóluma, pontosan ez a hiányossága.
Egy a letűnt és eltékozolt Magyarország szimbóluma nem pótolja a világ haladásához
való alkalmazkodást a XXI. században. István király azzal alkalmazkodott a középkori
Európa realitásához, hogy a keresztény hitet tette ország-vallássá, bevonva népét
a fejlődés fő áramába. Súlyosan téved az, aki a jelenkori Európa realitása helyett
a középkorban bevált mintát ismételgeti, a Jobbik alkotmányozó szándéka pedig erre
a téves mintára épül.
A pártprogram fő vonulata az euroszkepticizmus és a globális folyamatok elleni szélmalomharc.
A Jobbik nem ismeri föl, hogy az EU, mint nagyhatalom nem azért jött létre, hogy
leigázza az őt alkotó népeket, hanem, egyrészt, hogy az együttműködési kényszer
alkotmányokba foglalásával elkerülje a múltban is világháborúkhoz vezető acsarkodást
a nemzetállamok között. De arra is arra szolgál az EU létrehozása, hogy egységes
gazdasági és politikai szereplőként szembe tudjon szállni más nagyhatalmak (Oroszország,
Kína, Amerikai Egyesült Államok) gazdasági monopóliumaival. Természetesen a szervezeti
tagság az alkalmazkodás terheit is megköveteli a tagoktól, de a szervezeten kívülről
származó negatív hatások ellen védelmet jelent. Bármiféle élő, vagy társadalmi szervezetnek
ez a kölcsönös előnyöket jelentő együttműködés a lényege. A Jobbik programja szerint
a Nemzetek Európája sokkal inkább megfelelne nemzeti céljainknak. Azonban, ha időben
és térben távolabbra tekintünk, akkor felismerhetjük a fentebb (zárójelben) említett
nagyhatalmak protekcionizmusának erősödését, amivel szemben a szomszédaikkal is
minden kérdésben egyezkedni kényszerülő nemzetállamok képtelenek szembeszállni.
A fogyasztási javak, de még inkább a termelőeszközök létrehozásában a világgazdaságban
globális verseny zajlik, aminek embertelen oldala tagadhatatlan, de ez ellen a gépezet
ellen nem megoldás a magyar gazdaság bezárkózása egy kibuc-mintára önellátónak hitt
elmaradottságba, pedig a Jobbik programjának ez a vezérelve. Arra valóban szüksége
van a társadalomnak, hogy a munkamegosztásból fakadó kiüresedést a közösség szervezett
ereje megállítsa, de erőtlen próbálkozás lenne Magyarország kormányától befolyásolni
olyan vállalkozások működését, amelyek forgalma az ország GDP-jével mérhető össze,
miközben az adott termékekre az ország gazdaságának szüksége van. Az ilyen befolyásolásra
viszont már képes az Európai Unió mint összehangolt egység, de nem mint tagállamok
laza szövetsége. Az EU, mint szociális közösség lehet, hogy megnehezíti a magyar
vállalkozó életét a bürokratikusnak tűnő eljárási szabályaival (bizonyos, hogy van
mit javítani rajtuk), ugyanakkor kordában képes tartani olyan multinacionális vállalkozásokat
is, amelyekkel szemben Magyarország tehetetlenül csak az elmaradottságot jelentő
bezárkózást vagy a korrupt behódolást választhatná.
