Tudományos Demokrácia Pártja racionalizmus - befolyásolás helyett, tudásmegosztás, összefüggések keresése, folyamatos kommunikáció a megegyezésig, hogy végül erkölcsösek lehessünk
Múlt szombaton és vasárnap
Stumpf István rossz konzervativizmusát bíráltam, tegnap
a drogokról, pontosabban a tudatmódosító szerekről írtam, de mindhárom szövegem
közös gondolata, hogy elidegenedett hatalmi praktikák helyett a problémákat a társadalmi
gyökerükhöz közel, a közösségi folyamatok szintjén kell megoldani első fokon. A
közösség erkölcse is erősödik azáltal, hogy tagjai a bűnös kiközösítése helyett
a bűnös indítékait és az áldozat megkövetésének folyamatát is megismerhetik, ezáltal
hitelesítik is az elégtételt.
"Bár kétségkívül jó dolog a személyi biztonság, ha túlzottan törekszünk rá, fétissé
lesz. A biztonságos élet nem szükségképpen boldog élet... A biztonság önmagában
a félelem által inspirált negatív cél: a sikeres életnek reménytől táplált pozitív
célja kell legyen..." - írja Bertrand Russell a Hatalom és egyén című művében.
Ezzel az idézettel kezdődik Gönczöl Katalin 2005-ben írt
cikke, amelyben a helyreállító igazságszolgáltatást állítja szembe valamely
felsőbbrendű igazság központosított embertelenségével:
A közösségben végrehajtott helyreállító igazságszolgáltatásban a partnerség a közösség
érintett tagjai számára személyes, személyre szabott viszonyokat jelent. Megszólíttatik
a sértett, az elkövető és a külön-külön vagy közösen érdekeltté vált, érdekeltté
tett környezetük. A sértettnek most már úgy kell szolgáltatni az igazságot, hogy
az számára az erkölcsi, érzelmi elégtételt is meghozza. Az erkölcsi elégtétel a
civilizációban változó, kultúrához kötődő és ezért közösségi érték. A beteljesüléséről
csak akkor beszélhetünk, ha ezt a közösség a szolidaritásával nemcsak a sértett,
hanem az összes érintett számára visszaigazolja.
A 20. század végének felfogásában az elkövető olyan felelősen cselekvő ember, akit
bűnösnek ítélt cselekedetének következményével érzelmileg is szembesíteni kell.
Csak így nyerhető meg ugyanis arra a párbeszédre, amelynek tárgya az erkölcsi és
az anyagi jóvátétel. A szembesülést követő bűntudat, jóvátétel viszont csak attól
várható el, aki még tartozik valahová, és ott számíthat valamire. Jó esetben arra,
hogy az általa is méltányosnak ítélt büntetéssel "megválthatja" bűneit és "elnyeri
a bocsánatot". Ennek eredményeként a közösségben majd számon tartják és visszafogadják,
hiszen nem őt bélyegzik meg, rekesztik ki, hanem azt, amit rosszul tett.
A helyreállító igazságszolgáltatás abból nyeri erkölcsi erejét, forrását, hogy az
aktuális tett stigmatizációja körül értékítéletekkel teli, élénk, tehát érzelmileg
motivált közbeszéd alakulhat ki. A közösségbe visszahelyezett, a közösség részvételével
folyó büntetés így a 21. században visszatérhet a megtorlás rituális szabályaihoz,
általa megvalósulhat a szimbolikus elégtétel.
Ugyanezt az álláspontot fejti fogalmazza újra a már idézett szerző 2007-ben a "Helyreállító
igazságszolgáltatás" című
írásában:
A büntetőjog és a helyreállító igazságszolgáltatás elveivel egyaránt ellentétes
lenne például az, ha azzal fejeződne be a büntetőeljárás, hogy a tehetős elkövető
a bűncselekmény miatt kiszolgáltatott helyzetbe került sértettnek megtéríti az okozott
kárt. Az egyenlő elbánás elvét is sértené, ha az anyagi kártérítésre szociális helyzeténél
fogva képtelen elkövetőt éppen emiatt zárnák ki a helyreállító eljárásból. A bűncselekmény
következményeivel ugyanis neki is szembesülnie kell. Egyébként a sértett és az érintett
közösség kiengesztelésére az anyagi kártérítésen kívül más reparációs módszerek
is alkalmazhatóak, így például a természetbeni szolgáltatás vagy a bocsánatkérés.
Ha pedig a helyreállító eljárás célja mégis leegyszerűsödik az anyagi javakban kifejezhető
károk reparálására, akkor úgy tűnhet, mintha a helyreállító igazságszolgáltatás
a hagyományos és általában költségesnek ítélt büntetőeljárás csupán pertakarékos
alternatívája lenne. Ez pedig minden politikai vagy jogalkalmazói sandaság nélkül
könnyen megtörténhet. Ma ugyanis a bűncselekménnyel okozott kár megállapítása, elismerése,
esetleges megtérítése önmagában igen jelentős eredmény a sértett számára. A sértett
a mai büntető igazságszolgáltatási gyakorlatban kiszolgáltatott helyzetben van.
Hagyományosan rossz ugyanis az eljárásjogi helyzete, gyakran kerül a hatóságok előtt
megalázó helyzetbe. Kárának megtérülésére a büntető perek elhúzódása, az esetleg
megítélt kár megtérítésére a bürokratizált rendszerben alig számíthat. Az uralkodó
felfogás az, hogy a büntetőjogot és az állami büntető igényt az érintett egyén érdekeivel
szemben magasabb rendű szempontoknak kell vezérelnie. Szerintem a büntető igazságszolgáltatás
akkor meríti ki a helyreállító filozófiában meglévő lehetőségeket, ha annak a sértettekre
(áldozatokra), az elkövetőre, valamint az érintett közösségre vonatkozó funkcióit
a szükségesség és arányosság elve alapján maradéktalanul betölti.