Tudományos Demokrácia Pártja racionalizmus - befolyásolás helyett, tudásmegosztás, összefüggések keresése, folyamatos kommunikáció a megegyezésig, hogy végül erkölcsösek lehessünk
Magyarország ácsorog a vadnyugati peronon, de hiába várja a 6:20-ast, nem jön. Kisiklott.
Hogy ki a hibás, a mozdonyvezető, a fűtő, vagy a váltókezelő, erre a kérdésre özönlenek
a válaszok, de az igazságot csak az idő múlása hozhatja el. Tölgyessy Péter pártos
írása szerint persze Magyarország ideje
drága, de politológiára egyszerűsítő (hiszen politikusok, pártok, szavazótáborok
harcáról beszél végig) sietős gondolatai is kisiklanak. Magyarország véletlenül
sem alany nála, csupán helyhatározóként, vagy tárgyként szerepel, pedig az írás
végén javasolt megoldás (az előrehozott választás) következményeinek már az ország
lenne szenvedő alanya, amiről sajnos kevés szó esik.
Nehéz a szöveggel vitatkozni, mert a politológia szintjén helyes a gondolatmenet,
de a valóságról inkább a
szociológia szól, és a kiutat is szociológiai alapon kellene keresni, nem
pedig valamelyik küzdőt győztesnek kikiáltva. Tölgyessy Péter viszont ez utóbbival
megelégszik és így lesz írása a "Hollywood-politológia" (ÉS)
mintapéldája. A végkövetkeztetése is filmálom: az erőskezű, vad harcos újra seriff
lesz, elűzi a kétségeket, mosoly, filmzene, END felirat.
De mi tudjuk, hogy a jövő csak akkor kezdődik, és néhányunk aggódik e jövő milyensége
miatt. Visszatekintve nemcsak szociológus, hanem közgazdász szemmel is, láthatjuk,
hogy 1996-tól kezdve a GDP egyenletesen nőtt 2006-ig, ami Magyarország képességeit
minősíti. Politikusaink képességeiről, józanságáról szól viszont a reálbérrel való
játszadozás 2000-től a közgazdaság elemi szabályának ellentmondva. Nem elírás, 2000-től
2003-ig a reálbér növekedése messze meghaladta GDP növekedését, csak 2004-ben történt
aprócska reálbér visszafogás, hogy aztán a reálbér ismét a GDP-bel arányosan emelkedjen,
a közgazdasági szabályoknak megfelelően. Sajnos ez már kevésnek bizonyult, hiszen
a három évig tartó osztogatás, és a további három éven át halogatott megszorítás
hiánynövelő következményei lehetetlenné tették, teszik az euró bevezetését.
A reálbér magas növekedése miatt volt hazug propaganda (a Fidesz vereségéhez vezető
hibás taktikája) 2006-ban, hogy "rosszabbul élünk, mint négy éve", ezért nem olyan
súlyos jelenleg sem a helyzet, hiszen a reálbér is csak a túltámogatott 2005-ös
szintre esett vissza 2007-re. Ennyit a közgazdasági szemmel látottakról. A GDP lassulása
viszont tényleg az a hibás döntés okozta, hogy korrekció inkább bevételi oldalon
történt, az adóteher növekedése csökkentette a versenyképességet.
Szociológus szemmel nézve az osztogató politika visszaállította a gondoskodó állam
képébe vetett hitet, a Medgyessy-kormány juttatásai az első Gyurcsány kormány idejére
szerzett joggá váltak (különösen a közszféra béremelései), ami után a realitásokhoz
való visszatérés jogsérelemként jelentkezik. A megszorítások és reformok során az
adókedvezményeket elvesztők, a TB fizetési kötelezettséget addig elkerülők, az egészségügyi
rendszer átláthatóvá tétele miatt fizetni kényszerülők, vagy illegális bevételeiket
elvesztők mind-mind ellendrukkerekké váltak, még ha kormánypárti szavazók voltak
is egyébként (mint azt a közvélemény-kutatások is mutatták). Nem kizárt, hogy a
Fidesz törzsszavazóiból (2millió) és a fentebb említett szocialista ellendrukkerekből
(1.3millió) adódott össze az igennel szavazó tömeg.
