Tudományos Demokrácia Pártja racionalizmus - befolyásolás helyett, tudásmegosztás, összefüggések keresése, folyamatos kommunikáció a megegyezésig, hogy végül erkölcsösek lehessünk
mentes Egykulcsos és progresszív adózás 2008-06-03 15:00
Kovács Ilona cikkét
olvasva meglepődve tapasztaltam, hogy a "mentes" kifejezés még csak elő sem fordul
a szövegben, tehát adómentes sávról szó sem lehet szerinte. Érdekes hozzáállás ez
annak a ténynek az ismeretében, hogy az ártámogatásokon és az alanyi jogú támogatásokon
túl az alacsony jövedelműeknek juttatott segélyek formájában gyakorlatilag visszaosztják
az adóbevétel több mint felét. Az árakba épített támogatásokra és az alanyi jogon
adott támogatásokra azok is jogosultak, akiknek éves jövedelmük a legnagyobb, az
állam ilyen módon pazarolja el az adóbevételeket. A pazarláson túl a bonyolult adórendszer
fenntartása, ellenőrzése még tovább növeli az állam kiadásait.
A cikk szerzője abba a jövedelemsávba tenné a legnagyobb progresszivitást, ahol
a jövedelemarányok közötti arány ezres nagyságrendű, azaz a legfelső decilishez
tartozó jövedelemtartományra. Ennek a gondolatnak az alapja már nem az egyenlő teherviselés,
hanem annak a dogmának az alkalmazása, hogy az állam mindig helyesebben dönt, mint
az egyén. Ugyanis, ha eltekintünk attól a rosszindulatú feltételezéstől, hogy a
nagy jövedelmeket csakis jogellenes módon lehet megszerezni, akkor helyeselnünk
kell, hogy a jövedelem sorsáról az döntsön, aki képes volt akkora teljesítményre,
hogy megszerezze a csúcsjövedelmet. Az állami döntések hatásfokát nem kívánom minősíteni,
de talán a szerző számára is elfogadható, hogy léteznek olyan emberi lények hazánkban
is, akik az átlagos gazdasági teljesítmény ezerszeresére képesek. Természetesen
az adófizetésből ugyanúgy ki kellene venni arányosan a részüket, azaz a közterhekhez
ezerszer akkora összeggel járulnának hozzá. Nem elég ennyi?
Azt írja a szerző hogy " Bokros Lajos több alkalommal is azt állította, hogy a szerinte
feltétlenül bevezetendő vagyonadó állítja majd vissza a megbomlott progresszivitást.
Ez eléggé képtelenségnek hangzik". Lehet, hogy a szerző szerint képtelenség, de
a mai magyar adórendszerrel az a legnagyobb baj, hogy a kisjövedelmek kétszeresen
(jövedelemadó + fogyasztási adó) vannak megadóztatva, míg a nagyobb jövedelmek vagyonba
átmenthető része után vagyonadó híján csak jövedelemadót fizet a tulajdonosa, pedig
a vagyonnak még jövedelemhelyettesítő szerepe is létezik. Bokros Lajosnak tehát
igazat adok, ugyanis a szerzővel ellentétben nincs csőlátása a jövedelemadóra, hanem
az igazságos közteherviselés lehetőségét keresi.
Az alacsony jövedelmek jövedelemadó-mentességét tartalmazó adórendszer ugyanúgy
progresszív, mint a jelenlegi sávos adózás, de van egy kellemes mellékhatása. A
további gondolatokhoz már elkerülhetetlen, hogy számpéldák alapján gondolkodjunk.
A 2007-2008 évi adótáblák szerint 18% adót kell fizetni 1.7 millió éves
jövedelmig, az afölötti jövedelemrész után pedig 36%-ot. Ezt nevezem a továbbiakban
többkulcsos adózásnak. Becslésem szerint nagyjából ugyanekkora adóbevételt biztosít
(a kedvezmények eltörlése mellett), ha 1 millió forint éves jövedelemig adómentességet,
az afölötti jövedelemrész után pedig 40%-os jövedelemadót kell fizetni. Ez utóbbit
nevezem a továbbiakban egykulcsos adózásnak.
Mindkét adótípus progresszív jellegű, az egykulcsos erősebben, hiszen a (mentességet
is figyelembe vevő) nettó/bruttó jövedelemarány a 2.3 milliós bruttó jövedelemhatár
fölött már nagyobb az ismertetett egykulcsos adózás esetében. Ugyanez azt is jelenti,
hogy az adómódosítással csökkennek a 2.3 millió forint éves jövedelműek adóterhei.
Az egykulcsos adózás esetében minimálbér teljesen adómentessé válik, és csak kétmillió
forint jövedelem fölött éri el a nettó/bruttó jövedelemarány az SZDSZ által is propagált
20%-os adóterhelést.
A TDP álláspontja szerint a jövedelem egy része a szociális
létminimum összege, amit minden polgárnak el kell költeni a fennmaradásához, alacsonyabb
jövedelemszint esetén ezt az államnak kell kipótolni. Az efölötti jövedelemrész
esetében már megjelenhet megtakarítás is az életszínvonal rovására. Az állami feladatok
teljesítése ellenében akkor adózik szívesen a polgár, ha az állam a befizetett adómennyiségért
jobb teljesítést ad, mintha azt társadalmi szervezettség nélkül, piaci alapon valósították
volna meg. Az adómorál tehát javítható azzal is, ha az állam nem megbízhatatlanul
és magas adóztatás mellett, hanem megbízhatóan, és alacsony költségekkel teljesít.
Emiatt a polgárok kölségeit, az adóteher összegét csökkenteni kell, de legföljebb
az átlagbér vagy annál alacsonyabb jövedelmek esetében, hiszen nekik van a legkevesebb
módjuk rá, hogy "kijárják" a költségek csökkenését. A munka terheinek jelentős csökkenése
miatt nő a foglalkoztatottság és javul az adómorál.