Tudományos Demokrácia Pártja
racionalizmus - befolyásolás helyett, tudásmegosztás, összefüggések keresése, folyamatos kommunikáció a megegyezésig, hogy végül erkölcsösek lehessünk
szoclib
regi blog



ökoszámvitel
Cél és végeredmény
2012-11-25 12:46

Egy héttel ezelőtti, az LMP döntéséről szóló írásomban másnapra ígértem folytatást, de a munkám lehetetlenné tette, hogy elfogadhatóan kifejtsem a választói igényekről és egy hiánypótló párt képéről szóló gondolataimat.

A választói akarat alakítása kommunikációtechnikai eszközökkel megoldható, de csakis a reális igényekből kiindulva lehetséges kihasználni a reklámpszichológia által felismert gyengeségeinket, és a kampány során a szükséges támogatottságot elérni. A kérdés azonban, hogy a reklámozott termék valós tulajdonságai, azaz a későbbiekben megvalósuló politikai döntések sora, a törvényi és rendeleti szabályozás megfelel-e a politikai reklámban megfogalmazottaknak. Ha a végeredmény a céltól túlságosan eltér, azért már nem lehet a külső tényezőket okolni, a termékben van a hiba. A Fidesz ugyan tökélyre vitte a primitív (ld. lumPP) manipulatív cselekvést, de kommunikációja a valóságnak nem felel meg, ezért elégtelen a választói hit megtartásához. Ugyanúgy csalódottságba torkollik mostanság a választói hit, ahogy az MSZP (ld. nemSZP) is elveszítette a baloldali szavazók jelentős részét. Igaz ugyan, hogy a Fidesz megőrizte az előnyét, tehát egy mai választáson is kormányt alakíthatna, ha a jelenlegi parlamenti pártok támogatottságát vesszük figyelembe, de akkor már nem, ha a választói akaratot.

A modern politikai gyakorlatban egy párt a megcélzott szavazók értékrendjéhez illő üzenetekkel igyekszik saját szavazótáborát növelni, de közben ügyelnie kell a párt arculatának megőrzésére is. A parlamenti pártok múltja azonban olyannyira meghatározza az arculatot, hogy újdonsült üzenetei rendre hamisan csengenek a választók számára, növekszik az aktuális politikai irányoktól való elfordulás. Amennyiben az új politikai erő, mondjuk az EGYÜTT 2014 nem alakul párttá, akkor a fals politikától elfordulók kénytelenek lesznek kompromisszumra és újra valamelyik polarizálódott erőhöz csatlakoznak. A választóknak meg kell elégedniük akaratuk részleges képviseletével.

Ökoszámvitel (azaz környezeti számvitel) is egyfajta költség-haszon számítás, amelynek célja a teljes rendszerre való hatás-visszahatás előnyeinek és hátrányainak számszerű megjelenítése, értékelése valamely tevékenység eredményének kiszámításakor. A legegyszerűbb bevétel-kiadás nyilvántartás csupán az aktuális piaci cselekvéseket (adás és vétel) értékét rögzíti azért, hogy az egyensúly követelményének és az adóügyi adatszolgáltatásnak megfeleljen a tevékenység. A környezeti számvitel a cselekvéseknek olyan hatásait is figyelembe veszi, amelyek az értékesítés pillanatában a résztvevők számára érdektelenek, de hosszabb távon visszahatnak mindkét résztvevő sorsára.

A választóknak már 2010-ben abból volt, és várhatóan 2014-ben is abból lesz elegük, hogy a politikai pártok csupán a rövidtávú haszon vagy veszteség alapján határozzák meg kommunikációjukat, a politikai rendszer túlterhelésével és a választási győzelem utáni bizalomvesztéssel már nem foglalkoznak. Olyan párt kell, amelynek a figyelme tovább terjed a következő választás megnyerésénél. Olyan párt, amely a saját tevékenységével példát mutat a fenntartható politikára. Egy ilyen párt vízióját és lehetséges kormányprogramját igyekeztem ismertetni a TDP blogban. Az ökoszámvitel ugyanis nem csupán a környező természet, hanem az emberi természet megóvását is kell jelentse. Ami egy igazán legitim politikai cél manapság.