Tudományos Demokrácia Pártja racionalizmus - befolyásolás helyett, tudásmegosztás, összefüggések keresése, folyamatos kommunikáció a megegyezésig, hogy végül erkölcsösek lehessünk
nyilván Információ, formáció vagy formálás 2008-07-26 20:30
A nyilvánosság formáiról, a kritikai, a reprezentatív és a manipulatív nyilvánosságról
lesz most szó. Mindhárom forma kommunikatív cselekvést jelent, aminek a segítségével
a közösség szervezettsége magasabb szinten valósul meg annál, mint ha elmaradna
kommunikatív cselekvés.
A reprezentatív nyilvánosság erősödése egyfajta
refeudalizáció, ahol az elit tekintetes urai vesznek csak részt a kommunikatív
cselekvésben, aztán a közösség tagjai végrehajtják a legitimmé vált elhatározást.
Vagy nem, ami a manipulatív cselekvés alkalmazásához vezet. A reprezentatív cselekvésnek
sokféle formációja van, de mindegyikben közös, hogy az információ kevesek birtokában
marad.
A manipulatív nyilvánosság erősödése egyfajta modern elidegenedés,
amely a közösséget olymódon szervezi meg, hogy nem a megszólalók nem szándékaikat
közlik, hanem olyan kommunikációt folytatnak, hogy a közösség viselkedése megfeleljen
egyfajta elhatározásnak, a beszélő szándékainak. A manipulatív cselekvéstől az információ
elértéktelenedik, illetve csak eszközzé válik a társadalom átformálására.
A demokrácia kritikai nyilvánosságot feltételez, szólásszabadságot,
ahol a kommunikatív cselekvés nem kevesek privilégiuma, de a nyilvánosság manipulatív
torzulásait leleplezi a képviseleti demokrácia, és a hatalmi ágak szétválasztása.
Rövidtávon ugyan érhet el sikereket a manipulatív kommunikáció, de a közösségben
zajló valódi folyamatokban hosszú távon versenyképtelen a valóság megértésére törekvő
kritikai nyilvánossággal szemben. A kritikai nyilvánosság az egyéni információ megosztása
a közösséggel, a valóságtartalom megmérettetése.
Fáber Ágoston írta "A kritikai nyilvánosság vége?"
című
cikkében [ÉS, 2006. Június 30., 26. szám]: "az a társadalom, amely a nyilvánosságban
nem elsősorban a (többé-kevésbé) racionális vita, hanem pusztán az identitás kifejezésének
színterét látja, messzire távolodik a felvilágosodás pozitív hagyományától. A racionális
alapokra helyezett vitának két komoly kihívással: 1) a reprezentatív és 2) a manipulatív
nyilvánosság szorításával kell szembenéznie. (A manipulatív nyilvánosság fogalma
is Habermastól származik.)"
A veszély világos, de vajon megelégedhetünk-e azzal, hogy különféle blogokban ostorozzuk
a jelenlegi hatalmi elit reprezentatív és manipulatív kommunikációját? Nem elég,
hiszen ez csupán a személyes identitásunk kihangsúlyozása, hatástalan önmegvalósítás,
mindössze a nép morgásának színes megvalósulása. Valódi kritikai erőt csak akkor
jelentünk, ha majd élünk gyülekezési jogunkkal, és a hatalom gyakorlására is alkalmas
pártként fogalmazunk meg a kritikát és koncepciót, megtámogatva a logika fegyverével,
ahogy azt a tudomány is teszi.
Alapítsuk meg a TDP-t, amely párt szakít a feudális
hagyományokkal és kritikai nyilvánosságot szervezve alkot programot, amit a választóktól
kapott hatalommal élve az adott területek legjobb szakértőiből kialakított kormánnyal
hajtat végre.