A kormány mégis elveszítette a nyugalmát, és előbb a népszavazási kérdések által
érintett önrészek azonnali megszüntetése mellett döntött, vállalva az ezzel járó
zűrzavart. Meghátrált azzal, hogy a Pénztárakról szóló elfogadott törvény módosításába
is belekezdett az MSZP, ami a koalíció fölbomlásához vezetett. Mindkét lépést hibás
döntésnek tartom, az önrészeket (a tandíj kivételével) az év végéig tovább kellett
volna szedni, a Pénztártörvény pedig egyrészt kezeli a magántőke nélküli állapotot,
másrészt a kormányprogram egyértelműen megfogalmazza a magántőke bevonást (nem úgy,
mint az önrészek esetében volt). Tehát az Alkotmánybíróság döntése az újabb népszavazással
kapcsolatos jogorvoslat-kérő beadvány esetében nem biztos, hogy ugyanaz lesz, mint
a márciusi népszavazás kérdéseivel kapcsolatban.
Jogos döntés volt az SZDSZ részéről, hogy ilyen mértékű szocialista pálforduláshoz
már nem asszisztált, hiszen akkor a párt egy emberként léphetne be az MSZP valamelyik
jogvédő tagozatába. Ki kellett lépni a koalícióból. Azért kellett kilépni, mert
az MSZP túlzottan központosító, és nem az SZDSZ túlzottan piacelvű. Tölgyessy Péter
negatív értelemben használja a messianisztikus jelzőt többször is, az SZDSZ realitástól
való elszakadására: ~ remények, ~ civilizátorság, a reformer ~ póza. De kérdezem
én, mit tehet egy kispárt, amelynek hitelességét a nagyobb koalíciós partnere fölzabálja?
Volt egyszer egy Kisgazdapárt, egy MDF, egy KDNP...
A médiában többször is megkérdezték az SZDSZ-es személyiségeket, hogy Gyurcsány
Ferenc menesztése esetén is akarnák-e a koalíció fölbomlását, amire minden esetben
az volt a diplomatikus válasz, hogy nem személyi kérdések miatt lépnek ki. Ezt a
diplomatikus választ magyarra úgy fordítanám, hogy igazából az MSZP elvtelenségével
van bajuk, a populizmussal, ahogy reagálnak egy jövendő választási vereség fenyegetésére,
a böszmeséggel, amely szerint a logika nem nyom ugyanannyit a latban, mint a szavazatszám.
Gyurcsány Ferenc közelebb áll az SZDSZ-hez, mint a saját pártjához. De erről már
írtam.
Végül, hogy a vad ötletek tárházát bővítsem, elmondok egy megoldást, ami azért kedvezne
Magyarországnak, mert 2010-ig lezajlana a gazdasági stabilizáció és a politikai
nyugalom is visszaállna. Abból indultam ki, hogy az MSZP központosító hajlama megegyezik
a Fidesz hasonló szándékával, és mindketten hibásak a jelenlegi helyzet kialakulásában.
Ha a két párt között a "liberális" Gyurcsány Ferenc és a "jakobinus" Orbán Viktor
nem húzna éles választóvonalat, akkor működhetne egy nagykoalíció a 2010-es választásokig,
amíg a konvergenciaprogram sikeresen végetérne, és néhány nagy tömegbázist igénylő
(nyugdíj, társadalombiztosítás) reform elindítására is módot adva. A két hiperaktív
vezető a háttérbe húzódna, a pártok paktumot kötnének az együttműködésről, amely
akár néhány kétharmados törvény megváltoztatását is jelenti (sajnos ezzel végleg
kétpártúvá is tehetik a parlamentet). A miniszterelnök nem pártpolitikus lenne,
hanem egy közösen jelölt pénzügyi szakember.