Tudományos Demokrácia Pártja racionalizmus - befolyásolás helyett, tudásmegosztás, összefüggések keresése, folyamatos kommunikáció a megegyezésig, hogy végül erkölcsösek lehessünk
harmadik oldal Közalkalmazottak és politikusok 2008-05-25 19:00
Tegnap írtam az államháztartás bevételi és
kiadási oldaláról. A kiadásokhoz tartozik még a kormányzati munka és kockázat
díjazása. Tehát a harmadik oldal a közalkalmazottak és a hatalomra jutott politikusok
javadalmazását jelenti.
A közalkalmazottak esetében a legnagyobb gond a teljesítmény mérése és a minőség
javítása. A közalkalmazottak munkájának minősítésére kormány hatékony teljesítményértékelési
rendszert dolgozott ki Szetey Gábor volt államtitkár, majd Kisfaludy Zoltán vezetésével.
Persze az eredeti elképzelésekhez képest jócskán fölhígult a rendszer a közalkalmazottak
nyomására, de vannak más problémák is vele. A Világgazdaságban megjelent februári
cikk foglalkozott
a közalkalmazottak fizetésének újraszabályozásával, kiemelve, hogy az alkalmazottak
számának indokolatlan növekedéséhez vezethet, ha a vezető illetményét az alárendeltek
számától teszik függővé. Célszerűbb lenne a költségvetés által az adott területre
meghatározott keretösszeggel arányossá tenni a vezető javadalmazását.
A politikusok helyzete eltér az állami alkalmazottakétól, hiszen amíg utóbbiak munkavállalóként
működtetik az államot, addig a politikusok szerepvállalása a vállalkozók, a tőkések
gazdasági szerepéhez hasonló, ugyanis a választásokon hatalmat nyert politikusok
rendelkeznek parlamenti erejük arányában az adótömeg és az állami tulajdon fölött.
Ellentétben viszont a tőkéssel, ők nem személyes javaikat, hanem csupán a hitelességüket
kockáztatják. Helyénvaló, hogy a hatalomban levő politikusok javadalmazása olyan
magas legyen, hogy ne kelljen egzisztenciális gondokkal küzdenie a megválasztása
után, de a hatalom elvesztésekor kapott végkielégítés alaptalan, hiszen egy vállalkozó
sem kap kielégítést, ha kiszorítják a piacról, egyetlen tőkés sem kap kártérítést,
ha elveszti a tőkéjét.
A TDP a fenti elvek alapján úgy kell szabályozni a köztisztviselők javadalmazását,
hogy az adott feladatra szánt keretösszeggel legyen arányos a vezetők fizetése,
amely keretösszeg a döntési hatáskörükbe tartozik. A nem vezető beosztású közalkalmazottak
fizetését a vezető határozza meg, a jelenlegi bértábla alsó határát és a feladatokat
figyelembe véve. A vezető évente értékeli a hierarchiában közvetlenül alá rendelt
beosztottakat, és a teljesítményértékelés eredményeként keletkező lista utolsó tizedén
szereplő beosztottak állásaira pályázatot kell kiírni. Jutalmat pedig csak a lista
felső tizedében szereplő kaphat.
A hatalomban levő politikusok ki vannak téve a globális gazdasági és politikai szereplők
nyomásgyakorlásának, ezért olyan javadalmazás szükséges, hogy egzisztenciális gondjaik
a hatalom gyakorlása közben ne lehessenek. De éppen a jogszerű magatartás ellenőrizhetőségének
támogatására minden jövedelmüket jól követhetően, számlákkal kell dokumentálni.
A TDP szerint egy politikus jövedelmét két részre lehet
bontani, az egyik rész a politikusi munka ellenértéke (a mindenkori átlagbér valahányszorosa),
a másik rész pedig az, amelyik az egzisztenciális gondoktól mentesíti. Az adót és
a járulékokat, kiemelten a nyugdíjjárulékot a teljes összeg után kell befizetni,
de ha a negyedik év után nem választják újra az adott politikust, akkor a későbbi
nyugdíjába csakis a politikusi munka ellenértéke számít bele. Viszont a másik rész
után nyugdíjjárulékként befizetett tőkét elveszíthetné, ez lenne az ő valóságos
kockázata. Végkielégítés a lemondó vagy újra nem választott politikusnak nem jár,
hiszen nem munkavállalóként, hanem mint társadalmi tőkés szerzett jövedelmet.