Tudományos Demokrácia Pártja racionalizmus - befolyásolás helyett, tudásmegosztás, összefüggések keresése, folyamatos kommunikáció a megegyezésig, hogy végül erkölcsösek lehessünk
tűzijáték Tamás Gáspár Miklós pontjaihoz 2008-05-03 09:15
Tamás Gáspár Miklós május elsejére készülve igazi mondat-tűzijátékot rendezett egy
cikkben, az olvasókra dobott néhány
molotov-koktélként lángoló féligazságot. Mégse kell megijedni, hiszen Levél(író)Erőink
éberen figyelnek, és rögtön
szóltak, hogy ez már szélsőséges, nem kéne megtűrni az ilyet a Népszabadságban.
TGM főbűne, hogy az osztályelmélet alapján állva kérlelhetetlen logikával mutatja
be a munkásosztály vereségét, szájára veszi az úri szalonokban borzongást keltő
forradalom szót, bár szerintem inkább letterforce barátunk gyanakvása túl fejlett
TGM viszonylatában. Ennyi erővel azzal is vádolhatta volna, hogy TGM a bolsevik
forradalmi örökséget melengeti, mer' ugye miért pont '17? Pont.
TGM valóban következetes baloldali eszméket vall, és a következetest az különbözteti
meg a szélsőségestől, hogy a létező rend megváltoztatását előbbi nem a fennálló
renden kívüli eszközökkel készül megvalósítani. TGM nem szervez forradalmat, csak
kijelenti, hogy a jelenlegi helyzetben csakis forradalmi változásokkal lehetne a
jóléti államot visszaállítani (9.pont). De manapság nincsenek forradalmárok, ergo
ő sem lehet az. Gyanús persze letterforce szerint a 12. pont, amiben TGM levezeti,
hogy a fogyasztói társadalmak csoporttudatából miképpen következik a proletariátus
megsemmisítő veresége. Ez vagy igaz, vagy nem, de hogy veszélyes lenne a gondolat
kimondása, azt kétlem. Veszélyesebbnek tartom a mások által írt politológiai izé...
nyelvcsapásokat az összefüggések fájó, de magas színvonalú föltárására tett erőfeszítésnél.
De most mégis legyen TGM írása a célpontom! Az ő szövegének idézetét dőlt betűvel
jelzem:
1. 1914 augusztusában bebizonyosodott: a munkásosztály, a dolgozók legnagyobb ellensége
a nacionalizmus.
Az első világháború kitörése megakadályozta a munkásosztály globalizációját.
Sokan ehhez az eseményhez datálják a demokrácia végét, pedig a cselekvés csak végkifejlete
volt a modernség kudarcának. Szerintem a munkásosztály legnagyobb ellensége a tudatlanság,
hiszen a gazdasági törvényszerűségek ismeretében nacionalista vagy populista hazugságokra
sosem lett volna vevő a tömeg, és nehéz lett volna a demokráciát kijátszani. Más
kérdés, hogy a tőkének miért érdeke, hogy a munkaerő csak a technikai tudásra tegyen
szert.
2. A baloldal hatalmas vereségei Európában (mindenek-előtt Franciaországban és Olaszországban)
elsősorban annak következményei, hogy a jobboldal etnicista propagandája szembeállította
a munkásszavazókat a bevándorlókkal. Az etnicista propaganda hatásosságában igaza van TGM-nek, hiszen bajban ritkán
haragszunk magunkra vagy a hozzánk hasonlókra. Szerintem azonban a baloldali pártok
rossz politikája is jelentős ok, ugyanis a taktika elnyomta a stratégiát, túllépték
a gazdaság adta lehetőségeket a jóléti politika kedvéért, ahogy ezt az MSZP is művelte
(műveli?) Magyarországon.
3. A baloldal vereségei minden esetben annak következményei, hogy a proletárok,
a kizsákmányoltak egyes csoportjai közötti érdekellentéteket nem tudja áthidalni
és szintetizálni: a fehérek és a sötét bőrűek, a még dolgozók és a munkanélküliek,
a fiatalok és a nyugdíjasok, az állampolgárok és a bevándorlók, a szakmunkások és
a kirekesztett nyomorgók, a teljes munkaidőben foglalkoztatottak és a "prekariátus"
távmunkában, részmunkaidőben, szezonálisan foglalkoztatott kiszolgáltatottjai nem
ismerik föl, hogy küzdelmük vagy közös, vagy pedig eredménytelen lesz, és a kapitalizmust
segíti csak. Az érdekellentétek valóban lehetetlenné teszik a közös cselekvést, hiszen a
kapitalizmus vonzereje éppen abban áll, hogy a kizsákmányoltak elvileg tőkésekké
válhatnak, vagy munkásléttel egyidőben tehetnek szert tőkejövedelemre. Választania
kell tehát az egyénnek a szociáldemokrata berendezkedésért történő politikai, vagy
tőkéssé válásért való gazdasági küzdelem között.
