Tudományos Demokrácia Pártja racionalizmus - befolyásolás helyett, tudásmegosztás, összefüggések keresése, folyamatos kommunikáció a megegyezésig, hogy végül erkölcsösek lehessünk
multi Az egyetlen út a fejlődés (2) 2008-08-04 15:30
Tegnap már olvasóim figyelmébe ajánlottam a Magyar
Európai Üzleti Tanács (Hungarian European Business Council, HEBC) 2008
éves jelentését. Ennek a dokumentumnak
a címét választottam most is alcímnek: Az egyetlen út a fejlődés.
Ma a multinacionális cégek számára biztosítandó kedvező környezetről írok, miért
van szükség rá, hogyan lehet a nagyvállalkozóknak biztosított előnyöket a kis és
középvállalkozókra is kiterjeszteni.
Működő tőke nélkül a munkaerő csak rossz hatásfokkal hasznosítható, tőkéje pedig
leginkább a sikeres multinacionális vállalkozásoknak van. Persze hazánkban is akadna
működő tőke, de a jelen adószabályok mellett jobban jár a tulajdonos, ha a vagyonát
nem kockáztatja, mert a munkát és általában a produktív tevékenységeket magas adó
terheli. Amennyiben az élőmunka adóterhelése csökken (ennek részleteiről is
szóltam már), akkortól vonzóvá válik a működő tőke számára. De miért is
nem alakítják működő tőkévé a vagyonukat a magyarországi tulajdonosok? Ennek egyszerű
a magyarázata, nálunk vagyonadó gyakorlatilag nem létezik, tehát a vagyon használatából
származó jövedelem adómentes. Ennek a helyzetnek a megszüntetésére szükséges a vagyoni
alapú jelenleg rejtett jövedelmet hozzászámítani az összjövedelemhez, megadóztatni,
s ezzel elérni a vagyonok egy részének működő tőkévé alakítását.
Ezt a javaslatot is kifejtettem már, most csak azt teszem
hozzá, hogy a hazai tőke aktivizálása kedvezőbb lenne az ország számára, mint a
külföldi tőke költséges vonzása.
A nemzetközi tőke politikai nyugalom esetén is csak akkor áramlik Magyarországra,
ha a versenytárs országoknál nem ajánlunk rosszabb adózási feltételeket és biztosítani
tudjuk a globális munkaerő-piacon is versenyképes munkaerőt. A multinacionális tőke
a centralizációnak köszönheti azt, hogy versenyelőnyöket élvez, ezért a hazai tőke
mozgósítása mellett a centralizáció az elsődleges cél. Természetesen nem állami
centralizációról van szó, a magyar vállalkozások kockázati tőkealapokba tömörülésére
gondolok, amely tőkealap már megkapná azt az állami támogatást, amire a multinacionális
tőke jelenleg sikeresen pályázik.
A centralizációnak azonban sohasem lehet következménye a piaci monopolhelyzet kialakulása.
A monopolhelyzet ellen a TDP fel kíván lépni olymódon, hogy a piaci részesedéstől
függő monopoladót vet ki, amit az árbevételükkel arányosan fizetnek azok, akik a
verseny fennmaradásához szükséges piaci részesedést túllépik. A monopoladóból származó
bevételeket pedig azok a vállalkozások kaphatják meg támogatásként, amelyek az optimális
piaci részesedés alatt vannak, feléjük a visszaosztás azonban a nyereségükkel arányosan
történik, elkerülendő a veszteséges tevékenységek támogatását.
Ha egy nagyvállalkozás (az állami kedvezményeknek köszönhetően) fajlagosan nagyobb
nettó nyereséghez jut, akkor emiatt versenyelőnyöket élvez a kis- és középvállalkozásokkal
szemben. Ezt olyan módon lehet kompenzálni, hogy csakis akkora mértékben lehet fölajánlani
vállalkozói adókedvezményt egy multinacionális vállalkozás vonzására, amekkora vállalkozói
adóbefizetés-növekedés következik a kis- és középvállalkozói (KKV) beszállítói kör
bővülésének hatására. Ennek adótechnikai megoldása lehet például, hogy az adókedvezményeket
azok a KKV beszállítók kapják meg, akik szerződést kötnek, azaz teljesítik a beszállítói
követelményeket. A támogatás következtében alacsonyabb áron is nyereségesek, az
alacsonyabb beszállítói ár előnyeit a megrendelő multinacionális vállalat is élvezi,
de csakis úgy, ha bővíti a hazai beszállítói kört.
A TDP a fenti beavatkozásokkal nyílt és egyenlő feltételeket
ajánl mindkét fajta piaci résztvevő számára, nem kíván egyedi háttéralkut kötni
semelyik féllel, az államnak nem dolga, hogy az érdekellentéteket úgy orvosolja,
hogy a két ellenérdekelt felet (a multinacionális vállalkozót és a kis- és középvállalkozókat)
közéjük állva elválassza egymástól. Az viszont kötelessége, közvetítőként intenzív
információcserét biztosítson a különböző méretű piaci szereplők között, hogy a hazai
erőforrásokat és a globális lehetőségeket maximálisan kihasználja az ország gazdasága.