Tudományos Demokrácia Pártja racionalizmus - befolyásolás helyett, tudásmegosztás, összefüggések keresése, folyamatos kommunikáció a megegyezésig, hogy végül erkölcsösek lehessünk
szociális támogatás Egy kormányprogram-tervezet 5. pontjához 2009-02-13 16:00
A múlt vasárnap összefoglalt reformterv ötödik pontja
alapján ma a szociális támogatások rendszeréről írok. A TDP
politikája szerint az állam köteles gondoskodni azokról a polgárairól, akik erre
önmaguk erejéből nem képesek. Ez egyrészt azért kötelessége a hatalomnak, mert a
jövedelemszerzésre való alkalmatlanságot részben a társadalmi rendszer ellentmondásai
okozzák, de azért is, mert az adott helyzetben gyengének bizonyulók egy megváltozott
helyzetben a megoldás forrásai lehetnek. Szándékoltan nem emelek ki részletet az
Emberi Jogok Nyilatkozata szövegéből,
de javaslom a tanulmányozását.
Ostoba és aljas elméletek (rasszizmus, kasztrendszer, fasizmus) szerint a leszakadókat
a társadalomnak ki kell taszítani, el kell szigetelni, el kell pusztítani vagy (jobb
esetben) erőszakos eszközökkel kell átnevelni a társadalom aktuális céljának megfelelően.
Az eféle alaptalan és embertelen mondatokat hangoztatók (a kétszáz évvel ezelőtt
született) Charles Darwin
elméletének áltudományos félremagyarázói, hiszen nem a genetikai kód határozza
meg az életmódot, hanem éppen ellenkezőleg, bármilyen kódtípust hordozó embercsoport
nyomorba taszítása csökkenti az emberiség genetikai állományának gazdagságát, a
fejlődés lehetőségét, az emberiség túlélési esélyeit. Az államnak tehát
azok felé, akik (majdnem) nincstelenek, mert egyetlen vagyonuk a saját testük és
egyetlen reményük a gyermekük jobb élete, tehát a proletárok
felé a közösségnek fokozott figyelemmel kell fordulni, szociális segítséget kell
nyújtani számukra a megélhetéshez.
A szociális támogatással szemben fölhozott leghangosabb érv az, hogy az erőfeszítésre
vagy a kockázatvállalásra való hajlamot csökkenti. Merthogy a létfenntartás kényszere
erősíti a munkára való hajlamot, tehát olcsó munkaerőt szolgáltat a termelés számára.
Ez azonban csakis a butább tőkések logikája, ugyanis egy jóllakott és erős (vagy
képzett) munkás sokkal hatékonyabb termelésre képes. Az államnak azonban
nem csak a termelés valamelyik oldalának (a tőkés-, vagy munkásosztály) érdekeit
kell képviselni, hanem a közösség egészét, minden állampolgár nyugalmát és védelmét
biztosítani. Ebből fakadóan az állam nem csak azért köteles támogatni a leszakadó
réteget, hogy a termelés számára legyen munkaerő mint "alapanyag", hanem azért is,
hogy a társadalmi békétlenség forrását megszűntesse.
(Fontosnak tartom megjegyezni itt, hogy a TDP politikája szerint a közegészségügy
és a közoktatás költségeit is egyénenként megegyező összegű járulékként kell fizetni,
függetlenül a jövedelemtől, hiszen mindkettő társadalombiztosítás jellegű rendszer.
Szinte hallom az ellenvetést, hogy miért is lenne a közoktatás biztosítási ágazat.
Nos, azért, mert mindegyik jó képességű fiatal elkallódása "biztosítási esemény"
egy tudásalapú társadalomban. Erről majd a jövő héten írok egy bejegyzést, most
az a fontos, hogy az általában vett társadalombiztosítási hozzájárulásokat nem a
jövedelemmel arányosan, hanem fix összegként kell befizetni, ahogy már említettem
régebben a segélyek átalakításáról szóló szövegben.)
