Tudományos Demokrácia Pártja racionalizmus - befolyásolás helyett, tudásmegosztás, összefüggések keresése, folyamatos kommunikáció a megegyezésig, hogy végül erkölcsösek lehessünk
Olvasva Egy Elefánt följegyzései közt egy jövőbeni Magyar
Libertárius Párt választási kampány-megnyitóról szóló
fantáziaképet, be kellett látnom, hogy kevés dologban tér el a véleményünk,
de abban nagyon. Magam is a szabad piacgazdaságot tartom a helyes megoldásnak a
munkamegosztás problémáira, tehát a tőke- és a munkaerő szabad áramlása mellett
állok. Abban van köztünk eltérés, hogy amíg Tallián Miklós az emberi létet a gazdaságra
(sőt talán a tőkére) szűkíti le, az adott pillanatban hatékony erőforrások optimális
fölhasználására, addig én úgy gondolom, hogy az erőforrások sokkal bővebbek annál,
mint amit blogtársam föltételez és olyan hevesen megvéd. Bár az arrogáns nyelvezet
palástolja az érvek hiányát, mégis egyértelmű, hogy a
Laissez-faire elv az, amely szerint a szabad piac működne, ha a csúnya állam
nem piszkálna bele. Republikánus barátom lenézéssel tekint mindenfajta társadalmi
tervezésre, jövőképre, azok megvalósulási bizonytalansága miatt.
A totális, kötelező érvényű tervekről nekem is megvan a sommás (gúnyos vagy elitélő)
véleményem, de mivel tudom, hogy mindannyian állításokat fogalmazunk meg a jövőre
nézve, előrevivőnek tartom ezeknek a terveknek a kifecsegését, a társadalmi kommunikációt.
Nem hiszem, hogy a kommunikáció során megjelenő hazugságok, tévedések vagy redundáns
mondatok miatt magát a kommunikációt kéne betiltani, pedig blogtársam többször is
megfogalmaz hasonló tartalmú elvárást a számára idegen gondolatmenetekkel kapcsolatban.
Azonban a minták közti szelektálás egyúttal valamiféle vakságot jelent, az emberi
civilizáció, a tudomány fejlődése folyamatos modellalkotást és a hibásnak bizonyult
modellek elvetését jelentette. Persze az érvénytelen modelleket sem kéne az ismereteink
közül száműzni, hiszen a dogmatizmustól csak úgy maradhatunk mentesek, ha a tévútjainkat
is számon tartjuk és nem csak az igazságnak tekintett modellt forgatjuk imamalomként.
Az már nyilvánvaló a megismerésről szóló viták alapján, hogy a tudomány sem valamiféle
abszolút igazság hordozója, inkább a valóságról szóló mondatok hiányos, de hatékony
egyvelege, amit a nézetek ütköztetésével gyúrunk a közösség számára elfogadható
formára. Elszomorít, amikor Miklós egy inkvizítor önteltségével ítélkezik, ahelyett,
hogy magyarázna, érvelne!
Van azonban egy másik oldala a kapitalista gazdaságnak is, a változékonyság egyedisége,
ami annál inkább kiszolgáltatottá teszi az emberi atomokat, minél inkább globálissá
válik a rendszer. Egy sikeres termelési forma kedvező módon növeli a megfelelő hajlammal,
képességgel rendelkezők életesélyeit. Ugyanakkor az aktuális követelményeknek meg
nem felelőket nyomorra, pusztulásra ítéli. Amíg a termelési formák közti átmenet
nemzedékekig tartott, addig az alkalmazkodás joggal elvárható volt a kapitalizmus
atomjaitól, az egyénektől, de ma már ez nincs így. A termelési formák ugrásszerű
átmeneteihez sem a tőkés, sem a munkás nem képes alkalmazkodni, a válságok értékes
emberi életeket tesznek tönkre. Ugyanis a csereérték totálisan leegyszerűsíti az
emberi hasznosságot is az adott pillanatra, az adott termelési-fogyasztási formának
való megfelelés mértékében. Aki megfelel a kialakult gazdasági formának, az megerősödik,
aki nem, az legrosszabb esetben éhenhal, de mindenképpen súlyos egészségi vagy mentális
sérülést szenved. A formák azonban változnak, az elveszett emberek képességei pedig
az új termelési formára áttérve már csak töredékesen állíthatók vissza, ha a létezés
minimumfeltételeit nem biztosítja a társadalom számukra akkor, amikor a piac számára
értéktelenek.
Lehet, hogy a termelési mechanizmus és a növekedés fundamentalista hívei számára
mellékes, ami néhány ember-atom számára félelmetes, szenvedést okozó vagy halálos
a valóság, miközben az átlagos mutatók pozitívumot jeleznek, illetve a trendet éppenséggel
helyrebillentik a válságok, de az egyén piaci atomizálásával szemben mindig is ellensúlyt
képezett a tudatos-tudattalan társadalmi kommunikáció, a közösségi lét megőrzésére
irányuló törekvés. A közösségben pedig nem a pillanatnyi teljesítmény, hanem az
egész életteljesítmény számít. Igaz, hogy az életteljesítménnyel szemben közösségi
elvárások is változnak, de a gazdaságnál talán lassabban és emberibb léptékben.
A közösség feladata tehát, hogy az egyén számára védelmet adjon a gazdaság embertelen
változásaival szemben.
Nagyobb közösségünk, a Köztársaság államának feladata, hogy ezt a védelmet megszervezze.
A TDP által elfogadható államhatalom nem gazdasági szereplőként
vagy célok meghatározásával teszi a dolgát, hiszen a termelő erőket az egyének szükségletei
és képességei maguktól is meghatározzák, elegendő, ha hiteles közvetítő marad az
állam. A kialakult gazdasági formákhoz alkalmazkodni képtelen polgárok számára biztosítja
a létminimumot, amennyiben azt saját megtakarításukból nem képesek fedezni, de megköveteli
hogy a nehézségeiken felülkerekedve viszonozzák a közösség nyújtotta segítséget.
A közösséget képviselve a törvény erejével fogalmazza meg és ellenőrzi a társadalmi
normákhoz való alkalmazkodást, bünteti a közösség bizalmával való visszaélést.