Tudományos Demokrácia Pártja racionalizmus - befolyásolás helyett, tudásmegosztás, összefüggések keresése, folyamatos kommunikáció a megegyezésig, hogy végül erkölcsösek lehessünk
« szendereg a robogás » BKV, MÁV sztrájk 2008-04-17 10:20
József Attila születésnapja, a Költészet napja lassan egy hete volt,
ezért arra is emlékezve választottam a címet az ő verséből. Aludni fog a villamos,
a vonat, közel a BKV és a MÁV dolgozók újabb sztrájkja. A tegnapi, szakszervezetekről
szóló szövegelésem után ma a sztrájkról szólok, van (persze : -) a TDP
programjához illeszkedő megoldási javaslatom, hogy a szakszervezet ne az
állammal, hanem a tőkével küzdjön meg. Ez lenne ugyanis a feladata. Az állam pedig
maradjon csak semleges felügyelő a piacon!
Gaskó István (parlament
fölött álló
tényező)
keménykedése azért lehetséges, mert a közállapotok zavarosak. A nagy
osztogatást akár szakszervezeti eredménynek is lehetne tekinteni, de mivel ez állami
osztogatás volt, és nem a tőkével szemben elért eredmény, a bekövetkező megszorítások
hatására a szakszervezet szükségszerűen politikai vizekre sodródott, igyekszik befolyásolni
a kormány döntéseit, a törvénykezést, pártszerepet játszik, a Fidesz populáris elveivel
összhangban képviseli a "népet". Nem a versenyszférában erősödött meg túlzottan
szakszervezet, ott egy veszteséges vállalat tulajdonosa csődöt jelent, hiszen nem
kaphat állami támogatást piacképtelen termékre vagy a menedzsment felelőtlen döntései
után.
A tömegközlekedési vállalatok problémái mutatják, hogy az állam, mint tulajdonos
jelenléte megzavarja a munka és a tőke vetélkedését. A problémák igazi okának az
állami tulajdonlást tartom, aminek megoldása az állam kivonulása piacról, teljes
privatizálás. Ez ellen a legnyomósabb ellenérv, hogy a stratégiai vagy természetes
monopóliumok nem piacosíthatók, mert csak magas áron hoznak nyereséget, amire nem
lenne fizetőképes kereslet vagy nyereség hiányában nem akad vállalkozó az adott
jószág termelésére. Az állam jelenleg saját tulajdonú vállalatokkal oldja meg a
természetes monopóliumok létéből fakadó helyzetet, de létezhet másik megoldás is.
Az államnak pontosan meg kell fogalmazni a szabványt, ami meghatározza a szolgáltatás
minimális minőségét és az erre fordított (költségvetés szerinti) állami ártámogatást,
aztán az így meghatározott szolgáltatásra licitálnak vállalkozók, és a legmagasabb
licitet befizető vállalkozó szolgáltathat. A vállalkozó aztán olyan áron kínálhatja
a szolgáltatást, amennyiért akarja, de az ártámogatás nem a szolgáltatóhoz kerül,
hanem a fogyasztóhoz, aki a jegyár állami támogatás részét visszakapja. A vevő
kapja, és nem a termelő! Ez a lényeg, ugyanis a vevő egyszerre érzékelni
fogja végre a szolgáltatás valódi árát és az állami támogatás nagyságrendjét. A
szolgáltató csak akkor lesz nyereséges, ha megfelelő színvonalú és árú szolgáltatást
nyújt. De a legfontosabb előny, hogy elkülöníthetővé válik, hogy az adóforintokból
kiknek az utazását támogatjuk. Az állam ugyanakkor kilépett a piacról, csak a szolgáltatási
szabvány betartását ellenőrzi. A szakszervezetnek ezután a szolgáltató tőkéssel lesz
dolga.
A BKV veszteségességének egyik okaként említik, hogy a környéki járatok közlekedéséhez
a térségi önkormányzatok csak kevéssel járulnak hozzá. A fenti javaslat ezt a problémát
megoldaná, hiszen a lakhelye szerinti önkormányzaton keresztül kapná meg a tömegközlekedést
igénybe vevő utazó az állami támogatást a jegy/bérlet ellenében.
A következőkben még abu kifogásaira
reagálok, amit elmulasztottam, amikor köldöknézegetéssel voltam elfoglalva:
Csak ha nem tetszik a 132-es villamos által nyújtott szolgáltatás, mert óránként
jár, koszos, és folyton lerobban, akkor az autó az egyetlen versenytárs, mert a
133-as (ami 5 percenként közlekedik és topless felszolgálók kínálgatják a koktélokat)
sajnos nem arra megy amerre én szeretnék. Ha a sínen is osztoznak a különböző szolgáltatók,
akkor sem jobb a helyzet, mert a legkorszerűbb csúcsmodell villamos is megáll, ha
az előtte lévő rosszul karbantartott csotrogánynak kigyullad a motorja.
Külön kell választani a közlekedési járat vonalát meghatározó és a szolgáltatást
ténylegesen nyújtó vállalatrészt. Leegyszerűsítve, a járatvonalakat, egyfajta szabványként
a központ (állam) határozza meg, aminek ellátására vállalkozók licitálnak napi,
havi vagy éves időtartamra. A licit ellentételeként a vállalkozó használhatja az
infrastruktúrát és a tárgyi eszközöket, de saját tárgyi eszközei is lehetnek. Az
egyes vállalkozók a jegyek árbevételéből az utasok száma és elégedettsége alapján
részesülnek. Például, ha az egyik napon a 132-es járatot több utas választja (az
autó helyett), mert pontosak, és elegendően gyakoriak a járatok, akkor az a társaság
nagyobb arányban részesül a jegyár bevételből. A rosszul karbantartott csotrogány
karbantartója, üzemeltetője kártérítést kell fizessen a csúcsmodellt (gondolom drágábban)
működtető vállalkozónak, így a csotrogányok nem hoznak nyereséget, tehát kénytelenek
kivonni a forgalomból.