Tudományos Demokrácia Pártja racionalizmus - befolyásolás helyett, tudásmegosztás, összefüggések keresése, folyamatos kommunikáció a megegyezésig, hogy végül erkölcsösek lehessünk
"a konzervatív olyan korábbi liberális, akit kifosztottak az utcán" (Mándy
Tibor,
ÉS)
Tik-tak, ketyeg a liberális bomba, a társadalom pedig nincs eléggé megvédve az individuális
rontás ellen! - figyelmeztet Stumpf István
írása. A konzervatívok mindig is erős államot akartak, félve talán az individualizmus
vadhajtásaitól, az egyéni másságtól. Persze az erős állam követelése egyben a belső
erkölcsi tartás iránti bizalmatlanságra utal, hiszen az állam autoriter (Stumpfnál
aktori) hatalma csak külsődleges erkölcsöt eredményez, ami a kádári rendszert is
jellemezte. A liberalizmus megengedi a társadalom számára, hogy a dogmák ellenére
is változni tudjon, a vád szerinti "egydimenziós" gondolkodás inkább arra jellemző,
aki a megoldást az "aktorok" centralizálásában látja, az állam, mint az egyetlen
"aktor".
Stumpf írása elején Körösényi Andrásra hivatkozik, aki egy másik művében valóban
tudományos alapossággal
elemzi a Magyar Köztársaság politikai állapotát. Persze Körösényinek is
vannak megoldási javaslatai: [...] megfontolható reformjavaslat lehet az államfő alkotmányjogi helyzetének a
felülvizsgálata, és - alkotmánymódosítással - a klasszikus parlamentáris rendszereknek
megfelelő módon való újraszabályozása. Ennek célja nem az államfői jogkör csökkentése
vagy növelése, hanem a parlamentáris kormányzathoz igazítása. Bizonyos területeken
az államfői jogkör csökkenésével (az öt jogkör többségének megszüntetésével), más
területeken, amelyek a kormányzati és parlamenti ciklusváltáshoz kapcsolódnak (kormányfő
személyének kiválasztása és a parlament feloszlatása), annak növelésével jár. Az
államfői jogkör "parlamentarizálása" mellett az elnöki "túlhatalom" vagy a félelnöki
irányú fejlődés veszélye nélkül bevezethető a közvetlen elnökválasztás intézménye.
Az utóbbival, amely megvalósítja a magyarok többségének régi vágyát, növelhető a
magyar demokrácia legitimitása.
A fenti három "javaslat" természetesen csak fiktív: céljuk egy lehetséges politikatudományi
megközelítés bemutatása nem pedig a politikai intézmények tényleges megreformálása.
A politikai mérnökséggel szembeni - fentebb jelzett - szkepszis ugyanis ezekre is
érvényes. Sőt, e szkepszis forrásai ez esetben még egy továbbival egészülnek ki;
mint minden "íróasztal mellett született" javaslat, ezek politikai autentikussága
és relevanciája is kétségbe vonható.
Az utolsó bekezdést olvasva szembeszökő a különbség a Stumpf-féle "todományos látomás"
(köszönöm Tokfalvi!)
és a fenti idézet önkritikussága közt. Körösényi András
Érvényesíthető-e a népakarat? című írásában a föltett kérdésre negatív válaszokat
ad: 1. A demokrácia és a képviseleti kormányzás elmélete tehát ingoványos talajra épült.
A választások elégtelen eszközt jelentenek a kormányzás képviseleti (közérdeknek
megfelelő) jellegének biztosítására, a népakarat érvényesítésére.
2. A kormány a mandátum-értelemben vett felhatalmazása illetve elszámoltatása empirikusan
lehetséges ugyan, de ez az elszámoltatás nem vagy nem feltétlenül biztosítja a közérdeket,
azaz nem felel meg az elmélet normatív követelményeinek.
3. A mandátum-elmélet előfeltételei nem adottak, ugyanis nem lehetséges a népakarat,
illetve az annak megfelelő mandátum aggregatív meghatározása, azaz nem felel meg
az elmélet "technikai" előfeltevéseinek. Másképpen úgy is fogalmazhatunk, hogy a
mandátum-elmélet irreális előfeltevésekre épült és inkoherens elméletnek bizonyult.
4. Ha a demokrácia és a képviseleti kormányzás normatív erényeit keressük, más megközelítések
felé kell fordulnunk.
Mindebből azonban nem következik Stumpf írásának bakugrása, hogy ha valaminek az
ellenőrizhetősége elégtelen, akkor kizárólagos hatalmat kell ráruházni. De erről
inkább holnap írok, ma fontosabb a
Múzeumok Éjszakája...