Tudományos Demokrácia Pártja racionalizmus - befolyásolás helyett, tudásmegosztás, összefüggések keresése, folyamatos kommunikáció a megegyezésig, hogy végül erkölcsösek lehessünk
megtakarítás Minimáljövedem és nyugdíj 2008-04-04 11:00
A nagyon alacsony jövedelmek esetében a teljes jövedelem
fogyasztásra fordítódik, a közepes jövedelemsávban egyenletesen nő a megtakarítási
hajlandóság a fogyasztás rovására, egy bizonyos jövedelemszint fölött pedig csak
presztízsfogyasztások miatt nő a fogyasztás, tehát a teljes jövedelem nagy része
megtakarításra kerül.
A fajlagos fogyasztási görbe a legalacsonyabb jövedelemsávban maximumról indul,
majd középtájon közel vízszintes, a nagyobb jövedelmekhez érve ismét csökkenni kezd.
A görbe vízszintes szakaszán kell valahol meghatározni az adómentes (minimál)jövedelmet
úgy, hogy az adómentes sáv elegendően széles legyen a középosztályba való felemelkedéshez,
de a mentességtől kieső adóbevételek miatt se kelljen túl magas jövedelemadó kötelezettséget
kivetni a magasabb jövedelmekre.
A létminimumtól az adómentes (minimál)jövedelem szintig
már lehetőség van a megtakarításra, igaz, hogy a fogyasztás rovására, de ez a megtakarítás
teszi lehetővé, hogy a polgárság megerősödjön, azaz tőkebefektetésre is több embernek
legyen lehetősége. Az adómentes (minimál)jövedelem szintje
fölötti jövedelmet fogyasztásra költve, azt már a fogyasztási adón túl a jövedelemadó
is terheli, ami az egyén hajlandóságát szintén a megtakarítások irányába tereli.
A TDP olyan társadalmat vízionál, amelyben egy polgár
jövedelme felerészben származik munka, felerészben tőkejövedelmekből.
Itt jutottunk el a nyugdíjakhoz. A nyugdíj olyan jövedelem, amit az aktív évek alatti
tőkemegtakarítás (vagyongyűjtés), vagy (elosztó-kirovó nyugdíjrendszer esetén) a
társadalmi befektetésnek minősülő "tőke" hozama biztosít. A kétféle befektetés között
az a különbség, hogy a saját megtakarítású tőke örökölhető, míg a társadalmi befektetés
esetén csak a hozam létezik (amit az aktív dolgozók nyugdíjjárulék befizetései biztosítanak).
Tehát a nyugdíj egyfajta tőkejövedelem, ezért a nyugdíjat is össze kell vonni más
jövedelmekkel (a vagyoni alapú jövedelmet is beleértve),
és az összes jövedelem adómentes (minimál)jövedelem
fölötti része után adót kell fizetni. Mivel az adómentességi (minimál))jövedelem
szint alatt már jelentkezik megtakarítási lehetőség, ezért az alacsony nyugdíj bizonyosan
adómentes lesz, a magasabb nyugdíjjal rendelkezőktől pedig elvárható, hogy nyugdíjas
éveik alatt is szolidárisak legyenek rászoruló polgártársaikkal.
Tegnapi bejegyzésem után abu kérdéseire és
nomentana fölvetésére nem válaszoltam (részletesen), ezt pótlandó:
Milyen viszony van szerinted a minimáljövedelem és a minimálbér között? A havi minimálbér alapértéke jelenleg 69000 Ft, ennek semmi köze sincs az általam
használt adómentes (minimál)jövedelem határhoz, mert
a minimálbér a munkáért kötelezően fizetendő legkisebb bér, az adómentes (minimál))jövedelmet
pedig adószámítási fogalomként használom az adómentes sáv felső határának megjelölésére.
Hasraütésre szerinted mekkora lenne ma a már megtakarításokra is alkalmas minimáljövedelem? A hasra ütés nem igazán tudományos módszer, ezért kerülöm az alkalmazását.
:-) De egy lehetséges értéket magad is kiszámíthatsz, a jövedelmi, és fogyasztási
megoszlások ismeretében. Mindössze azt kell tudni, hogy az egyes jövedelemértékek
mellett mekkora az egységnyi jövedelemre eső fogyasztás. Én csak a fentebb említett
görbe menetét ismerem, pontos adataim jelenleg nincsenek, ezért nem tudok válaszolni
a kérdésedre.
Normális, erős szakszervezetek kellenének! A többit (szociálpolitika, a melósok
érdekképviselete parlamentben) ők elintézik. A szakszervezetek a munkavállalók érdekeit képviselik a munkáltatóval szemben,
tehát a munkaszerződésekben, béralkukban van igazán szerepük. A politikai akaratot,
és a programokat a demokráciában a pártok jelenítik meg. A parlamentbe egyéni jelöltek
(akik a választókerületüket képviselik) és pártlistán szereplők (akik a párt ideológiáját
képviselik) kerülnek, nem pedig valamely érdekszövetség képviselői. Ha egy szakszervezet
pártként viselkedik, akkor az már nem szakszervezet, hanem párt, egyébként az állam
befolyásolásában legföljebb az állami alkalmazottak béralkuiban juthat szerephez,
esetleg lobbizhat a szakágban dolgozók számára kedvező törvények mellett. Az álláspontod
azonban (hogy legyen valami erős) lényegében ellentétes a TDP elveivel, amely elvek
elsősorban az erőegyensúly feltételeiről szólnak, és nem arról, hogy valami is túlerőben
legyen, és diktáljon.