Tudományos Demokrácia Pártja racionalizmus - befolyásolás helyett, tudásmegosztás, összefüggések keresése, folyamatos kommunikáció a megegyezésig, hogy végül erkölcsösek lehessünk
harmadik mondat Innovatív módon kerülje a dogmákhoz való merev ragaszkodást, de tisztelettel őrizze meg a kultúra összes formáját! 2008-04-25 08:20
A TDP politikai helyét a párt szervezéséről szóló szövegem végén
próbáltam meghatározni. A meghatározás harmadik mondatát részletezem az
alábbiakban.
A politikai élet egyik dimenziója a konzervatív-újító
vonal. A hagyományok megőrzését és a folyton átalakuló valósághoz való alkalmazkodás
ellentmondását csak egyetlen módon lehet feloldani. A tervek és a döntések pontos
dokumentálásával, hogy egy zsákutcába vezető döntéssorozat esetén is kideríthető
legyen az ok-okozati láncolat. Történelem és jelenkor feszül egymásnak, a múlt mintázatának
másolata határozza meg inkább a tetteinket, vagy az ész problémamegoldó ereje legyen
a cselekvés forrása?
A konzervatív gondolkodás azon a megállapításon alapul, hogy a kialakult, működő
rendszer megváltoztatása mindig veszteségekkel jár, és a szándék szerint talán jobbító
beavatkozás is visszafordíthatatlan romláshoz, értékvesztéshez vezethet. Történelmi
hivatkozás a francia forradalom végkifejlete, amikor a szabadság egyenlőség testvériség
hármasa terrort eredményezett. A másik hivatkozási alap az egyéni és a társadalmi
tudat ellentétéből fakad, az egyén nem tudja befogadni a racionalitás megváltozását,
vagy éppen ellenkezőleg, a közösség számára elfogadhatatlan az egyén különc gondolkodásmódja.
A konzervatív gondolkodás három sarokpontja ezért a forradalommal való
sajátos szembenállás, a nevelés
fontosságának kiemelése, és az egyéni
szabadság hierarchikus alárendelése a kialakult intézményeknek. Kritikus
kérdés ezért a fegyelem és a szabadság ellentéte, hiszen a hagyományok tisztelete
biztosítja a belső stabilitást, de a szabadságra is szükség van a külső hatásokhoz,
a globális környezet változásaihoz való alkalmazkodás végett.
Ugyan a konzervatív gondolkodás is a racionalitás általános kiterjesztésére törekszik,
de a rendszer szétesésétől félve megengedi irracionális szigetek létezését. A rendszer
újító megváltoztatója ezzel szemben az irracionális szigetek megszüntetésére törekszik,
homogén racionalizmusra. Mindeközben a konzervatív gondolkodó elméletben is integrálja,
az újító differenciálja a világ dolgait. Míg az újító a differenciálás eredményeként
felismert részek némelyikét elhagyhatónak, illetve megváltoztatandónak tekinti,
addig a szélsőséges konzervatívizmus szerint a részek bármely módosításától a rendszer
egésze sérül.
A TDP konzervatív módon szemben áll a forradalommal, de a következetes reformokat
elengedhetetlennek tartja. Nem követ kritikátlanul semmilyen hagyományt, de tisztelettel
megőrzi azokat, mint a társadalmi fejlődés tanulságait. Elítél mindenfajta programszerű
kényszert a nevelésben és az egyéni szabadság ellen általában, támogatandónak tartja
az egyének felemelkedésért vívott küzdelmét és a társadalmi csoportok törekvéseit
a helyzetük megváltoztatására. Programjával megújítja
a társadalmi egyensúlyt, de közben ellenőrizhetően dokumentálja a szándékait és
tetteit. Ugyanis a valóság ok-okozati labirintusában csak az éppen előttünk álló
szűk járatot érzékeljük, de rossz útra térve csak akkor léphetünk vissza a kiindulóponthoz,
ha a hagyomány Ariadné-fonala oda visszavezet.