Tudományos Demokrácia Pártja racionalizmus - befolyásolás helyett, tudásmegosztás, összefüggések keresése, folyamatos kommunikáció a megegyezésig, hogy végül erkölcsösek lehessünk
tudásmegosztás Gyülekezzünk a hatalmi játszmák ellen (5) 2009-07-19 15:30
Folytatom a több, mint két hete megkezdett bejegyzés-sorozatot, amelynek első, bukásszolgálat című részében a jelenleg is kormányzó
politikusokat megbuktató, megbüntető vagy a nekik megbocsátó választói magatartást
kritizáltam. A második rész az általában vett politikai elit által kedvelt vezetési
formákról szólt tekintetesek címmel. A sorozat harmadik
írásában azt próbáltam érzékeltetni, hogy a közjómágusok
miképpen torzítják el az egyéni motivációt azzal, ahogy az állam ösztönző eszközeivel
befolyásolják a szükségre adott természetes emberi reakciókat. Negyedszerre azt
próbáltam bemutatni, hogy a szükség-helyzet hajtóereje
miképpen biztosítja a társadalmi fejlődést, a szükségletek állami forrásokból való
kielégítése helyett. Hiba lenne a jövedelmi és vagyoni viszonyokat állami forrásokból
kiegyenlíteni, de a társadalom hatékony működése végett nélkülözhetetlen a piaci
és szociális cselekvők (aktorok) tudásának megosztása a közösség tagjai közt. Ezzel
a tudásmegosztással biztosíthatja az állam, hogy a társadalmi történések követhető
vagy bírálható mintaként jelenjenek meg a közösséget alkotó polgárok számára.
Jelenleg is kötelezett az állam arra, hogy saját költségvetését, a közösség erejével
való gazdálkodás részleteit, a makrogazdasági folyamatokat jellemző statisztikai
adatokat közzétegye. Az adóként beszedett források felhasználása csak akkor titkolható
el, ha ehhez Magyarországnak különös érdeke fűződik, azaz államtitok. Mindezek az
adatközlési feladatok elsősorban az államra vonatkoznak (makro-adatok), míg a gazdaság
mikrofolyamatairól nincs hiteles adatbázis, olyan, amit a közösség erejéből tartanának
fenn. Az alábbiakban javasolt megoldások ennek a kibővített adatközlésnek a részleteiről
és előnyeiről szólnak.
Most jelent meg a Magyar Európai Üzleti Tanács Tanács (Hungarian
European Business Council, HEBC) 11. országjelentése "Kiút
a válságból" címmel. Ebben a dokumentumban olvasható, hogy "az állam felelőssége
a gazdasági környezet átlátható és fejlődést motiváló szabályozása, miközben üzleti
szereplőként nem vesz részt benne. Így jöhet létre az egyensúly, amelyben a gazdaság
hatékonyan betölti szerepét, mint a legnagyobb forrástermelő". Fontos
tehát, hogy az állam szereplőként ne vegyen részt a piaci folyamatokban, de a piaci
környezet meghatározásával az optimális cseréhez szükséges feltételeket biztosítsa.
Optimális csere akkor jöhet létre, ha piaci túlerő (monopólium) nem alakul ki se
gazdasági se politikai szempontból. Véleményem szerint a monopolhelyzet kialakulása
ellen nem szabad kizárólag adminisztratív eszközökkel, tiltással küzdeni, (ahogy
ezt már tavaly a multi című bejegyzésemben írtam a 2008-as
HEBC országjelentést olvasva). Ezt a mai témához kötődően azzal egészítem ki, hogy
a piac árcsökkentő hatása csakis akkor érvényesülhet, ha a javak csereértékéről
szóló (ár-) információ korlátlanul terjedhet és nem csak szűk körben, a termelők
vagy szolgáltatók egyéni érdekeinek megfelelő módon érhető el.
A TDP szerint az államnak nem szabad kötelezően kiszabott (hatósági) árral befolyásolni
a csereértéket, nem adhat ártámogatást semelyik szolgáltatónak sem, de a közösségi
forrásokból fenn kell tartania az árak folyamatos változását követő adatbázist,
amelynek hitelességét véletlenszerű ellenőrzésekkel kell biztosítania. Az adatbázis
frissítése legyen a piaci szereplők (vagy megbízottjaik) kötelessége, folyamatosan
feltöltve a legújabb adatokat. Az adatok frissítése a közösség érdeke, amit nem
kívánhat ingyenesen a piaci szereplőktől, tehát a feltöltött adatok arányában adóengedménnyel
fizet az állam a törvényben meghatározott feladat teljesítéséért. Az adatbázisnak
tartalmazni kell az utolsóként feltöltött árinformáció időpontját, valamint az állami
ellenőrzéssel utolsóként hitelesített árinformációt. A mindenki számára ingyenesen
elérhető adatok a piacra lépők viselkedését úgy befolyásolják, hogy a szolgáltatók
törekedni fognak az alacsonyabb ár elérésére, a szolgáltatást igénybe vevők pedig
a legalacsonyabb áron kínáló szolgáltatót fogják választani.
