Tudományos Demokrácia Pártja racionalizmus - befolyásolás helyett, tudásmegosztás, összefüggések keresése, folyamatos kommunikáció a megegyezésig, hogy végül erkölcsösek lehessünk
Örvendenek a taxisok, megkönnyebbülnek a város zöldjei, mintha szombat lenne, újabb
hosszú hétvége. Mégis mozdul egy-két járat. Amolyan földalatti mozgalom, sztrájktörők,
vagy mi a szösz? Nem, hanem csupán az alvállalkozók (akik az általam javasolt módon,
szerződéses alapon állnak kapcsolatban a gyengélkedő monopolvállalattal)
teszik a dolgukat.
Cinikus kedvem van, hiszen Budapest főjegyzője (az én kedves megjegyzőm) tegnap
bedobta a jolly jokert, ha már a főváros tulajdonában levő vállalat a működésképtelenség
határán van, akkor ideje az utazni vágyók stoposokká szervezését megkezdeni. Nem
baj, az
összefogás csodákra képes. Jót röhögtem.
Szomorkodni fognak a makroközgazdászok, ettől sem lesz több a GDP, de az átalánydíjat
szedő veszteséges vállalatok titokban örülnek. Dörzsöli a markát a BKV menedzsmentje
is, hiszen a kiadások csökkennek, a bérletbevétel meg ugye már a lyukas zsebben.
Ettől a sztrájktól is kisebb lesz a veszteség. Vagy talán fölajánlották, hogy a
következő havi bérlet árából 3% engedményt adnak a mai kellemetlenségért? Ugye,
nem...
Holnap a párt leendő működéséről olvashat az érdeklődő... (újabb köldöknézegetés.
:-)
abu még mindig nem tud elszakadni a BKV-tól (velem együtt),
ezért a tegnapi megjegyzéseire most válaszolok:
Többfelé oszló felelősség (vajon a lerobbant jármű a sinek-vezeték állapota, a nem
megfelelő karbantartás, vagy nem megfelelő működtetés miatt hibásodott le, ami 3-4
egymásra mutogató céget jelent)
A lerobbant jármű eltávolítása természetesen azonnal megtörténne, az eltávolítás
költségeit pedig az viselné később, akinek a hibája okozta fennakadást. Ha nem tudnak
megegyezni, akkor a bíróság dönt. Így megy ez ma is gazdasági vitás kérdésekben.
Átláthatatlanabb menetrend és főleg fejlesztés (mi éri meg jobban: zsúfolt járatok
miatti utas-elégedetlenség, vagy még két jármű nagyobb kényelemmel és működtetési
költségekkel?)
Úgy gondoltam (lehet, hogy ez eddig nem derült ki), hogy a fejlesztési pályázatokat,
a minimális menetrend paramétereket továbbra is az önkormányzat határozza meg, hiszen
a jegyárak egy részét visszatéríti a fogyasztóknak, ezzel növelve a keresletet.
Ha a szolgáltatók az utasszám növelése érdekében a minimális paramétereket felülteljesítik,
azaz javul a minőség, több utas fogja választani a tömegközlekedést az autó helyett,
tehát nő az árbevétel.
Egy esetleges új viszonylat minden más szólgáltatónál bevételkiesést jelenthet,
mert többfelé oszlik a jegybevétel, de nem vesznek sokkal többen bérletet, csak
gyorsabban, kevesebb átszállással jutnak úticéljukhoz. Napi szintű utasszám-, és
utaselégedettség-mérés, amelyet egyik szolgáltató sem fog hitelesnek tartani, ezért
mindegyik saját méréseket is akar (természetesen a takarítás, karbantartás költségeinek
terhére, mert miből másból) Tényleg azt hiszed, hogy ez olcsóbb és jobb lenne mint
a jelenlegi?
Abban igazad lehet, hogy a napi szintű (egy független, az ellenérdekelt felek által
elismert szakértő cég által végzett) mérés pluszköltségeit már nem ellensúlyozná
a versenyhelyzetből adódó költségoptimalizálás, de hosszabb (havi vagy negyedéves)
ciklusok esetén már a mérés pluszköltségei mellett is olcsóbb és jobb lenne, mint
a jelenlegi, amelyben a BKV monopolhelyzete azt jelenti, hogy ez van, ezt kell szeretni.
Ha több kis szolgáltató versenyezne, akkor hamarabb megjelenne a pótló busz hiba
esetén is. Tudniillik ezen piac szereplői is érintkeznének egymással, és összehangolnák
a munkájukat a magasabb profitért. Nem kell mindig a politikából kiindulni!