Tudományos Demokrácia Pártja racionalizmus - befolyásolás helyett, tudásmegosztás, összefüggések keresése, folyamatos kommunikáció a megegyezésig, hogy végül erkölcsösek lehessünk
Immár a harmadik alkalommal foglalkozom a Jobbik Magyarországért Mozgalommal.
Pénteken, a Magyar Gárda Szövetségről és a Tettrekész
Magyar Rendőrség Szakszervezetével kötött megállapodásról írtam,
tegnap a párt viseltes,
Magyarország a magyaroké címet viselő programjának rövidlátását mutattam
meg, ma pedig az egyéni szabadság elnyomását jelentő jellegzetességeket és a rasszista
megnyilvánulásokat bírálom.
Az dokumentumban sűrűn előfordul a emberi méltóságra, életcélra és küldetésre való
hivatkozás, de amelynek
értelmezése végig homályban marad, tartalmi ürességet sejtetve. Akad azonban két
mondat, amely mégis árulkodó: "Emberképünkből következik társadalom- és államfelfogásunk,
amelyben a cél és a rendeltetés nem az egyéni szabadság maximalizálására törekvő
ember „békénhagyása”, a közösség és az állam szerepének minimalizálása,
passzivitásra, be nem avatkozásra kényszerítése. Ezzel szemben a társadalom és az
állam célja a közjó szolgálata, annak előmozdítása, hogy az emberek a küldetésüket,
az életcéljukat betölthessék, közösségeik megmaradjanak és virágozzanak"
. Az idézet alapján komoly veszélynek tűnik, hogy a Jobbik felfogása szerinti
hatalom már az egyéni szabadság maximalizására törekvést is bünteti, az ilyen emberek
békéjét veszélyezteti, ami terrorral fenyeget. Riasztó gondolatokat kelt bennem
az életcél betöltésének előmozdítása is. Az életcélt ugyanis csak akkor szokás betölteni,
ha ez a bizonyos életcél kötelező módon (ahogy Az ember tragédiája, XII. szín -
Falanszter ábrázolja), a közösség fasisztoid követelményeként keletkezik.
A társadalom tagjainak méltósága, gyarapodása a történelem tanúsága szerint akkor
és ott volt a legerősebb, ahol és amikor a szabadság maximalizására törekvőket békén
hagyták, miközben megaláztatáshoz és a pusztulásba vezetett minden olyan rend, ahol
az életük megvalósítandó céljait nem maguk az egyének tűzték ki,
hanem a hatalom, valamilyen ideálisnak gondolt rögeszme alapján.
Az elnyomáshoz militáris erő is kell, ezért rendőrség megerősítése mellett a csendőrség
létrehozását javasolja a program. A rendőrség fejlesztésével egyetértek, amennyiben
a hatékony bűnüldöző munkát és a szabadságjogok gyakorlásának minőségi védelmét
biztosítja, a csendőrség létrehozása azonban bizonyosan jogtalansághoz vezet.
Szabó Miklós
A csendőrség útja című írásából kiderül, hogy a csendőrség elsősorban
belpolitikai funkciókat ellátó katonai szervezet (amilyen az ÁVO is) volt, amely
az államhatalom rendjét megelőző kényszerrel, megfélemlítéssel biztosítja a jogsértések
felderítése és a szabadságjogok defenzív védelme helyett:
"Középkorig visszamenő történetét tekintve csendőrség és rendőrség különbsége abban
állt, hogy a rendőrség őse a városi bakter avagy a falu határában őrködő csősz volt,
akiket az önkormányzat saját költségén arra fogadott fel, hogy a közösség (falu
vagy város) lakóinak vagyonát védje a tolvajoktól és rablóktól; a csendőrség őse
viszont az a katonai alakulat volt, amelyet a király avégett állított fel, hogy
az alattvalóktól erővel behajtsa az adót".
A Jobbik programja szerint a "falvakban a csendőrség [...]
a társadalmi együttélés szabályainak betartását határozott, következetes, részrehajlásmentes
és szigorú fellépéssel kikényszerítse", azaz diktatórikus módon kényszerítse
ki az ideálisnak vélt rendet. Ennek jogi (önbíráskodó), szociológiai (az erőszak
alázatot vagy lázadást szül) és pszichológiai (a kényszer önmagát igazoló) abszurditása
is elegendő érv lenne, de Szabó Miklós fentebb is idézett
írása emellett a történelmi szempontokra is rávilágít: "Az egykori csendőrjárőr
szerepének idealizálása eltekint a megváltozott társadalmi körülményektől. Az akkori
faluban alig fordult meg idegen. "A csendőr a falu lakosait tartotta szemmel, s
egy kis lakóközösség ismeretében természetesen azonnal be tudta mérni a lehetséges
tettesek körét. Ma, amikor a községekben tömegesen fordulnak meg átutazók, a legnagyobb
járőrözési sűrűséggel sem lehetne a tizenkilencedik századi eredményességet biztosítani.
