Tudományos Demokrácia Pártja racionalizmus - befolyásolás helyett, tudásmegosztás, összefüggések keresése, folyamatos kommunikáció a megegyezésig, hogy végül erkölcsösek lehessünk | szoclib regi blog |
Folytatnám a megkezdett témát a politikai kommunikációról,
de igaza van annak (is), aki a blog műfajától idegennek érzi az elkövetett elemzéseket.
Ráadásul ma reggel az MDF képviselője, Herényi Károly azt nyilatkozta, hogy a párt
az egykulcsos adó bevezetésével egyidőben a vagyonadó bevezetését javasolja a jelenlegi
gondok megoldására. Mivel a TDP-nek hasonló a programja, ezért nem kerülhetem el
az ismertetését, ugyanis az MDF-től eltérően adómentes sáv és a létminimum államilag
történő biztosításának elvét tartom követendőnek.
Alapelvem a tulajdonlás szabadságának megőrzése, az egyenlő teherviselés, az erőforrások
testvéri megosztása.
Nem vagyunk egyformák, vannak közöttünk vagyonosabbak, magas jövedelműek, akiknek
nem okoz gondot a piaci árak megfizetése, ez az első csoport. Vannak szegényebbek,
akiknek nehézséget okoz a piaci árak megfizetése, ők a fogyasztásuk csökkentésével
teremtenek egyensúlyt a jövedelem és a szükségleteik között, ez a második csoport.
Végül legszegényebb réteg, amely támogatás nélkül képtelen lenne fenntartani magát,
a kapott támogatást is teljesen fogyasztásra költi.
Aki vagyontárgyakkal nem rendelkezik, annak munkavégző képessége a vagyona, és az
önfenntartás szüksége rákényszeríti a vagyonának használatára, hogy így jövedelme
legyen. Az egyenlőség elvéből következik, hogy ezt a természetadta kényszert ki
kell terjeszteni úgy, hogy végül mindenféle vagyon piaci felhasználásra, a tőkésítésre
legyen kötelezve. Ezt a kényszert megvalósítja a vagyon oly módon történő adóztatása,
amely a nem működtetett vagyonra is pontosan akkora adóterhet ró ki, mint a tőkésített,
azaz működtetett vagyonra. A működtetett vagyon haszna a jövedelem, ennek adóterhe
a jövedelemadó. A nem működtetett vagyon elvárható haszna az alapja a vagyoni jövedelemadó
értékének. Ha egy vagyon adóterhe nem lesz nagyobb attól, ha bevételt hoz, akkor
csakis a befektetési kockázat fogja befolyásolni a tulajdonost, hogy piacon tőkésítse
a vagyonát.
A társadalmi rendszer, az állam fenntartási költségeit fogyasztási adókkal kell
fedezni, valamint jövedelemarányosan azoktól szabad elvonni, akiknél a jövedelemcsökkenés
nem okoz már fogyasztáscsökkenést, legföljebb a megtakarításukat csökkentik a jövedelemcsökkenés
hatására. Az a határjövedelem szint, ami fölött az elvonások már csak a megtakarítást
befolyásolják, a minimáljövedelem. A minimáljövedelem szint fölötti jövedelem után
jövedelemadót kell fizetni. A minimáljövedelem fölötti jövedelmet emiatt nem is
célszerű fogyasztásra költeni, mert akkor kétféle adóteher, a jövedelemadó és a
fogyasztással arányos adó is terheli. Ha azonban befektetésre, tőkésítésre kerül
ez a jövedelem, akkor csak a jövedelemadót kell megfizetni utána.
A nyugdíjat, függetlenül a tényleges forrásától úgy kell tekinteni, mint egy tőkének
a hasznát, ami tőkét életének aktív szakaszában befektetett a nyugdíjas. A felosztó-kirovó
rendszer esetében is felfogható ugyanígy, de ez esetben a társadalom egésze a tulajdonosa
a fölhalmozott tőkének, aminek nyereségtermelő képességét a svájci indexálás módszere
határozza meg. Mivel tőkehaszonról van szó, ezért a nyugdíjjövedelem sem kivétel
a jövedelemadó kötelezettség alól, ugyanolyan módon kell adót fizetni a minimáljövedelmet
meghaladó része után, mint más jövedelmek esetében. Felosztó-kirovó rendszer esetén
a nyugdíjalap, mint tőke nem örökíthető, de ha valódi tőkemegtakarítás történt,
akkor örökül hagyható a tőke is, úgy mint vagyon.
Az állam nem torzíthatja el semmilyen termék, vagy szolgáltatás árát az árba beépített
támogatással, csakis a fogyasztási adók mérséklésével befolyásolhatja a fogyasztást.
Az alanyi jogon járó szolgáltatások (közoktatás, egészségügyi ellátás) költségeit
minden állampolgár közt, a jövedelemszintjétől függetlenül egyenlő arányban kell
elosztani, amely összeg a létminimum részét alkotja. Akik nem rendelkeznek a létminimumnak
megfelelő jövedelemmel, azok számára az állam meghitelezi ezt az összeget, a visszafizetési
kötelezettség a minimáljövedelem elérésekor kezdődik. A biztosított szolgáltatások
körét az állam határozza meg, és csakis ezeket a szolgáltatásokat finanszírozza.
Az egészségügyi szolgáltatók nyújthatnak többletszolgáltatást, de ezekért piaci
árat kell fizetni, vagy az államitól független egészségbiztosítók finanszírozzák.
Azokat szolgáltatásokat, amelyeket csak egy réteg vesz igénybe (ilyen a felsőoktatás)
az állam úgy finanszírozza, hogy meghitelezi a szolgáltatás árát, aminek visszafizetése
a minimáljövedelem elérésekor kezdődik, illetve abban az esetben is visszafizetendő
a hitelezett összeg, ha az egyén más ország adófizetőjeként használja föl a szolgáltatással
szerzett tőkét.