4. A parlamentarizmus logikája arra kényszeríti a baloldali pártokat, hogy a települési
közösségek relatív többségét próbálják mozgósítani, ezáltal elszakadnak osztálybázisuktól.
A parlamentalizmus logikájának kényszere (próbálom elképzelni, amint e
logika az ellene tüntető baloldali pártokat fenyegeti sortűzzel) azokat a pártokat
szakítja el osztálybázisuktól, amelyek csak kihasználják "bázisukat" a hatalom megtartására.
Szép képviselője ennek az MSZP, amely vígan csinálná tovább az állam-monopolkapitalizmust,
a Fidesz szándékairól nem is szólva. A szociális egyenlőség jelszava mellett a vagyonadó
bevezetését csak jelszónak használják, pedig a proletár adja a nemzetet - szó szerint.
5. Az érdekvédelmi harc logikája arra kényszeríti a szakszervezeteket, hogy csak
a tagságuk és a rokon szakmák szűken vett érdekeit vegyék tekintetbe, ezért egyre
közömbösebbek lesznek a munkanélküliek, a társadalomból kiszorított kirekesztettek,
a bevándorlók, az elnyomott-kitaszított kisebbségek emancipációs küzdelmei iránt.
Ismét nagy képzelőerő kell a logikának alávetett szakszervezetekhez, de íme,
néha TGM is eltávolodhat gondolatban a kapitalizmus tényleges kényszereitől (ami
a MEGÉLHETÉS és HASZON) kényszerétől, hogy eljusson szakszervezetek pártszerepben
való embervédő szerepéig. Jobb lett volna, ha a 4, 5. pontot kihagyja, nem szívesen
olvasok badarságot.
6. A bevándorlók, a kirekesztett kisebbségek a polgári liberális (emberi jogi, kisebbségvédő)
politika védőernyője alá húzódnak, és politikailag elvesznek a baloldal számára.
Talán még az elején tisztázni kellett volna, hogy a baloldali politika védőernyője
mitől véd. Véd-e egyáltalán valamitől, vagy csak egy súlyos váz, amit tartani kell,
ha esik, ha fúj. Egy előnye viszont van a szövet nélküli ernyőnek, a szelek nehezen
csavarják ki a kézből.
7. A hagyományos szakmunkásrétegek védelmére berendezkedett baloldal vagy örök kisebbségben
marad, vagy egyre messzemenőbb kompromisszumokat kénytelen kötni a tőkével, nehogy
kimaradjon a hatalomból, azaz elveszítse politikai relevanciáját a polgári demokráciában.
Egy másik baloldal pedig olyan programot hirdet, amelyben a tőke is megkapja
a profitját a kockázatért, hiszen a tőkés kockáztatja a tulajdonát. Olyan programot,
amelyben a munkanélkülieknek nem megalázó segélyekkel, hanem szociális a létminimum
szintig kamatmentes kölcsönnel biztosítja a munkaerőpiacra való visszajutást. Olyan
programot, amely nem adókedvezmények és pótlékok hadával, hanem egy (a makrojellemzőknek
sem ellentmondó) adómentes sávval segíti a proletárok felemelkedését, de a tulajdonból
származó rejtett jövedelmet ugyanúgy megadóztatja, mint ahogy a tőke profitját is.
8. A baloldal emiatt magáévá teszi a konzervatív, a liberális, a nacionalista jobboldal
számos gondolatát, s megfeledkezik róla, hogy a konzervatív jobb konzervatív, a
liberális jobb liberális, a nacionalista jobb nacionalista, mint a baloldal: ilyen
baloldalra senkinek sincs szüksége, a kapitalizmusnak sincs.