Akkor a számbavehető átutazó bűnelkövető tipikusan a cigánykaraván volt. A csendőrség
erre figyelt. Kezdettől arra nevelték az őrsök személyzetét, hogy a cigányokban
bűnözőt lásson".
Ez a látásmód a Jobbik "történelmi áttörése", a társadalom kiscsoportjaiban
meglévő rasszista érzelmek politikai programba emelése a "cigánybűnözés"
kifejezés hangoztatásával. Mosakszik is a pártprogram
írója, hogy "Ennek megállapítása és dokumentálása természetesen nem jelenti sem
a cigányság kollektív megbélyegzését, sem
rasszizmust, hiszen a jelenség mögött nem genetikai meghatározottságot, hanem sajátos
szocio-kulturális hátteret jelölünk meg", de a kulturális
rasszizmus ugyanolyan megbélyegző és diszkriminatív, mint más, az emberi
méltóságot semmibe vevő ostobaság. Természetesen hiba lenn az alaptalan pozitív
diszkrimináció is, tehát az olyan kedvező megkülönböztetés, amely nem valamilyen
meglévő hátrányos megkülönböztetés kioltására irányul. Az viszont sajnálatos tény,
hogy bármely megkülönböztethető rasszjegyet viselő egyént a kisközösségek tagjai
ösztönösen hátrányos megkülönböztetéssel sújtanak. Ezért van szükség a hátrányos
helyzetbe kerültek társadalmi védelmére.
De nem csupán azokéra, aki a hátrányos helyzetet rasszjegyeik alapján szenvedik
el, a lényeg a hátrányos helyzetben való segítségnyújtás közelsége, a szociális
háló biztonsága. A rászorultság alapján történő segítségnyújtás a hátrányos helyzetűek
diszkrimináció-mentes megbecsülése. A Jobbik programjában mégis a cigány kisebbség
diszkriminációja szerepel, egy megkülönböztető felmérés, amely "választ kell, hogy
adjon a legfontosabb kérdésekre: hány cigány ember él Magyarországon, mekkora az
a demográfiai dinamika, amellyel lélekszámuk nő, milyen a valós
anyagi, szociális helyzetük, a népességüket milyen arányban érinti a kriminalizálódás,
milyen érzelmeket táplálnak a többségi magyar társadalommal kapcsolatban, él-e
a cigányság egészében őszinte szándék az integrációra és a normakövető
életmódra?". Ez az a programpont, ami éppúgy ellentétben áll az emberi
méltósággal, mint a Jobbik által a liberális nézeteknek tulajdonított embertelen
szemlélet.
Igaz ugyan, hogy a liberalizmusnak is lehet szélsőséges fajtája, amely a szociális
beavatkozást a legnagyobb nyomor esetén is fölöslegesnek véli, de Magyarországon
ilyen szemléletet semmilyen párt nem hirdet. A jelen állapotért felelős ugyan az
SZDSZ is, mert sokáig az MSZP megalkuvó partnere maradt. Legnagyobb felelősség az
MSZP (nemSZP) képviselőit terheli, akik éppenséggel
a liberális politika tagadásával idézték elő a romlást. Felelős a Fidesz MPP (lumPP) is, mert a szavazat-maximálásnak alárendelve
elvtelenül és szélsőséges hívószavakat sem kerülve politizált, ezzel elősegítve
a fasiszta szólamokat nyíltan hangoztató Jobbik megerősödését.
Mindezen politikai pártokkal ellentétben a Tudományos Demokrácia Pártja
politikai hitvallása a tudás megosztásán és a bármely
kérdést fölvetni kész
kommunikatív etika erején alapul. Ennek megfelelően tartalmas és megvalósítható
reformprogrammal áll a nagyközönség elé. az ellentmondó
vélemények megvitatására készen. Azonban a meggyőző érvek is elhalnak az egyéni
hangok alkotta hangzavarban, ha nem élünk békés gyülekezési jogunkkal.