Tudományos Demokrácia Pártja racionalizmus - befolyásolás helyett, tudásmegosztás, összefüggések keresése, folyamatos kommunikáció a megegyezésig, hogy végül erkölcsösek lehessünk
Bevallom, hogy az elmúlt napokban azért sem szólaltam meg, mert nyomott hangulatba
ejtett a legjobb barátom érdektelensége a TDP-szövegek iránt. Persze ezúttal is
igaza volt Attilának, hogy a gondolataimat alátámasztó hivatkozások helyett inkább
idézzem, amit fontosnak tartok. Igyekszem ennek az elvárásnak megfelelni, de arra
kérlek Téged is, kedves ismeretlen olvasóm, hogy többször szólj hozzá(m) javító
szándékkal!
"Se elkezdve, se befejezve"
nincs a mi XX. századi közgazdaságtanunk, írja közös cikkében Horváth László és
Király Júlia. Ebből idézek:
Marshall alkotta meg a mai közgazdasági viták egyik központi fogalmát, a "fogyasztói
többlet"-et. A fogyasztói többlet abból adódik, hogy a piaci ár a "határon" alakul
ki - azaz az árat a termékért legkevesebbet kínáló határfogyasztó szabja meg, így
mindenki -, aki hajlandó lett volna többet fizetni a termékért, nyer a cserén. Ez
a virtuális nyereség a fogyasztói többlet. A monopóliumok korlátozása, a versenytörvények
kidolgozása és alkalmazása kapcsán néha már-már parttalanul hivatkoznak erre a fogalomra.
A fogyasztói többlet értelmezéséből nőtt ki a 20. század egy másik meghatározó közgazdasági
áramlata, a jóléti közgazdaságtan. Minthogy általában a nagyobb jövedelműek lennének
hajlandók a magasabb ár megfizetésére is, tehát ők élvezik a fogyasztói járadékot,
ebből Marshall azt a következtetést vonta le, hogy ha a gazdagok jövedelméből elvesznek,
ez nem befolyásolja a keresletet, míg ha az elvont hányadot odaadják a szegényeknek,
jelentősen nőhet is. A Pareto-optimum tehát az egyensúlyi logikán belül átalakítható!
A cső- és a kastélylakó mégiscsak átköltözik a polgárházba. Ezt a gondolatot fejleszti
tovább Amartya
Sen, aki mindezért a 20. század végén (1998-ban) Nobel-díjat kap."
A idézett írás másik részében fölmerül a szintén Nobel díjas
Robert Lucas neve, a következő idézet az ő gazdaságpolitika-kiritkáját ismerteti
a szerzők szemszögéből:
Szerinte a gazdaságpolitikai felhasználásra szánt ökonometriai modellek az eredeti
célra elvben használhatatlanok. Hibásnak tartja ugyanis azt a feltételezést, hogy
a kiszámított paraméterek a gazdaságpolitika módosítása után is változatlanok maradnak,
noha ebből következne az a lehetőség, hogy ha a modellben megváltoztatjuk a politikától
függő változót, prognosztizálhatjuk annak hatását. Lucas szerint azonban a múltbéli
idősorokból számított paraméterek maguk is módosulnak, hiszen a racionális szereplők
az új intézkedésre reagálva megváltoztatják viselkedésüket. Summa summarum, csak
a legalapvetőbb paraméterek (ízlés, technológia stb.) stabilak, de nincs kizárva,
hogy ezek sem teljesen függetlenek a gazdaságpolitikától.
A TDP tervezett adópolitikája a fentieken alapul.
Az egykulcsos és alsó adómentes sávot tartalmazó adókötelezettség (amelyben nincs
más kedvezmény) biztosítja a progresszív adózást. A vagyoni előnyökből származó
jövedelem hasonló megadóztatása mellett azt biztosítja, hogy a nagy vagyon fenntartását
csak egy részének működő tőkévé való változásával lehessen biztosítani. Az összevont
jövedelem akkor már bizonyosan jövedelemadó köteles legyen, amikor a megtakarításokra
való hajlam erősebbé válik, mint a fogyasztási hajlam. A szociális létminimum alatti
jövedelmeket a befolyt adókból ki kell egészíteni a szociális létminimumra, de ezt
az állami támogatást kölcsönnek, visszafizetendő segélynek kell tekinteni, hogy
a munkával szerzett jövedelmek ne kerüljenek hátrányba az így kapott juttatásokkal
szemben. Az említett állami támogatás kamatmentes, akár élethosszig szóló, ha az
egyén jövedelemszerző lehetősége nem javul. Viszont a kapott kölcsön az egyéni vagyont
terheli, csakis a vagyon tehermentes része örökíthető, tehát mindig is hátrányosabb
marad a munkával szerzett jövedelemnél. Az adórendszer és a támogatások leegyszerűsítése
egyrészt csökkenti az adórendszer gazdaságtorzító hatását. Másrészt az adómentes
sáv és az egyetlen adókulcs finomhangolása a jelenlegi bonyolult adó- és kedvezményrendszernél
könnyebben modellezhetővé, ellenőrizhetővé válik.
Még egy időszerű kérdés. A Magyar Nemzeti Bank felelős a monetáris
politikáért, a forint árfolyam-stabilitásáért. A kamatdöntések leghamarabb az állampapírpiacokat,
több hónap múlva a vállalati és lakossági betét- és hitelkamatok szintjét, míg az
inflációt csak másfél-két éves időkésleltetéssel befolyásolják. A Kormány felelős
a fiskális politikáért, ami az adókon és a jövedelem-újraelosztáson
keresztül a költségvetésben valósul meg. A kormány állami beruházásokkal csökkenti
a piacgazdaság kilengéseit, és törvényességi felügyeletet gyakorol a piaci szereplők
fölött. A Nemzeti Bank függetlensége azért fontos, mert rövid távon összeütközésbe kerülhet
a két politika, leginkább amiatt, hogy a szavazat-maximalizálásra törekvő
kormány szívesen csökkentené az irányadó kamatot. Ez a jegybanki engedmény ugyanis
csak két éven belül ütne vissza inflációban, pénzromlásban. A TDP a hosszú távú
stabilitásra törekedve kívánja tiszteletben tartani a jegybank függetlenségét, egyeztetett
és a fenti módon vázolt kiszámíthatóan stabil adópolitika segítségével teremtve
stabilitást.
A következő szövegem a mikrogazdaságról szól, az etikus
gazdaságról. Olvassátok el Barátaim! Szóljatok hozzá!