Tudományos Demokrácia Pártja racionalizmus - befolyásolás helyett, tudásmegosztás, összefüggések keresése, folyamatos kommunikáció a megegyezésig, hogy végül erkölcsösek lehessünk
segélyek A kapitalizmus kárvallottjai 2008-04-14 09:20
Ferge Zsuzsa írása a kapitalizmus kárvallottjairól
szól, akiket a segélyektől megfoszt az ingyenélés vádja, és az állam részéről tapasztalt
bekeményítés. Hogyan enyhítené az ellentmondásokat a TDP programja?
Mindenekelőtt néhány fogalmat határoznék meg (újra), mert az érvelésben jelentőséggel
bírnak: Jövedelem: A jövedelem fogalmába bele kell érteni azt a
látens jövedelmet is, amelynek megszerzése alól a vagyontárgy tulajdonosa mentesül,
azáltal, hogy a tulajdonát használja. Természetesen az ilyen tulajdonalapú jövedelem
a költségek levonása után fennmaradó rész, így a látens jövedelem megegyezik az
adott vagyontípusra jellemző tőkejövedelemmel. Létminimum: Azt a jövedelmet, amely az alapvető létszükségletek
fedezésére minimálisan elegendő, hozzávéve az állam által kirótt állampolgári fizetési
kötelezettségeket létminimumnak nevezem. A létminimum kell fedezze egy átmeneti
szállás, a minimális kalóriaszükséglet, az egészségügyi ellátás, a közoktatás költségeit. Adómentes jövedelemhatár: A létminimum fölé emelkedett jövedelműek
már képesek lehetnek tovább emelkedni, ha a jövedelemadó teher megjelenése csak
egy olyan jövedelemszintnél jelentkezne, ami már biztonságos jövedelmet ad az megtakarításokhoz.
Eddigi szövegeimben minimáljövedelemnek neveztem, de ezzel zavart okoztam, ezért
mindenütt átjavítottam adómentes (minimál)jövedelem
alakra. Jelen cikkben még azt a jelölést használom, a továbbiakban pedig elhagyom
a problémás minimál előtagot.
A TDP a segélyek helyett a jövedelmek létminimumra való kiegészítését javasolja,
megvalósítva ezzel a szociális minimum intézményét. A visszaélések a vagyoni állapot
figyelembe vételével elkerülhetők a segélyek odaítélésénél. Ezt a javasolt jövedelemszámítási
módszer megvalósítja, hiszen a tulajdonlásból származó látens jövedelem emeli az
összjövedelem szintjét, csökkentve a kapható támogatás nagyságát. A segélyek magas értékét úgy lehet összeférhetővé tenni a munkával szerzett
jövedelmekkel, hogy mindenfajta segélyt kamatmentes kölcsönként folyósít az állam,
a visszafizetési kötelezettség pedig csakis a létminimumot meghaladó jövedelemszint
fölött jelentkezik az adós állampolgár számára. A létminimumot meghaladó jövedelemrész
és az aktuális jövedelemadó-kulcs szorzata adja meg az esedékes törlesztés összegét.
A kamatmentes kölcsönök viszont a vagyon jelzálogosítását jelentik egyben, tehát
a segélyezettek mellé vagyoni gondnokot bízhat meg az állam, bár szerencsésebb,
ha ez az önkormányzat feladata. Fontosabb azonban, hogy az említett vagyoni gondnok
inkább szociális feladatokat végezzen, segítve a nehéz helyzetben levőnek a támogatás
optimális felhasználását. Segítve, tanácsot adva, de a döntést mindig a támogatottnak
kell meghozni! Nem egy paternalista állam hivatalnokát kell a nehézsorsúak nyakára
ültetni, aki előítéletesen dologházakat szervez meg, hanem szakembereket kell képezni
a támogatói feladatra, és a szerint fizetni őket, hogy segítségükkel hány nehéz
sorsú polgártársuk emelkedik ki a segélyezettek köréből.
A foglalkoztatottság növekedésének akadálya a munka túlzott adóterhelése, a terhek
közül is az egyik legnagyobb a társadalombiztosítási járulék. Ezt a terhet kétféle
módon lehet csökkenteni, a kiadási oldalon a költségek racionalizálása, a bevételi
oldalon pedig egy valóban biztosítás alapú forrásbeszedés megvalósításával. Ez utóbbi
azt jelenti, hogy az állampolgárok között egyenlően kell elosztani a kockázati költségeket,
azaz egyenlő járulékot kell fizetnie minden állampolgárnak (havonta nagyjából 16000
forintot) biztosítási díjként, fejenként, beleértve a csecsemőket is. Ez súlyos
teher az alacsony jövedelmű családokra - szólhat a kifogás, de pontosan ezért kell
a létminimumba beleszámítani a sok más létfenntartási költség mellett az egészségbiztosítás
díját is. Így az adóból csak a szociálisan rászorulók TB költségeit fedezik, egyébként
pedig érvényesül az egyenlő teherviselés.
Ahogy hibásnak tartom az árak torzítását különféle ártámogatással, ugyanúgy hibás
a munkáltatónak adott kedvezmény is a munka terheiből, ugyanis ezzel gyakorlatilag
ártámogatást adnak olyan vállalkozásnak, amely a gyengébb minőségű munkaerővel (hiszen
az válik elsősorban munkanélkülivé) dolgoztat, a vállalkozás így az állami támogatásból
biztosítja a nem létező versenyképességét. Ide kapcsolódik a minimálbérrel kapcsolatos
ellentmondás is. Lehetséges, hogy létezik olyan átlagos munkás - munkáltató páros,
akiket jelenlegi a minimálbér összehoz, de az bizonyos, hogy a differenciálatlan
minimálbér az ország jócskán különböző területein lehetetlenné teszi a terület fejlettségének
megfelelő tőke-munka együttműködést, ezáltal magas munkanélküliséget, vagy a fekete
gazdaság térhódítását eredményezve. A munkanélküliségi ráta, és képzettségi szint
figyelembevételével megállapított területenként különböző, a szociális adottságoknak
megfelelő minimálbér jobban segítené a tőke megjelenését (alacsonyabb minimálbér
ott, ahol tőkehiány van), vagy csábítaná jól képzetteket (magasabb minimálbér ott,
ahol tőketöbblet van). Így mindenütt csökkenne a munkanélküliség, fehéredne a gazdaság.
Optimális esetben a munkanélküliség eloszlása egyenletes lenne országszerte. A területek
elmaradottságát nem a tőkének tett engedményekkel lehet fölszámolni, hanem az infrastruktúra
és az oktatás állami fejlesztésével. Hogy végre egészségesen emelkedhessen a minimálbér...