Tudományos Demokrácia Pártja racionalizmus - befolyásolás helyett, tudásmegosztás, összefüggések keresése, folyamatos kommunikáció a megegyezésig, hogy végül erkölcsösek lehessünk
Tegnapi, formás logika című szövegemre petibatya
három pontban reagált, az ő kommentjét dőlt betűvel idézem, majd rögtön reagálok
is rá, egyúttal megpróbálom kimutatni hogy a
Demokrácia és közjó bejegyzéseiben leírt elképzelések miként terhelnék ballaszt
(holtsúly) módjára a demokratikus fejlődést. A gyülekezési jog gyengítésével, a
döntéshozatal irracionális kockázatának növelésével és a korporatív hatalommegosztás
létrehozásával nem a demokrácia erősödése, hanem még nagyobb bizonytalanság következne
a magyar politikában.
"1. A több tucat bejegyzésből _részecskéket_ kiemelni, és azt az egész gondolatmenet
végkövetkeztetéseként feltüntetni - finoman fogalmazva - nem szerencsés dolog."
- írja petibatya.
Ezzel szemben úgy gondolom, hogy alapvetően hibás a közjót a demokrácia mindenkori
céljának és kritériumának tekinteni, ezért kritizáltam elsősorban ezt a részecskét.
A közjó nem a hatalmi berendezkedés következménye, hanem a társadalom erkölcsi és
értelmi, egészségi, fizikai állapotától függ, tehát akár egy autoríter hatalom is
biztosíthatja a közjót, de hogy ezt teszi-e, az pusztán az uralkodó hatásköre. A
demokrácia esetében a társadalmat alkotó szavazópolgárok döntésétől függ (közvetlenül,
vagy közvetve) a közösség törvényeinek alakulása. A társadalom különféle rétegeinek
azonban eltérő víziói vannak a közjóról és a közös cselekvés mikéntjéről, a hatalom
állami centruma viszont csak egyetlen cselekvési mintát követhet. A közjó megvalósításáról
vallott elképzelések alapján az emberek pártosan viselkednek, még akkor is, ha tagadják
pártosságukat és nem élnek gyülekezési jogukkal. Azzal, hogy ezt a valóságos pártos
viselkedést petibatya tagadja, ugyanabba a hibába esik, mint a kommunista utópia
hívei, akik figyelmen kívül hagyták az egyéni versengés előnyeit. Ráadásul bizonyos,
hogy petibatya elképzeléseit is csupán a társadalom egy része támogatja, akivel
egy pártba tömörülhetne, ha ehhez elegendő késztetést éreznének. De nem is kellene
(abszurd módon) pártot alapítani, ha a petibatya elveivel egyetértők egyéni jelöltekként
indulnának és bejutnának a parlamentbe.
"2. Talán meggyőzőbb lenne, ha nem mások gondolatait idézve cáfolsz az olvasók számára
teljesen ismeretlen állításokat, hanem konkrétumokkal kapcsolatosan közlöd saját
véleményedet."
Ezt a hiányosságot (részben) pótoltam azzal, hogy petibatya első tizenöt blog-bejegyzéseire
írt jegyzeteimet is publikáltam ma délután. Sajnos az
idő haladtával beleuntam a jegyzetelésbe, hiszen az alapvetés hiányosságai a következtetéseket
is kétségessé teszik. Sajnálatos módon én továbbra is idézni fogom a mástól olvasott
gondolatokat, ha egyetértek velük, főleg, ha az adott gondolatot nem tudom pontosabban
kifejezni. A saját véleményemet persze leírom összefoglalásként minden esetben.
Fentebb már jeleztem, hogy mennyire hamisnak tartom a pártatlanság hangoztatását
(nem csak politikai, hanem általában eszmei pártosságra gondolva), de ha elfogadnánk
is petibatya álláspontját az egyéni jelöltek ideológiai pártatlanságával kapcsolatban,
akkor is bizonyíthatóan irracionális döntésekhez vezetne a pártatlanság, ahogy ezt
tegnap mások gondolatait idézve próbáltam igazolni. Hivatkoztam a List-Pettit
tételt ismertető
dokumentumra, de ha ez nem elég, akkor röviden leírom a saját szavaimmal.
Eltérő premisszák (ideológiai alapok) és logikai lépések alapján el lehet jutni
ugyanahhoz végkövetkeztetéshez, amihez a döntéshozók mindegyike a saját racionalitását
követve jut el. A többségi elven hozott végső döntés és a vele valóságos összefüggésben
levő részdöntések között azonban irracionális ellentmondás is lehet, ha a döntéshozók
racionalitásrendszere eltérő. Ez a probléma inkább jellemzi a független
képviselőkből álló döntéshozó testületet, mint a pártos frakciókba tömörülő döntéshozást.
Ha pedig ez a minőségi különbség fennáll, akkor nem a pártpolitika megszűntetése,
hanem annak káros tulajdonságait megszűntető szabályozás a megoldás a jelenlegi
ellentmondásokra. A TDP erre is ajánl megoldásokat, leginkább azt, hogy a képviselők
juttatásuk egy részét csak akkor kapják meg, ha újraválasztják őket a következő
ciklusban.
