Tudományos Demokrácia Pártja racionalizmus - befolyásolás helyett, tudásmegosztás, összefüggések keresése, folyamatos kommunikáció a megegyezésig, hogy végül erkölcsösek lehessünk
adómorál Az érdekek egysége - az erkölcs 2008-09-19 10:00
Tegnap már jeleztem, hogy van javaslatom a valós jövedelmek
és vagyonok megismerésére, nyilvántartására erről szól a mai bejegyzésem. Elegendő
olyan megoldásokat (nem pedig csoportokat) támogatni, amelyek az érdekeltség alapján
fognak működni, hogy az idők folyamán erkölcsi normákká finomuljanak.
Első lépésként minden állampolgárnak adóbevallást kell készíteni, annak is, aki
semmilyen jövedelemmel nem rendelkezik. Az egyéni jövedelemadó bevallás készítésének
költsége (személyenként kb. 5000 Ft) a fizetendő adóból levonható, illetve a létminimum
alatti jövedelmek esetében az állam megtéríti a bevallás költségét. Ez a kiadási
tétel 50 milliárd forinttal terheli meg a költségvetést, amihez még hozzájönne a
feldolgozási költségek jelentékeny növekedése. Hozzájönne, viszont a bonyolult
adókedvezmények megszűntetése és a kétváltozós adórendszer (az adómentes sávhatár
fölötti jövedelemrészre egyetlen adókulcs) bevezetése biztosítja
a feldolgozási költségek csökkenését, miközben az APEH szolgáltató tevékenysége,
a bevallások előzetes feldolgozásának terhe átkerül a könyvelő cégekhez a fentebb
említett 50 milliárd forint bevétel-növekedésük ellentételeként. Csakis az APEH
engedéllyel rendelkező cégek végezhetnek ilyen feladatot. Az engedély feltétele
a folyamatosan aktualizált szakképzettség igazolása és a technikai háttér megléte,
azaz képesség a megbízható elektronikus kapcsolattartásra. A könyvelők a jövedelem
(és később a vagyoni helyzetet dokumentáló) adatokat rendezetten, elektronikus formában
továbbítják az APEH felé, így a hivatalnak kizárólag az ellenőrzés és az ügymenetet
gyorsító bevallási formátumok kidolgozása lesz a feladata.
Azt írtam, hogy "később a vagyoni helyzetet dokumentáló" adatok is az adóbevallás
részeivé válnak, ugyanis a TDP az adóreform legfontosabb lépéseként bevezeti a vagyoni
előnyökből származó jövedelem utáni adózást is. Erre azért van szükség, mert a vagyonnak
nem csupán kincsképző szerepe, hanem jövedelemkiváltó (termelőeszköz) szerepe is
van. Jellemzően a saját ingatlan használata esetén, ahol nem kell bérleti díjat
fizetni, tehát ezáltal egy ingatlanját kiadó személy nyereségének megfelelő (nem
pénzbeni) jövedelmet élvez a tulajdonos. Az ilyen rejtett jövedelem után nem fizet
adót, miközben a bérleti díjat fizetőtől az állam beszedi a jövedelemadót a bérletre
költött forintok után is. Az egyenlő és arányos teherviselésnek ellentmondó állapotot
meg kell szűntetni! Össze kell vonni a munkából és tőkésítésből, valamint a
vagyoni előnyökből származó jövedelmeket, aztán az összesített érték alapján viselni
arányosan a közterheket! Csakis az így összevont jövedelem lehet a
szociális védelemre jogosultság számításának alapja, ugyanis egyedül ez az érték
tükrözi az állampolgár tényleges erőforrásainak nagyságát.
Az APEH által ellenőrzött jövedelem és vagyonadatok végeredménye átkerül az Államkincstárhoz,
amely az egyéni számlákat tartja nyilván, azaz minden állampolgárnak van egy számlája,
amelyen az államtól kapott támogatásokat összesítik és nyilvántartják az adóhátralékát.
Az Államkincstár az APEH-tól kapott adatok alapján megállapítja azt is, hogy jogosult-e,
illetve mennyi állami támogatásra jogosult az adott polgár. A támogatás kiszámításának
módja egyszerű, a személyi (családi adózás esetében az egy főre eső) jövedelmet
a létminimum összegére kell kiegészíteni. A támogatást azonban alapesetben nem
az adott személynek, hanem az állandó lakhely szerinti önkormányzatnak folyósítja
a kincstár. Az önkormányzat köteles biztosítani ebből az összegből az adott polgár
alapvető emberi jogait. Ha valamelyik önkormányzat nem biztosítja megfelelően
a szociális védőhálót (a támogatott polgár panaszt tesz), akkor a központi kormányzat
biztost küld ki, azaz a támogatási összeg feletti rendelkezés jogát visszavonja
az önkormányzattól. Vita esetén független bíróság dönt.
Persze az adóbeszedés technikai hátterének létrehozása, és az állami funkciók (forrás-hozzárendeléssel
alátámasztott) elosztása mellett is az állampolgári érdekeltségre van leginkább
szükség. Már írtam az állami kötelezettségek tényleges teljesítésekor fizetendő
önrész, azaz illeték teljesítményszabályozó hatásáról a közalkalmazottakról szólva,
ugyanez az illetékfizetési kötelezettség alkalmas az állampolgár adózási fegyelmének
javítására is. Amikor a polgár valamilyen állami szolgáltatás igénybevételét kezdeményezi,
akkor az ügyintéző lekérdezi az államkincstártól az adott ügyfél státuszát, azaz
van-e tartozása, eleget tett-e adófizetési kötelezettségének vagy egyáltalán, az
adatszolgáltatási kötelezettségét megfelelően teljesítette-e stb. Az adózás
körében történt kötelezettségmulasztások következményeként magasabb illetéket kell
fizetni az állami szolgáltatás igénybevételekor! Ennek az intézkedésnek
adófegyelmet javító hatása pontosan azok körében jelentkezik, akik az állami szolgáltatásokat
ténylegesen igénybe veszik.
A TDP politikája szerint nem a kézi vezérlés erősítésével,
hanem a rendszerbe elosztottan beépített visszacsatolások révén kell a reformokat
megvalósítani, tervezni, programot alkotni. Nem csupán a felelős személyek becsületességében,
hanem az intézmények és az egyének közötti érdekellentétek kiegyensúlyozó törvényszerűségeiben
kell bízni. Nem a választási győztesek zsenialitása, hanem a minden szinten lelkiismeretesen
végzett és reálisan ellentételezett munka teheti boldogabbá ezt a globális szempontból
maroknyi közösséget, a Magyar Köztársaságot!