Tudományos Demokrácia Pártja racionalizmus - befolyásolás helyett, tudásmegosztás, összefüggések keresése, folyamatos kommunikáció a megegyezésig, hogy végül erkölcsösek lehessünk
Ahogy tegnap ígértem, mára is téma marad Stumpf István
írása. Rossz konzervatívnak
vélem őt, aki az állam túlsúlyát próbálja konzerválni, nem látva át, hogy a piacgazdaság
szörnyű mellékhatásai éppen hogy az állam monopolhatalma miatt elsorvadt civil tudat
és etika hiánya miatt váltak lehetségessé, nem pedig a piaci szereplők szabadsága
okán. Ha az állam ismét felveszi a mindenható "aktor" szerepét, akkor csakis az
állami hatalomhoz jutottak etikus viselkedésén múlik a közjó ugyanúgy, mint ahogy
a gazdaságban is a piaci szereplők
etikusságán áll vagy bukik a piacgazdaság közjót eredményező működése. Hogy
a demokratikus választások során nem érvényesül kormányzat teljesítményének értékelése,
azt (Körösényi Andrással
egyetértve) elismeri a szerző, Stumpf István is:
[...] a választók a hiányos informáltság következtében bizonytalanok, vagyis nem
tudják pontosan behatárolni, milyen teljesítménykritériumot alkalmazzanak a kormány
támogatására vagy leváltására vonatkozó szavazói döntésük mérlegelésekor. Ennek
a következménye, hogy a választók olyan kormányt is megbuktathatnak, amelyik jól
képviseli érdekeiket, ugyanakkor olyat is újraválaszthatnak, amelyik rosszul teljesített
és politikájával eltért a közérdek szolgálatától. Mindezek mögöttes oka, hogy a
kormányzati politika megítélésének nincs objektív mércéje. Még ha a választók képesek
is helyesen felmérni a "helyzetet", hiányos informáltságuk és a kontingencia-probléma
következtében nem tudják eldönteni, hogy az aktuális helyzet mennyiben az adott
kormány teljesítményének és mennyiben exogén tényezőknek a következménye. Így a
választók bizonytalansága teret nyit a különböző véleménybefolyásolási manipulációs
törekvések számára. Bárhogy döntsenek is a szavazók, és bármilyenek is a külső körülmények,
jobb informáltságuk, vagyis információs előnyük következtében a politikusok képesek
kibújni a szavazók, vagyis az elszámoltathatóság kontrollja alól.
Eddig még helytálló is a szerző helyzetértékelése, de aztán egydimenziósnak nevezi
a liberális gondolkodást. Ezzel csak a saját fantomjait kelti életre, az etikátlan
piacgazdaság rémével ijesztget, miközben a jó kormány (így: good government)
ígéretével kábít. De legalább kábítana! Ehelyett alaptalan következtetésekkel, nevetségesen
akarnok módon ismétli a követelését: Minden hatalmat a kormánynak! Megrengetné a
nevetőizmomat, ha nem emlékeznék a "Minden hatalmat a népnek!" szlogennel indult
szörnyűségre, ugyanis Stumpf sem gondolhatja komolyan, hogy amíg a társadalomban
(a piaci szereplők között) az etika csak tréfa tárgya, addig a fentebbi idézet szerint
számonkérhetetlen, de monopóliumot élvező kormány etikusan, csakis a közjót követve
dönt a hatalomban levők önző anyagi érdekeitől függetlenül. Általánosan elfogadott,
hogy a szervezeti döntéseket az adott szervezet fennmaradási érdekei befolyásolják,
így az aktuális kormányzat mindent meg fog tenni (ahogy eddig is tapasztalhattuk)
a hatalomban maradáshoz, akár a közjó ellenében is.
Nem is vitázom a szerzővel, mert ha valóságos liberalizmussal küzdene meg, akkor
új érveket kellene keresni, az általa kitalált szélsőséges "egydimenziós"
liberalizmushoz pedig semmi közöm. Viszont az egydimenziós Stumpf-gondolkodást jól
jellemzi a szerző zárlata, az "eredmények", amit bátorkodom megjegyzésekkel
telitűzdelni:
Szükség van tehát egy intelligens államra, amely újra és újra végiggondolja, hogy
hol vannak feladatai.
A civileknek eztán már gondolkodniuk sem kell, hiszen az állam (mint szervezet)
majd megtalálja a magának tetsző feladatokat. Az államnak kell kiigazítania a piac mechanizmusait - méghozzá mindenki
érdekében.