Erre röviden az is mondhatnám, Jánosunkat idézve, hogy "a bableves az legyen
bableves!", de én úgy gondolom, hogy a haladó gondolatok átvételét csak akkor tekintjük
hibának, ha valamiféle vallási fundamentalizmus talaján állunk. A baloldaliság pedig
éppenhogy azt jelenti, hogy szervesen összeillő gondolatrendszerrel adunk választ
a politikai feszültségekre, és nem konzervatív módon ragaszkodunk a dogmákhoz.
9. Emiatt az európai baloldal pusztán védekező utóvédharcra szánja el magát: a keynesiánus
jóléti állam maradékainak védelmére, amely jóléti állam a "posztfordista" ipartalanított,
informatikai-hálózati gazdaság korában - amennyiben még fönnáll - a multinacionális
tőkével szemben védhetetlen, újjáépítése pedig csak forradalommal volna lehetséges,
ilyen forradalomhoz pedig hiányoznak a hagyományosan szocialista forradalmárok,
mert hiányoznak "a szükséges föltételek".
Mi miatt, nem tudom, de hogy Keynes a kapitalizmusra jellemző gazdasági ciklusok,
válságok elkerülése miatt javasolta a jóléti államot, az biztos. Ezzel szemben a
magyar politikai elit állama a választási ciklussal szinkronban tudja már produkálni
a válságot. Egyetértek TGM-mel, ostobaság lenne szocialista forradalomról beszélni,
aki ma forradalmat hirdet, az diktatúrát álmodik.
10. A baloldal Kelet-Európában az újraelosztó, diktatúrás és technokratikus
államkapitalizmus 1989 előtti emlékeibe kapaszkodik, holott ez a magát szocialistának
képzelő államkapitalizmus nemcsak erkölcsileg bukott meg (védelmére senki a kisujját
sem emelte föl), hanem gazdaságilag, szociálisan és kulturálisan is.
Megbukott, nincs vita, de talán pontosan ezért lehetetlen mammon uralma, amíg
az életvilág is létezik.
11. Kelet-Európában az 1989 előtti államkapitalista diktatúra, amelyet mindenekelőtt
a lengyel proletariátus döntött meg (jutalma a nyomor), egyéb bűnei mellett fölszámolta
a proletariátus autonóm kultúráját - beleértve az ehhez elengedhetetlen autonóm,
kritikai marxizmust -, amely a régi szociáldemokrácia és a régi bolsevizmus legnagyobb
teljesítménye volt.
TGM kihagyott egy szót a bolsevizmust említve, hiszen csakis a pozitív
teljesítmények közül volt a legnagyobb az említett kritikai marxizmus, ám általában
véve ugyanennek dogmatikus leegyszerűsítése és diktatorikus gyakorlata több kárt
okozott a munkásosztály egységének, mint a tőke vaspatája.
12. A polgári demokrácia körülményei között működő jelenlegi baloldalnak (helyi
kivételektől eltekintve) nem áll többé rendelkezésére az autonóm antikapitalista
kultúra: világnézeti szemszögből egyre inkább elfogadja az árutermelés axiómáját,
s ebből szervesen következik a "kis lépések" és a "kisebbik rossz" politikája, amelyből
szervesen következik a részérdekek elsőbbsége, amelyből szervesen következik a proletariátus
megosztottsága és politikai-kulturális "megszűnése", amiből szervesen következik
a megsemmisítő vereség.
Sokak véleménye szerint nem az árutermeléssel van baj, hanem azzal, hogy a tulajdon
nem áru. Nem a tőke rendszere rombolja szét az életvilágot, hanem a tőkének az a
kivételezett helyzete, hogy kincs formában kimenekítve védett, miközben az értékteremtő
emberi erő, a munka védtelen a romlás ellen. Így a tőke csak erősödhet, még válság
idején is. A munkásnak mindenképpen fogyasztani kell, és a proletárt fogyasztói
léte a rendszer elfogadására készteti. A tőke védettségéből következik proletariátus
megsemmisítő veresége.
13. A proletariátus naponta veszít pozíciókat a szimbolikus térben: a tizenkilencedik
század utolsó negyedétől a huszadik század utolsó negyedéig senki nem mert volna
a proletariátuson nyíltan gúnyolódni, május elseje pedig nem lehetett volna a proletariátus
iránti leplezetlen polgári megvetés alkalma, amelyet az ünnep maga is átvesz és
a magáévá hasonít manapság divatbemutatókkal, gagyizenével, virslivel, sörrel és
lufival, evvel elismervén, hogy a kihalóban lévő primitív jehuk ünnepe a nemzetközi
munkásszolidaritás ünnepnapja, ahelyett, hogy ezt gőgösen visszautasítanák.