A Jobbik programja pontosan ebben marad el a Fideszétől, hogy a világpolitikai összefüggéseket
még csak föl sem ismeri, helyette a tartalmatlan magyarkodás marad a pótcselekvés
egyik formája. Jellemző, hogy a dokumentumban olyan szavak előtt is használják a
"magyar" jelzőt (magyar ember, magyar vidék, magyar falu) amely jelzettek még nyomorúságosabb
helyzetbe kerülését éppen az Európai Unió akadályozta meg a magyar elit ostobaságával
szemben. Jómagam pontosan ebből fakadóan támogatom az EU megerősödését a kókler
politikát folytató vagy rendpárti, a Jobbik elveivel összhangban politizáló, a hazát
romlásba kormányzó soviniszta politikusokkal szemben. Az EU-ból való kilépés rémálma
csak azoknak az együgyű politikusoknak a fejében válik elfogadhatóvá, akik a kisebbségi
magyarság ügyét csak látszólag képviselik. Románia és Szlovákia EU tag, tehát az
ott élő magyarok sorsára EU-tagként mi is több hatást gyakorolhatunk, mint az EU-ból
kilépve. Ugyanez a szempont érvényesül Ukrajna esetében is, amelynek EU tagságát
hasonló elvek megvalósulása érdekében kell szorgalmaznunk.
Persze program reálpolitikai aránytévesztése mellett a Jobbik a gazdasági törvényszerűségeket
is figyelmen kívül hagyná. Ezt tükrözi a haszonelvű szemlélet és az emberközpontú
szemlélet szembeállítása. Fel sem merül a dokumentum szerzőiben, hogy a gazdasági
törvényszerűségek felismerése és alkalmazása is az emberi méltóság növekedését szolgálja,
de az sem, hogy a globális érdekeknek és a magyar érdekeknek lehet közös része is.
Demagógia vagy közgazdasági műveletlenség bizonyítéka az az állítás, hogy a magyar
gazdaság további atomizálása, a családi gazdaságok és a hazai vállakozások gazdasági
megfontolásoktól mentes támogatása vezet a felemelkedéshez. A helyzet az, hogy ettől
csak még rosszabb lesz a helyzet, még versenyképtelenebb magyar gazdasághoz vezet
az ilyen alanyi jogon járó támogatás. A jelen kor kihívásaira nem a közösségi forrásokkal
támogatott gazdasági szereplők sokasítása, hanem olyan ösztönzés a megoldás, aminek
hatására a gazdaság gyengébb szereplői közös vállalkozásokba tömörülnek, hogy elérjék
végre azt a tőkeméretet, amivel a multinacionális vállalatok magyarországi képviselőivel
eséllyel tudnak versenyre kelni. Nem bürokratikus (azaz tiltó) módon kell korlátozni
az piaci visszaélésekre képes vállalkozókat, hanem a túlzott piaci részesedéssel
arányos adót kell kivetni a közjót veszélyeztetőkre, hogy azok érdekeltek legyenek
a piaci részesedésük csökkentésében vagy adófizetéssel ellensúlyozzák a monopolhelyzet
okozta társadalmi kockázatot.
A fölvetett racionális meggondolások a Jobbik programjából hiányoznak, miközben
túlteng benne az emberi méltóságra, életcélra és küldetésre való erőltetett hivatkozás.
Holnapi szövegemben megmutatom ezen hivatkozások ürességét és a Jobbik politikájának
fasisztoid tartalmát.
Nem a polarizált gondolkodás fokozása, hanem az összefüggések józan és gondos számbavétele
segít rendbe hozni azt, amit az elmúlt kilenc évben elrontott a politika. A
Tudományos Demokrácia Pártja politikai hitvallása
a tudás megosztásán és (vezérelt közösségek helyett) a bármely kérdést fölvetni
kész
kommunikatív etika erején alapul. Ennek megfelelően összefüggő és megvalósítható
reformprogrammal kell a közönség elé állni, az ellentmondó
vélemények megvitatására készen. Az ítélkezés nem megoldás a legszélsőségesebb eszméket
hirdetőket sem, érvelni kell megmutatni a gondolati hibákat, nem feltétlenül meggyőzve
a szélsőségest, inkább hiteles alternatívát kínálni a választóknak. Azonban a meggyőző
érvek is elhalnak az egyéni hangok alkotta hangzavarban, ha nem élünk békés gyülekezési
jogunkkal.