Tudományos Demokrácia Pártja racionalizmus - befolyásolás helyett, tudásmegosztás, összefüggések keresése, folyamatos kommunikáció a megegyezésig, hogy végül erkölcsösek lehessünk
Azt terveztem, hogy ma a Roosevelt-féle állami erőszakról írok, de olvasva
HitetlenTamaska
Távolságtartás című blogját (pontosabban a hozzászólásokat), szükségét
érzem, hogy véleményt nyilvánítsak ebben a kérdésben is. A blogoló
(nem blogger - ha már a blog elfogadott magyar szó lett, akkor hadd ragozzam magyarul:-)
által fölhozott első indokot átugranám, hiszen politikai megnyilatkozások személyes
indulatokkal való magyarázatát tévútnak tartom, a politikában a hatalmi érdek a
mozgatórugó. A b. pontban fölhozott magyarázat elfogadható, de az "öregecske feleségekről
hablatyoló pofa átlényegül a bántalmazott nők legfőbb védelmezőjévé" befejezés
gyöngíti a magyarázatot, mondhatni: a személyiségi jogra hivatkozó cinikus pofa
egy lényegtelen elszólás miatt tiltaná meg a lényegi tartalmú szólást. Ugyanis az
csak egyik oldala a témának, hogy kinek mi az érdeke, de számunkra sokkal fontosabb,
hogy milyen legyen a megfelelő törvény. Véleményem szerint az Alkotmánybíróság elé
utalt jogszabály nem alkotmányellenes, bár a tanúvédelem terén vannak hiányosságai.
Az első hozzászóló, blogen szerint "[férfi]milliók
jogfosztása, súlyos diszkriminációja" fenyeget, de ez a félelme azon alapul,
hogy az erőszak elkövetője csak férfi lehet, azaz a jogszabály csak őket sújthatja.
Ez a fajta nemi megkülönböztetés nincs a
törvény szövegében, ezért tartom blogen bejegyzését súlyosan előítéletesnek.
A "férfi" szó egyedül a részletes indoklás 1. pontjában fordul
elő, idézem: "Az 1.§ az értelmező rendelkezések között meghatározza a Törvényjavaslat
személyi hatályát, tehát a lehetséges bántalmazók és bántalmazottak
körét, akik férfiak és nők, fiatalok és idősek egyaránt lehetnek"
- ez azért elég egyértelmű.
Blogen egy előítélet ellen szól ("nincs olyan, hogy vannak szent és sérthetetlen
nők és gonosz gyilkos férfiak"), de aztán eféle otrombaságra ragadtatja
magát: "Ha olyan törvényt akarunk alkotni, amely nem szabadít meg milliókat a szabadságuktól
azzal az ürüggyel, hogy megvédjennéhány tucat életet
akkor, mint minden esetben el kell tudnunk viselni egy bizonyos mértékű normasértést".
Gondolom egyértelmű, hogy a szabadság előfeltétele az életben maradás! Néhány "tucat
élet" kioltása helyett pedig a
tények 2006-ból: "[...] az országosan regisztráltemberölések
közül 152 családon belüli erőszak keretében történt. Ebben a körben jelentős növekedés
figyelhető meg, a 2005-ös év 103-as adatához képest. Ebből a női elkövetők
száma 48. Az újszülött megölését leszámítva őket többnyire a hosszan tartó fizikai
s lelki elnyomás juttatja ilyen helyzetbe, és általánosságban kijelenthető, hogy
magatartásuk csak abban a pillanatban és csak a sértetté vagy áldozattá vált személyre
veszélyes".
Hitetlentamaska és blogen a szabadság- és tulajdonjog védelmére hivatkozva tartja
problémásnak a törvényt, hiszen a távoltartás miatt az eltávolított fél nem gyakorolhatja
szabad lakhelyválasztási és a tulajdonrésze fölötti ellenőrzési, használati jogát.
Kétségtelen, hogy ezek a jogok sérülnek, de vajon az erőszakkal sújtott fél felsorolt
jogai nem sérülnek-e akkor, ha a rendőri beavatkozás elmarad? Tehát egyáltalán
nem arról van szó, hogy a különböző (szabadsághoz, biztonsághoz, egészséghez
való, vagy a tulajdonhoz fűződő) alapjogok közül egyiket vagy másikat előnyben
részesíti a törvény, csupán a visszavonhatatlan sérüléseket akadályozza meg a gyors
intézkedéssel.Előfordul persze, hogy a rendőri döntés hibás.
Ebben az esetben a jogsértést elszenvedő távoltartott bíróság utján követelhet kártérítést
a távoltartást kezdeményezőtől vagy (amennyiben azt a rendőrség saját hatáskörben
kezdeményezte) az államtól. Ha a túlzott jogsérelmet a bíróság megállapítja,
akkor azonnal felfüggeszti a távoltartó határozatot, de további polgári per indításával
teljeskörű kártérítés is követelhető.
Említettem, hogy a tanúvédelem terén kiegészíteném a törvényt. A
TDP módosító javaslata, hogy a bántalmazónak kézbesített, a távoltartást
megalapozó határozat nem tartalmazhat információkat a tanúk azonosításához, ilyen
adatok csakis a határozat bírósági megsemmisítése esetén juttathatók a bántalmazó
tudomására. A családon belüli erőszak természeténél fogva a tanúk
megfélemlítésével folytatódhat, tehát a védettségük csak akkor oldható föl, ha a
távoltartó határozat miatt a távoltartott bizonyítottan túlzott jogsérelmet szenvedett
el.