Gőgösen kihagytam május elsején a sörital-virsliétel-lufigondolat szentháromságot,
hogy itt a szimbolikus térben helyre tegyem TGM fennkölt gúnyolódásait. Merthogy
szerintem a proletárnak ma is fontosabb a napi betevő falat, mint a proletariátus
lassú megszűnése, ugyanis a proletár gondja napi. Konkrét. Ő igazából az osztálya
megszűnésének csak örülne. Amikor a gazdagok is dolgoznának, és neki is lenne tőkéje
valamelyik jól menő cégbe fektetve. Ő is egészséges tőkés szeretne lenni, nem pedig
gőgös tüdőbajos. Ami pedig TGM-nek gagyi, az más szemmel nézve a munkásosztály kollektív
emlékezete. Stilizált idézése a szakszervezetek XIX század végi erejének.
14. Az új évezred Kelet-Európájában (s így Magyarországon is) minden május elseje
a munkásosztály szimbolikus megaláztatásának napja.
Azért emberjogi szempontok alapján meg kell jegyezzem, hogy a munkásosztály
szimbolikusan és tényszerűen is megalázta gyermekeit. Ennek talán nem a nemzetközi
tőke volt az oka, hanem az az ijesztő tény, hogy az emberi természet gyarló, és
a magasröptű elméleteket kicsiben mindig úgy valósítja meg, hogy az egyik ember
kizsákmányolja a másikat. A csoporttermészet pedig egyenesen sátáni végletekre képes,
függetlenül attól, hogy tőkésekből vagy munkásokból szervezik.
15. A proletariátus minden tőkés államban abszolút többségben van, politikai legyőzetésének
példátlan mértékét mutatja, hogy a puszta létezését is letagadják, ilyesmire az
elmúlt háromezer évben még soha nem került sor.
Súlyos vád, de igaz, hogy amit az emberiség nagy része megtermel, azt egy
kisebbség fogyasztja el. A környezeti ártalmak is a többséget sújtják, miközben
a kisebbség létrehoz magának egy másodlagos, védett környezetet. A történet végkimenetele
elképzelhető, a teljesen automatizált rendszer végül feléli az erőforrásait, ebbe
pedig belepusztul a fogyasztó is. Nem kell hozzá újabb háromezer év...
16. Magukat "baloldalinak" negélyező sajtóorgánumok a rasszista-etnicista demagógiával
hatalomra került Sarkozy, Berlusconi dicséretét zengik, akik olyasmiket beszélnek
nyíltan, amiket a magyarországi "Jobbik" is csak burkoltan mer hangoztatni, a megaláztatásnak
nincs vége és nincs határa.
Amíg a proletár a ténylegesen baloldali internetes oldalakon sem olvashat
az emberiség által fölhalmozott tudást emberközelbe hozó írásokat, hanem látványos
tüzijátékot ropogtatnak vég nélkül a szerzők, addig szellemi táplálék hiányában
az munkásosztály kiszolgáltatottsága csak nőni fog. Nem csak cirkusz kell, filozófus
uram!
17. Ha a szegények, a kizsákmányoltak, az elnyomottak mozgósíthatók a még szegényebbek
(nálunk: a cigányok) ellen, akkor a fasizmus győz, és a tőke abszolút, világvégéhez
vezető diadalának nem lesz többé semmi akadálya. Mammon királysága tényleg a legszörnyűbb, de ez csak monopolhelyzet esetén
jön létre. Amíg az általános politikai választójog létezik, addig van esély kordában
tartani a szörnyet. De tudomásul kell venni, hogy nem a tőke létezésével van a baj,
hanem a tőke monopolhelyzetével, akár állammonopoliumról, akár gazdasági teljesítménnyel
szerzett monopóliumról legyen szó. A fasizmus maga a monopóliomra törekvés. Ha a
szakszervezetek felismernék, hogy a béremelések melletti harcnál fontosabb a piaci
monopolhelyzet elleni küzdelem, az állam pedig ugyanúgy megadóztatná a tulajdon
kincsformáját, mint a működő tőke profitját vagy más jövedelmet, akkor a tőke is
csupán olyan résztvevője lenne az fejlődésnek, mint a munka vagy a szellem. Nem
kiemelt rangú!