A valóságos viszonyok ugyanakkor (a legnagyobb igyekvés, valamint a piaci helyzet
pontos ismerete mellett is) egy vállalkozás veszteségességét okozhatják, különösen
olyan területen, ahol a környezeti viszonyok hektikusan változnak. Ilyen például
a mezőgazdasági termelés, ahol a termelők igencsak kiszolgáltatottak a termelt vagy
tenyésztett jószágok árképzésében. Ennek a kiszolgáltatottságnak a kompenzálására
eddig az állam újraelosztó, támogató szerepvállalása szolgált, de véleményem szerint
a normatív támogatások is egyfajta állami ármeghatározó hatásként jelentkeznek,
ráadásul a támogatási rendszer a korrupció és a politikai zsarolás melegágya, ezért
a TDP más megoldást javasol. Már a bevezetőben érzékeltettem, hogy nem csupán a
piaci tudás megosztása kötelessége az államnak, hanem a közösség szerveződési lehetőségeiről
szóló tudást is el kell juttatni minden érdekeltnek. Információkat kell szolgáltatni
az új szerveződési formákról, de nem csupán a közlönyök adatfolyamszerű útján, hanem
az információs társadalom legmodernebb lehetőségeit kihasználó párbeszédes módon.
Támogatások helyett az adatszolgáltatásra kell költeni az adóbevételt, hogy az addig
támogatásra szorulók egymást segíthessék, amitől valódi közösség alakul ki.
Az előbb említett kiszolgáltatottság elsősorban a kistermelőket sújtja, mert az
általuk piacra vitt javak árát a monopolhelyzetben levő feldolgozók vagy a nagy
piaci részesedésű versenytársak képesek érdekeik szerint befolyásolni. Erre az állam
árbefolyásoló, segélyező magatartása helytelen válasz lenne, mert az árelőnnyel
egy esetleg elavult termelési formát tartana életben. A helyes válasz a kistermelői
tőkecsoportosulás olyan formáinak segítése, amely a piaci versenytárs vagy feldolgozó
árdiktáló monopolerejével szembe tud szegülni - kockáztatva természetesen az összegyűlt
tőkéjét. Ez egyfajta részvénytársasági forma intézményes támogatását jelenti, amiknek
számát és méretét olyan mértékig kell növelni, hogy nyereségessé váljanak, de piaci
részesedésük ne érje el a monopolhelyzetet jelentő részesedést. Utóbbi szempont
azért fontos, mert az állam a monopóliumhelyzetben levőktől piaci részesedésük arányában
elvont monopoladó bevételét a monopolhelyzetet el nem érők között nyereségük arányában
osztja szét, így támogatva a monopóliummentes, de nyereséggel termelő szereplőkön
alapuló piac kialakulását. - ahogy azt a TDP tervezi.
A piaci részesedést nyilvántartó adatbázist az ár-adatbázishoz hasonlóan az államnak
kell mindenki számára hozzáférhető módon fenntartani, hogy a közösség tagjai számára
ismertek legyenek a piaci erőviszonyok és tervezhető legyen a termelésbővítés terhe
vagy támogatása. Tudom persze, hogy jelenleg is elérhetők a cégbíróságon egyes fontosabb
adatok a cégek működéséről, tulajdonviszonyairól, azonban ezek egyedisége és költséges
beszerzése megnehezíti a piac fölötti társadalmi ellenőrzést. A TDP olyan társadalom
híve, amelyben a piaci folyamatokat tükröző adatok (az ár és a piaci részesedés)
a közösség költségén közzétéve lehetővé teszik azt, hogy ne csak az állami alkalmazottak
kiváltsága legyen a piaci folyamatok részleteinek és egészének az áttekintése, majd
a megfelelő reagálás.
A Tudományos Demokrácia Pártja a fentiekben megfogalmazott, elsősorban
a gazdaság szereplőinek tudatosságát segítő megoldásokon kívül a közösségi kommunikáció
javítását is fontosnak tartja, de erről majd a következő részben írok. Mindenképpen
szükséges annak közzététele, hogy a hatalmi eszközökért küzdő párt milyen
elveket követ. Azt is pontosan tudatni kell a választókkal,
hogy miféle reformlépéseket köteles megtenni az a
szakértői kormány, amelyet a TDP parlamenti képviselői támogatni tudnak.
A létrehozandó nyílt Szociálliberális Fórum lehetővé
teszi a társadalmi folyamatokra való gyors és határozott reagálást, ugyanakkor megnehezíti
a Fideszéhez hasonló (lassan megszokott gyakorlattá váló) ideológiai köpönyegváltást
a hatalom megszerzése, megtartása érdekében.