Mindenekelőtt, azt a jövedelemhatárt kell megállapítani, ami
alatt a közösség, pontosabban az állam segíteni köteles elesett polgárát.
Ezt a határt létminimumnak nevezem, de nem csupán az életben maradáshoz
szükséges napi, havi költségeket értem alatta, hanem az olyan szolgáltatások ellenértékének
összegét is, aminek megtérítésére az állam egyformán kötelezi minden polgárait.
A közegészségügy és közoktatás miatt fizetendő (fentebb említett) járulék összeget
is a létminimumhoz kell hozzászámítani. Az így keletkező létminimum határt túllépő
jövedelemmel rendelkezők semmiféle állami támogatást, vagy kedvezményt nem kaphatnak.
Akiknek jövedelme azonban kevesebb a létminimumnál, annak akkora támogatást kell
adni, hogy a támogatással együtt a létminimumként meghatározott értékkel egyenlő
megélhetési forrása legyen.
A szociális támogatással szemben fölhozható érv az is, hogy általa a piaci értékű
munkára képtelenek egyenlő jövedelmi helyzetbe kerülnek a létminimummal egyező jövedelmet
megszerzőkkel, ami súlyos társadalmi feszültségeket okoz. Ennek elkerülésére
a TDP politikáját megvalósító állam a szociális támogatást kölcsönként folyósítja,
amelynek terhe már megkülönbözteti a kétféle megélhetési forrással biztosított élethelyzetet.
A kölcsönként kapott segély terheli a segélyezett vagyonát (ha van egyáltalán),
tehát az csak a segély teljes visszatérítésekor lesz örökölhető. Amennyiben az adott
személy jövedelme később eléri, vagy meghaladja a létminimumot, akkor a létminimum
fölötti jövedelemrésszel arányos részletekben meg kell kezdeni a kapott kölcsön
visszafizetését. Ez a visszafizetési kötelezettség az adókötelezettségtől, így az
adómentes sáv határától is független.
Az állam a szegények bankjaként viselkedik, annyi különbséggel, hogy kamatot nem
követel. Persze a banktól abban is különbözik, hogy nem közvetlenül folyósítja
a szociális támogatás összegét, hanem a segélyezett lakhelye szerinti önkormányzatnak
adja át a támogatás részleteit - és persze a támogatandóknak járó forrásokat.
Így érvényesül a szubszidiaritás elve, tehát a támogatott életkörülményeit legpontosabban
ismerő döntheti el, hogy természetben vagy pénzben adott támogatás segíti jobban
az adott egyén fölemelkedését. Természetesen az önkormányzat csakis az adott egyénre
fordíthatja a jövedelmi helyzet után számított összeget (ezt ellenőrzi a központi
kormányzat), de a támogatott panasszal is élhet, ha az önkormányzat eljárását jogtalannak
véli. A központi kormányzat azonban csakis törvényességi szempontból vizsgálhatja
fölül az önkormányzat döntéseit.
Az önkormányzat természetbeni juttatásai közül az egyik legfontosabb a szerencsétlen
emberek helyzetét gátlástalanul kihasználó bűnözői rétegtől való védelem, amit csak
a körülményeket jól ismerő közösség tehet meg. A támogatott helyzetének
megfelelően az önkormányzat dönthet úgy is, hogy teljes mértékben a természetbeni
támogatást választja, de mindenképpen meg kell oldania a támogatottak számára a
pszichológiai és jogsegély szolgálatot is.
Eddigi szövegeléseimből látható, hogy az állampolgárokra általánosságban érvényes
törvényeket az Országgyűlés hozza meg, a külvilághoz való gyors alkalmazkodásra
pedig a Kormány politikája szolgál. A mindennapok kérdéseiben azonban az önkormányzatoké
a főszerep. Ennek a megosztásnak megfelelő képviselőválasztási rendszerről írok
majd holnap...