Tudományos Demokrácia Pártja racionalizmus - befolyásolás helyett, tudásmegosztás, összefüggések keresése, folyamatos kommunikáció a megegyezésig, hogy végül erkölcsösek lehessünk
A TDP (reményeim szerint jövő év elején megalakuló párt)
szociál-liberális politikai szempontok alapján határozza majd meg választási (cselekvési)
programját. E program szerint a kor kihívásainak állami segítség nélkül is megfelelő
polgártársaim és az általuk alkotott gazdasági vagy társadalmi szervezetek számára
az államapparátusnak megbízható adatszolgáltatóként, a szabályokat betartató semleges
szereplőként kell megjelennie.
Már június közepén közölt írás című szövegemben utaltam
a kormányzás Janus arcára, ma a polgárok előtt kapukat nyitó állam tulajdonságairól
lesz szó. Az államnak a közösség tényleges teljesítményéről, állapotáról és lehetőségeiről
megbízható adatszolgáltatást kell nyújtani, hogy a társadalom tagjai olyan döntéseket
tudjanak hozni, amely az aktuális helyzetben a legeredményesebb végkimenetelt biztosítja.
Az állam nem felsőbbrendű tagja a döntéshozatalnak, hiszen a döntések lényegében
a gazdasági szereplők szintjén születnek meg, az állam ehhez csak keretet biztosít.
Olyan közvetítő szerepét kell felvállalnia, aki a birtokában levő apparátust az
etikus piaci szereplők előtti akadályok elhárítására és a törvényszegők elleni gyors
és határozott fellépésre használja fel.
Az állam a piaci árakat nem módosíthatja szociális szempontok alapján, mert azzal
a termelők viselkedését torzítja el. A versenyképtelen piaci termékekre költött
közpénz hosszú távon az ország versenyképességének romlásához, a globális versenyben
való lemaradás konzerválásához vezet. A piaci termékek egy része a társadalom számára
káros (függőséget okozó, de káros humán vegyszerek, környezetkárosító termékek vagy
technológiák), ezek ellen az államnak a végtermék fogyasztási adóinak növelésével
kell védekezni, amivel egyrészt az adott termék fogyasztását csökkenti, másrészt
ösztönzi a kevesebb káros mellékhatással jellemezhető piaci termék kifejlesztését
és elterjedését, harmadrészt pedig a fogyasztással arányos forráshoz jut a költségvetés
a mellékhatások okozta károk semlegesítéséhez.
Az állami döntéshozatal kapcsán eltérő logikával kell működtetni az önkormányzati
és központi irányítást. Az önkormányzatok feladata a kisközösségek védelme, míg
a központi irányítás a szabályok általános betartatásáért, az erőforrások kiegyenlítéséért,
a fenntartható fejlődésért felelős. Ennek az elvnek alapján a vagyoni helyzettel
vagy jövedelemmel arányos adók kivetése nem maradhat önkormányzati döntési jogkörben,
az önkormányzat csakis a helyi társadalom és környezet védelmében fogyasztási vagy
termékadókat vethet ki, de az ebből befolyt összeget kizárólag az adott termék okozta
kármentésre fordíthatja. Konkrét példa erre az idegenforgalmi adó, hiszen az idegenforgalom
lakosságot és környezetet terhelő hatásai ellen a védelmet helyi szinten kell megoldani.
A liberális állam nem kívánja korlátozni a polgárainak cselekvési szabadságát, meghatározni
a cselekvés mikéntjét, inkább a polgári kezdeményezések közvetítője kíván lenni.
A költségvetés terhére azonban csak olyan beruházásokra biztosít erőforrásokat,
amelyek kivitelezésében azok a polgárok (a piaci szereplők) is kockázatot vállalnak,
akik a beruházás hasznát, előnyeit később élvezni fogják. Képletesen szólva tehát
az államnak olajozni kell a társadalom gépezetét, nem pedig valamilyen elképzeléshez
igazítani. Ez vonatkozik azokra a gazdasági területekre, amelyek mellékesen nem
okoznak túlzott környezeti vagy társadalmi kockázatot.
Vannak azonban olyan (közlekedés, egészségügyi ellátás, oktatás) szükségletei a
társadalomnak, amelyek esetében a szolgáltatók közötti verseny bár előnyös lenne,
de az egységesen szervezett végrehajtás még fontosabb követelmény. A kormányzat
ez esetben meghatározza és ellenőrzi a vállalkozók által teljesítendő szabványt,
ami persze az állami kiadásokat von maga után. Ugyanis a kötelező szabványok miatt
a vállalkozók nem tolonganak a szolgáltatások nyújtásáért vagy a magas követelmények
miatt emelt áron teljesítik a szolgáltatást, ezért az államnak visszatérítést kell
adni az igénybevett szolgáltatás mértékével arányosan, hogy fizetőképes kereslet
jelenjen meg. Ebben az esetben az állami kiadások célja nem szociális támogatás,
csakis azért adja közvetlenül a fogyasztónak (és nem a szolgáltatónak) a támogatást,
hogy azt a teljesítéssel arányosan kapják meg árbevételként a vállalkozók, akik
áraikat egyébként szabadon választják meg.
A liberális állam önkorlátozása ellenére sem hagyja korlátlanul érvényesülni a piaci
szereplők akaratát, közvetítőként beavatkozik és a piaci szabályokat megszegőkkel
szemben hatékonyan kíván fellépni. A hatalom erejével megakadályozza a társadalomra
és a környezetre káros piaci folyamatok, az egyoldalú fejlődés és a monopolhelyzet
kialakulását, ennek szellemében maga sem törekszik monopóliumra semmilyen téren.