Tudományos Demokrácia Pártja racionalizmus - befolyásolás helyett, tudásmegosztás, összefüggések keresése, folyamatos kommunikáció a megegyezésig, hogy végül erkölcsösek lehessünk
jegyzetek(1..15) Fakarika és közhely (jegyzetek) 2009-06-12 01:01
Tegnapi bejegyzésemre írt kommentjében Petibatya kifogásolta,
hogy nem bejegyzésről bejegyzésre kritizálom. Ennek hatására most közrebocsátom
szerkesztetlen jegyzeteimet a Demokrácia
és közjó című blog az első tizenöt bejegyzéséről...
2009. 02. 04. Demokratikus demokrácia (fából fakarika?)
Egyetértek azzal, hogy távolodtunk a demokrácia eszményétől, bár a kádár-rendszernek
a demokráciához nem sok köze volt, inkább egyfajta oligarchia volt, aminek "legitimációját"
a Szovjetúnió ereje adta. Azonban a demokráciának önmagában nem eszménye a közjó,
pontosabban csak a politikai előjogok szempontjából különbözik az anarchiától, az
oligarchiától vagy az autokráciától. A négy politikai forma a hatalom birtokosait
tekintve eltér, de nem kizárt, hogy akármelyik biztosíthatja a közjót.
2009. 02. 05. Mielőtt a saját kardunkba dőlnénk...
Az, hogy a társadalomnak belső bonyolultsága van, tartalmatlan mondat, hiszen még
egy atomnak is belső bonyolultsága van. A rendszer egyébként sem létrehozott, hanem
kialakult. Nem működtetjük (mint egy rajtunk kívülálló szerkezetet), hanem benne
élünk.
2009. 02. 05. Rendszerszemlélettel egy rendszerről
Egyetértek abban, hogy a harmonia az a fajta szüntelen változás, amely önmaga fenntartására
képes, tehát a társadalom akkor is harmonikus, ha a külső változások hatására átalakul.
Petibatya által meghatározott harmoniának egyetlen mércéje a közjó, ami szociális
dogmatizmusra vall.
2009. 02. 06. A fölé- és alárendeltségről
Valóban oktalanság egyenlőségről és erőközpont nélküli társadalomról beszélni, de
a rendezettség mértéke nem csupán a hatalmi hierarchia lehet. Az erőközpontok (többes
számban) nem egy síkon hanem többdimenziós térben léteznek.
2009. 02. 08. A társadalmi rang és mércéje
A társadalmi erőforrások feletti hatalmat éppen a demokrácia miatt nem lehet statikusan
megőrizni. A "hierarchiában elfoglalt hely" ezek szerint kétdimenziós, bár a cselekvési
szabadság és a hatalom dimenziója nem független egymástól, tehát nem dimenziók.
2009. 02. 09. Rugalmasság -alkalmazkodás - túlélés
Nyitott dinamikus rendszer a bioszféra, de az élővilág és a társadalom egyedei petibatya
szerint statikusan determináltak. Ez az egyik legnagyobb tévedése, egyben az elméletét
kioltó állítása is.
2009. 02. 11. Egyéni értékrend - társadalmi értékrend
Súlyos tévedés, hogy az egyéni értékrend szubjektív, de az is, hogy a társadalmi
értékrend a hatalomban levők értékrendjének a leképezése.
"Hogy ennek értelme az előzőeken túl valójában mi lehet, számomra egyelőre rejtély.
" :-)
2009. 02. 11. Közjó és közérdek
A hatalomba választottak nem megbízást kapnak a közjó létrehozására, hanem bizalmat
és hatalmat a társadalmi erőforrások felhasználására és a társadalmi kérdések eldöntésére.
Ezek közül csak egyik a közjó kérdése. Petibatya szándéka arra, hogy meghatározza
a közjót ezért erősen pártos magatartás, mint ahogy a jövőképek is embercsoportonként
eltérőek.
2009. 02. 13. A társadalmi béke, mint közjó
A minden megalapozottság nélkül bevezettett progresszív érdekcsoportok érdekit azonosítja
a közjóval. Ezek az érdekcsoportok talán nem pártok?
2009. 02. 14. A társadalmi jólét, mint közjó
ha a jólét viszonylagos állapota a lehetséges jólét és a megvalósult jólét hányadosa,
de mekkora az a lehetséges jólét? Gondolom ez arra utal, hogy a társadalom összjavait
mennyiségileg és minőségileg is a termelők állítják elő, nem pedig a politikai hatalom.
2009. 02. 14. A természeti környezettel harmonizáló társadalom, mint közjó
cselekvési minták meghatározása helyett elegendő a cselekvés ellensúlyának megteremtése.
Persze feltételrendszerek helyett a döntési felelősség terhe is elegendő lenne,
úgy, hogy ez az egyéni szabadságot nem korlátozná, tehát ha az egyén lát egy kiutat,
akkor ő viseli a kockázatot is. A nagy társadalmi együttmozdulások káros hatása
hatalmas.
2009. 02. 16. Az értékválságról és annak hátteréről
Súlyos tévedés, hogy az egyének értékrendjét vagy a társadalmi értékrendet a politika
határozta meg. Igyekszik ugyan meghatározni annak érdekében, hogy megőrizze a hatalmát,
de az értékrendet alapvetően az egyének által felismert valóság határozza meg. Ha
a politikus ettől elszakad, akkor megbukik. Tehát nem a struktúra a felelős az értékválságért,
hanem az ember, a politikus és az őt megválasztó polgár, amely kockázatmentesen
dönt. Ilyenek a kedvezményezett rétegek és a valódi kockázatot nem viselő politikusok.
2009. 02. 16. A közjó globális állapotáról
A fejlődés a harmónia kialakulása felé való elmozdulás. A harmónia = közjó. Ez olyan
fogalmi körforgást jelent, amitől elszédülök. Ime, a fakarika...
2009. 02. 17. A természeti környezetnek állapottya
Az írás nagy része közismert frázisok ismétlése, új összefüggések feltárása nélkül.
Az viszont nem igaz, hogy a természet alakítása és leigázása kizárólag a volt "kommunista
rendszerek" gyakorlata lett volna. Ahogy nem igaz, hogy a tőke gyarapításának szándéka
magáért való törekvés. A termelésben a tőke viseli a kockázatot, a tőke növelésével
az egységnyi tőkére jutó kockázat lesz kisebb.
A társadalom "belső folyamatainak tudatos átalakítása" és a "fejlődni képes rugalmas
társadalom létrehozása" idealista cél, amely egy elképzelt modellt kényszerít a
társadalomra - feltételezve azt, hogy a társadalom ideális modellje rendelkezésre
áll, ami tényszerűen nem igaz. A társadalom mérnökei ezidáig csak bajt okoztak.
2009. 02. 19. A társadalmi békének állapottya
Újra, meg újra a pénz és a tőketulajdonosok szerepét említi a társadalmi választóvonal
okaként, ami polgári jogi szemléletre való beszűkítést jelent, figyelmen kívül hagyva
az általános és titkos választójog fogalmát, valamint a kultúrát és a jogi eszközöktől
független hagyományokat.