Még a piac érdekében is - írja előtte a szerző. A piaci szereplők pedig
tűrjék jámborul, amint az állam nagy bölcsességű tervgazdálkodással igazítgatja
ki a mechanizmust, nem pedig csak a káros mellékhatások kiküszöbölésén munkálkodik.
Addig, amíg a "mindenki érdeke" végül megnyomorítja vagy elüldözi a piaci szereplők
javát. Az állam ugyanis nem piaci vállalkozás, hanem szolidaritásközösség.
Az állam (mint szervezet) szolidaritásközösségnek volt mondva a kádári
rendszer alatt is, jól kivehető Stumpf-féle konzervatív eszmerendszer jellemzője. Mivel a mindenkit magában foglaló szolidaritás erősebb kell, hogy legyen,
mint egyesek magánhaszna, ezért nem az állam leépítésre, hanem az állam megerősítése
a feladat.
A mindenkit magába foglaló állam korporatív eszméje elvezet a totális államhoz,
amelyben az összefogást és az államkormány aktori erejét jól szimbolizálhatná egy
római jelkép a fasces . Rossz
vicc! A jó kormányzás értelmét a demokratikus kormányzás kötelezettségei felől
lehet megközelíteni.
Igaza van a szerzőnek, tényleg onnétt lehet megközelíteni, a kötelezettségek,
és nem a korlátlan jogosítványok felől. Nem a piac, hanem csak az állam képes biztosítani azokat a feltételeket, amelyek
között az egyének értelmezése szerinti jó és ésszerű élet mindenki számára megélhetővé
válik (éppen ezért nem a piacnak, hanem az államnak kell kormányoznia).
Azért azt talán a szerző is belátja, hogy a javakat a piaci szereplők állítják
elő, az államnak csak újraelosztó lehetősége van. Az egyének értelmezése szerinti
jó életet pedig csak az egyének napi erőfeszítései hozhatják el, kevésbé a központosított
állam tervgazdálkodása. A történelmi tapasztalatok erre utalnak. A kormányzás értelme tehát a közérdek, a közjó érvényre juttatásában áll.
Egyetértek. A közérdeket érvényre juttató kormányzás adja meg a kormányzás
értelmét. Az ilyen kormányzáshoz azonban a jelenlegi politikai elit alkalmatlannak
látszik az elmúlt időszak iszapcsatáira gondolva. A fenti feltételek biztosításáért éppen magának a kormánynak kell felelősséget vállalnia.
A kormány teljesítményét ily módon értékelni lehet. Ezáltal elvileg felelősségre
vonhatóvá, elszámoltathatóvá válik. Mivel ma Nagyarországon az elszámoltathatóságkövetelménye
nem teljesül, s az állam leépítésének programjávalmindenütt csak a rossz kormányzás
nyomai jelennek meg, elkerülhetetlenné válika "kormányzás visszavétele".
A felelősségvállalás első lépése az lenne, hogy minden politikai párt vállalja
föl a múltban elkövetett hibáit. Másodszorra ismertesse egyértelmű cselekvési programját,
azokat a külső feltéleket is beleértve, amiknek teljesülése esetén nem tér el a
pártprogramtól. Végül a hatalom birtokában következetesen hajtsa végre a programot,
ha a külső feltételek teljesülnek.
Hatalmas
todományos teljesítményStumpftól, hogy az állam leépítésének
és a rossz kormányzásnak együttes fellépését (korrelációját) ok-okozati összefüggésnek
tünteti föl. Az állam "kivonulásának", "leépítésének" programja szigorúan vett tapasztalati alapokon
veszítette el Magyarországon a legitimitását. Maga az állam leépítése körüli vita
a választói tömegek számukra túlságosan ideológiai, éppen ezért egyelőre nem is tudnak
kapcsolódni hozzá, így ezt a saját jövőjüket ugyanakkor nagyon is érintő vitát még
nem befolyásolhatják. De az látszik, hogy többségük ma már a legszofisztikáltabb
médiamanipulációk ellenére sem áll a nemzeti erőforrások további "piacosításának"
pártján. Éppen ez a körülmény teszi - ha lassan is, de bizonyosan - egyre időszerűbbé
a kormányzás visszavételének programját.
A szerző ideológiájának (nézetrendszerének) szofisztikált (profi) demagógiája
(népámítása) azt a látszatot kelti, hogy a "kormányzás visszavételének programja"
a lehetséges egyetlen kiút. A TDP erkölcsileg elitéli
és programjával teszi nevetségessé az ilyen népámító
gondolatokat, amelyek a hatalomért cserébe ígérik a közjót, miközben prófétikus
gőggel becsülik le a választókat (lásd a fentebb aláhúzott szöveget).