Tudományos Demokrácia Pártja
racionalizmus - befolyásolás helyett, tudásmegosztás, összefüggések keresése, folyamatos kommunikáció a megegyezésig, hogy végül erkölcsösek lehessünk
szoclib
regi blog



megjegyzőm
Vannak BKV járatok
2008-04-18 11:15

Örvendenek a taxisok, megkönnyebbülnek a város zöldjei, mintha szombat lenne, újabb hosszú hétvége. Mégis mozdul egy-két járat. Amolyan földalatti mozgalom, sztrájktörők, vagy mi a szösz? Nem, hanem csupán az alvállalkozók (akik az általam javasolt módon, szerződéses alapon állnak kapcsolatban a gyengélkedő monopolvállalattal) teszik a dolgukat.

Cinikus kedvem van, hiszen Budapest főjegyzője (az én kedves megjegyzőm) tegnap bedobta a jolly jokert, ha már a főváros tulajdonában levő vállalat a működésképtelenség határán van, akkor ideje az utazni vágyók stoposokká szervezését megkezdeni. Nem baj, az összefogás csodákra képes. Jót röhögtem.

Szomorkodni fognak a makroközgazdászok, ettől sem lesz több a GDP, de az átalánydíjat szedő veszteséges vállalatok titokban örülnek. Dörzsöli a markát a BKV menedzsmentje is, hiszen a kiadások csökkennek, a bérletbevétel meg ugye már a lyukas zsebben. Ettől a sztrájktól is kisebb lesz a veszteség. Vagy talán fölajánlották, hogy a következő havi bérlet árából 3% engedményt adnak a mai kellemetlenségért? Ugye, nem...

Holnap a párt leendő működéséről olvashat az érdeklődő... (újabb köldöknézegetés. :-)



abu még mindig nem tud elszakadni a BKV-tól (velem együtt), ezért a tegnapi megjegyzéseire most válaszolok:


Többfelé oszló felelősség (vajon a lerobbant jármű a sinek-vezeték állapota, a nem megfelelő karbantartás, vagy nem megfelelő működtetés miatt hibásodott le, ami 3-4 egymásra mutogató céget jelent)

A lerobbant jármű eltávolítása természetesen azonnal megtörténne, az eltávolítás költségeit pedig az viselné később, akinek a hibája okozta fennakadást. Ha nem tudnak megegyezni, akkor a bíróság dönt. Így megy ez ma is gazdasági vitás kérdésekben.

Átláthatatlanabb menetrend és főleg fejlesztés (mi éri meg jobban: zsúfolt járatok miatti utas-elégedetlenség, vagy még két jármű nagyobb kényelemmel és működtetési költségekkel?)

Úgy gondoltam (lehet, hogy ez eddig nem derült ki), hogy a fejlesztési pályázatokat, a minimális menetrend paramétereket továbbra is az önkormányzat határozza meg, hiszen a jegyárak egy részét visszatéríti a fogyasztóknak, ezzel növelve a keresletet. Ha a szolgáltatók az utasszám növelése érdekében a minimális paramétereket felülteljesítik, azaz javul a minőség, több utas fogja választani a tömegközlekedést az autó helyett, tehát nő az árbevétel.

Egy esetleges új viszonylat minden más szólgáltatónál bevételkiesést jelenthet, mert többfelé oszlik a jegybevétel, de nem vesznek sokkal többen bérletet, csak gyorsabban, kevesebb átszállással jutnak úticéljukhoz. Napi szintű utasszám-, és utaselégedettség-mérés, amelyet egyik szolgáltató sem fog hitelesnek tartani, ezért mindegyik saját méréseket is akar (természetesen a takarítás, karbantartás költségeinek terhére, mert miből másból) Tényleg azt hiszed, hogy ez olcsóbb és jobb lenne mint a jelenlegi?

Abban igazad lehet, hogy a napi szintű (egy független, az ellenérdekelt felek által elismert szakértő cég által végzett) mérés pluszköltségeit már nem ellensúlyozná a versenyhelyzetből adódó költségoptimalizálás, de hosszabb (havi vagy negyedéves) ciklusok esetén már a mérés pluszköltségei mellett is olcsóbb és jobb lenne, mint a jelenlegi, amelyben a BKV monopolhelyzete azt jelenti, hogy ez van, ezt kell szeretni. Ha több kis szolgáltató versenyezne, akkor hamarabb megjelenne a pótló busz hiba esetén is. Tudniillik ezen piac szereplői is érintkeznének egymással, és összehangolnák a munkájukat a magasabb profitért. Nem kell mindig a politikából kiindulni!