Tudományos Demokrácia Pártja racionalizmus - befolyásolás helyett, tudásmegosztás, összefüggések keresése, folyamatos kommunikáció a megegyezésig, hogy végül erkölcsösek lehessünk
válság A gazdaságosság két dogmája 2008-10-14 16:25
Mielőtt a témába kezdenék, fölhívom a figyelmet, hogy már publikáltam a jövő év
elején alapítandó párt Alapszabály tervezetét. Kérem,
hogy értékeljétek! (Különösen számítok Tokfalvira a 2.A-ból és az Antipoligrupo
Front megalítójára :-)
Mai szövegelésem indítéka Tallián Miklós kérdése a tegnapelőtti
És megint ki
jár jól című blogjának megjegyzései közt, hogy "mi indokolja a feltételezést,
hogy állami beavatkozás nélkül a válságok lefolyása rosszabb lenne, és a hosszú
távú hatásaik kellemetlenek volnának?".
Abból a nézőpontból, amely a gazdaság egészét és annak fejlettségét tekinti az egyéni
egzisztencia alapjának, valóban jogos a kérdés. A válság lényegében a gazdaság önstabilizációjának
folyamata. Csakhogy a társadalmi lét nem egyszerűsíthető le gazdasági folyamatokra.
A társadalom nem csupán a gazdaság makro folyamataira reagál piaci racionalitással,
de a lényegtelennek tűnő események is (a közösség tudati állapota szerint) felerősödve
hatnak vissza a folyamatokra. Az állami beavatkozásoknak lehet ugyan célja, hogy
a világméretű gazdasági folyamatokra hasson (erre kevés esélye van), de a beavatkozásra
leginkább a hisztéria okozta további károk megelőzése végett van szükség.
A válság hatására most fellobbantak az indulatok a szocializmus vagy a kapitalizmus
rendszerét idealizáló két tábor között. Mindkét oldalnak vannak igazságai, mégsem
közelednek egymáshoz az álláspontok. Mindkét dogma az árutermelés és az árucsere
ellentmondásaira ad választ a maga módján, az egyik közösségi, a másik az egyéni
optimum szerepét hangsúlyozza.
Az egyéni optimum elérését jelenti a szabadpiac dogmája, a
Laissez-faire, amely szerint a szabad piac már akkor megvalósul, amennyiben
az állam nem gyakorol hatást a piaci folyamatokra. Ez sajnos nem igaz, ugyanis a
monopolhelyzetben levők ugyanúgy önkényesen hatnak a folyamatokra, mint maga az
állam. Tegnap-tegnapelőtt erről vitatkozott velem roark,
aki szerint a szabadpiacon megengedhető valamely monopólium túlsúlya. Ő egy Wikipedia
bejegyzést
idézett [23], ami nagyjából így szól: "A szabad piac olyan piac, amelyben tulajdonjogok
önkéntesen cserélődnek egy megállapodás szerinti áron az eladók
és a vevők kölcsönös megegyezése szerint. [...] A szabad piac nem keverendő össze
az ideális piaccal, ahol az egyének teljes információval bírnak, és ahol tökéletes
verseny van." Az idézet igazságával egyet is értek, csakhogy az önkéntes megállapodás
kétséges abban az esetben amikor a vevő (szükségletétől hajtva) rákényszerül a megállapodásra,
mert nincs módja válogatni az eladók között, tehát a monopolhelyzetben levő által
diktált árat fogja elfogadni. A piac töredék részét birtokló kínálhatja ugyan alacsonyabb
áron a termékét, de az átlagárból befolyó profit csak a monopolhelyzetben levő erejét
növeli.
A közösségi optimum elérését fogalmazza meg a központi (állami) árképzés, árbefolyásolás
dogmája, amely a termék előállítására fordított erőfeszítések és felhasznált értékek,
a ráfordítások összességéből határozza meg a termékek csereértékét és politikai
erejével kötelezi a piaci szereplőket a diktált ár elfogadására. Erre csak akkor
képes az széleskörűen állam, ha a termelőeszközök fölött közvetlenül rendelkezik.
Észre kell azonban venni, hogy a létezett szocializmus sem tudott elszakadni a dolgok
árúvá válásától, így lényegében politikai alapon álló állam-monopolkapitalizmus
maradt, amely ugyanúgy versenyrontó, mint más monopóliumok létrejöttéhez vezető
tendenciák.
A szabadpiacot felügyelő állam akarta ugyan, de nem tudta érdemben megakadályozni
a gazdasági monopóliumok létrejöttét (csupán a globális piacra terelte őket), ezért
a piaci mechanizmusok végül csak hellyel-közzel érvényesülnek. A multinacionális
vállalatok a globális piacon küzdenek egymással, ahol a nemzetállamok tehetetlenek
velük szemben.
A TDP kerüli a dogmatikus állításokat. A monopóliumról
sem állíthatja ezért (legyen az akár gazdasági, akár politikai eredetű), hogy csak
rossz hatású lehet, de az kétségtelen, hogy a monopólium az önfenntartó hajlama
szerinti akaratát érvényesíteni tudja. Ennek az akaratnak a korlátozására a piaci
szereplők egyensúlya érdekében az államnak a monopolhelyzetben levők erősebb adóterhelése
mellett támogatni kell a monopolhelyzettel nem rendelkezőket, ahogy ezt már a multinacionális vállalatokról szólva kifejtettem. Ezt
leszámítva a szabadpiac elsőbbsége szerintem is vitathatatlan, a piacon az államnak
csakis ellenőrző, gazdasági válságok idején pedig beruházó szerepe lehet. A válság
elmúltával a beruházások eredményét ismét privatizálni kell.