Tudományos Demokrácia Pártja racionalizmus - befolyásolás helyett, tudásmegosztás, összefüggések keresése, folyamatos kommunikáció a megegyezésig, hogy végül erkölcsösek lehessünk
népuralom Majdnem közvetlen demokrácia 2008-03-11 09:05
Tiszta népuralom azért nem versenyképes a képviseleti demokráciával, mert a megfelelő
döntéshez mindenképpen jól informáltság kell, az alapos tájékoztatás pedig vagy
végtelenül késleltetné a döntési folyamatot, vagy megalapozatlan döntéshez vezetne.
Ezért egyrészt a szavazás átfutási idejét kell megrövidíteni, másrészt a hitelességet
biztosítani az anonimitás megőrzése mellett. Az átfutási idő rövidítésére az elektronikus
(interneten keresztül történő) voksolás szolgálna, aminek védelmét a modern nyílt
kulcsú titkosítási eljárások (vak-aláírás
módszer) lehetővé teszik. Ugyanakkor az adatbázis biztosítja, hogy a szavazó
ellenőrizhesse szavazatának érvényre jutását az anonimitását megőrizve.
A blogger javasolja, hogy parlamenti párt népszavazást ne kezdeményezhessen, ne
kampányolhason népszavazási kérdésben, de minden kormány által készített tájékoztatóban
kötelező legyen arányosan teret kell biztosítani a parlamenti képviselők, illetve
az ellenzék érveinek is a kormányoldali tájékoztató mellett.
A javasolt rendszerben továbbra is az Országgyűlés hozza a törvényeket, majd a Köztársasági
Elnök aláírja, vagy visszautalja az Országgyűléshez, esetleg Alkotmánybíróságtól
kérhet ellenőrzést, de népszavazásra is bocsáthatja, ha ezt magasabb szintű törvény
nem zárja ki. Ha a népszavazás eredményes és az elfogadó válaszok vannak többségben,
akkor a törvény azonnal jogerőre emelkedik. Ha a népszavazás eredménytelen, akkor
a Köztársasági Elnökhöz kerül vissza ismét a döntés joga, aki a népszavazás arányainak
ismeretében hozza meg döntését.
Sok múlik azon, hogy milyen feltétel alapján tekintünk egy népszavazást eredményesnek.
Háromféle válasz leadása lehetséges, az "IGEN", a "NEM" és a "SEMLEGES". A szavazatszámlálás
után a háromféle szavazatcsoportba tartozó szavazatszám: "több", "kisebb", "semleges"
(rövidítve: "tö", "ki", "se").
Az általam javasolt rendszerben megmarad az érvényességi feltétel (25% egyforma
válasz), de amennyiben
1% < x = [se * (ki - se)] / [(tö - ki) * (tö - se)] * 100%
feltétel teljesül, akkor a népszavazást érvénytelennek kell tekinteni.
Ellenőrzésképpen vizsgáljuk meg az eddigi népszavazások
(1997-től) érvényességét az {1% < x} feltételre figyelve!
1997 NATO-tag x = 0.26 %
2003 EU-tagság x = 0.14 %
2004/1 KórházPr x = 3.17 % - nem érvényes
2004/2 MagyarIg. x = 61.80 % - nem érvényes
2008/1 Kórh.napidíj x = 0.21 %
2008/2 Vizitdíj x = 0.23 %
2008/3 Tandíj x = 0.27 %
Látható, hogy mindegyik esetben ugyanaz érvényességi eredmény jött ki, ami a régebbi
szabály szerint is.
Ha azonban a 2008-as népszavazások érvénytelen szavazatszámához hozzáadnánk 165000
"bojkottálót", (a távolmaradók 4%-át, akkor:
2008/1 Kórh.napidíj x = 1.00 % - nem lenne érvényes
2008/2 Vizitdíj x = 1.22 % - nem lenne érvényes
2008/3 Tandíj x = 1.27 % - nem lenne érvényes