"3. Ha minden írásod a Tudományos Demokrácia Pártjára _futtatod ki_, akkor számomra
- és lehet, hogy mások számára is - hiteltelenné válik a más gondolatok megértésére,
netán befogadására való hajlandóságod, ami nélkül értelmes párbeszédet én nem tudok
elképzelni".
Ezt a blogot egyrészt azért írom, hogy a számomra elfogadhatatlan gondolatmeneteket
bíráljam, azokat pedig, amiket vallok, amikkel egyetértek az olvasóim elé bocsássam.
De nem csupán véleményemet akarom megosztani, hanem lehetőséget is szeretnék teremteni,
hogy a 2010-es választásokon legyen egy párt, amelyre nem azért szavazok, mert a
többi még rosszabb választás lenne, hanem azért, mert az adott párt én politikai
értékrendemet képviseli. Törekszem mások gondolatainak a megértésére, de a befogadás
csak akkor lehetséges, ha a megértés eredményeként a saját gondolatmenetem bizonyul
hibásnak. Ilyenkor visszavonom a téves gondolataimat, de ha az én érveim a nyomósabbak,
akkor a korrekciót a vitapartneremtől várom el. Nem személyes ellenszenv miatt vitatom
petibatya szövegeit, hanem azért, mert látszólag tudományos módon közelíti meg a
problémákat. Azonban ez a megközelítés inkább a semmitmondó tudományos szocializmus
nevű tantárgy hangneméhez hasonlatos, amely világértelmező szándékkal, de logikai
megalapozás nélkül próbálta igazolni az igazolhatatlant. Petibatya is a társadalom
mérnökeinek útját választotta, igaz, őnála a recept még egyszerűbb, szinte mágikus.
Csak ki kell választani a képviselőket, s az ő hallatlan nagy bölcsességük garantálja
a közjót. "Ennek mikéntjére az érintettek egészen biztosan megtalálják a legjobb
megoldást" - olvashatjuk a
másik politkai struktúra és döntési mechanizmus részleteit ismertető
bejegyzésben. Külön szórakoztató, hogy a döntést előkészítőket (ki nem mondva: korporatív
felsőházat) is a közjót meghatározó hatalmi ágak közé sorolja (merthogy a döntéshozók
már csak az előkészített javaslatokat vehetik figyelembe), követve ezzel a Pozsgai
Imre és Stumpf István nevéhez köthető demokráciaellenes irányvonalat. Petibatya
mai bejegyzése
jól példázza az orbáni tekintélyelvűség dilettáns változatát, de erről majd holnap...
Tartalmi problémákat rejteget olyan szószörny megalkotása, mint a
demosztokrácia, csak hogy a demokratizmus látszata megmaradjon. Javasoltam
akkori kommentemben, hogy valamilyen jelzős szerkezet kellene, ahogy én a Tudományos
Demokrácia Pártja esetében is tettem. Petibatya nem értette a dolgot, most ismét
elmagyarázom, bár egyúttal is arra futtatom ki a szöveget, amit lényegesnek
gondolok, a pártalapítás szándékára. Egy kereszténydemokrata szerint a kereszténység
erkölcsi tézisei adnak elegendő megalapozást demokrácia megvalósításához, egy szociáldemokrata
a közösségi szolidaritás megerősítését tartja demokrácia fő kritériumának, a szabaddemokrata
szerint az egyéni szabadságjogok biztosításával érvényesülhet csak a demokrácia.
Mindhárom irányzatra jellemző, hogy valamilyen nemes társadalmi szükséglet (hit,
szolidaritás, szabadság) kiemelésével különböztetik meg a saját demokráciaképüket
a többitől.
A Tudományos Demokrácia Pártja centrumpárti szerepre törekedve
azt vallja, hogy a demokrácia bármelyik társadalmi szükséglet elhanyagolása esetén
torzul, ahogy ezt az alapelveket tartalmazó hét mondatban
is megfogalmaztam. Az alapelvekből következően a hitélet támogatását a szociális
létminimumba való beleszámításával kell biztosítani, hogy a rászoruló réteg is támogathassa
a hitének megfelelő gyülekezetet. Az egyházak állami költségtérítése csak olyan
mértékben lehetséges, amennyiben az egyházak a rászorulókat támogató szolidaritási
vagy közfeladatot látnak el, egyébként az egyházak költségeit a hívőknek kell fedezni.
A szolidaritás sem generálhat társadalmi ellentéteket, ezért a támogatásokat (akár
teljes élethosszig elhúzódó) kamatmentes kölcsönként kell folyósítani, amit a rászorultság
megszűntével kezdődően vissza kell téríteni a segélyezettnek. De ezeket az elveket
tartalmazza már publikált reformprogram tervezet, kéretik
elolvasni!
Persze ez csak az én magánkezdeményezésem, mindaddig, amíg a gyülekezési törvény
alapján létre nem hozzuk a Szociálliberális Fórumot...