Tudományos Demokrácia Pártja racionalizmus - befolyásolás helyett, tudásmegosztás, összefüggések keresése, folyamatos kommunikáció a megegyezésig, hogy végül erkölcsösek lehessünk
formás logika Fakarika és közhely (1) 2009-06-12 15:00
Ma és a hétvége folyamán a Demokrácia
és közjó című blog ellentmondásairól szólok. Eredetileg a formállogika
címet viselte jelen írásom, de végül maradtam a formás logika mellett,
hiszen a szerző, petibatya logikájának határozott formája van (élő
fából fakarikát faragna), logikai következtetései azonban tévesek, hiszen a kiinduló
állításai többnyire hiányosak, s ami hiányzik, éppen az cáfolja a gondolatmenetét.
Persze nem ez az egyetlen probléma, hiszen a kiinduló fogalmak (demokrácia, közjó)
világos megalapozása nélkül egyfajta idealizált utópia követelését olvashatjuk.
A felsorolt hibákat eredetileg bejegyzésről bejegyzésre haladva akartam kimutatni,
de erre majd akkor kerítek sort, ha erre az írásra megfelelő kommenteket kapok válaszul.
Petibatya írásainak alapgondolata a közjó, amit
nála a béke, a jólét és a környezetvédelem közhelyes
állapottya alkot. A roppantul leegyszerűsítő meghatározás után petibatya
könnyedén használja a közjó fogalmát következtetéseiben, amivel a naiv időjósokhoz
hasonlít, akik ugyan a légnyomás, páratartalom és hőmérséklet által meghatározott
közérzetükből kiindulva találgattak, de sejtelmük sem volt a légköri dinamika részleteiről.
Ilyenfajta dolog a közjó, amit az említett makrojellemzőkkel megfogalmazhatunk ugyan
ezerszer, mégis az egyéni elfogadóképesség, a munkára való hajlandóság, valamint
a cselekvése következményeit is figyelembe vevő egyén mikrojellemzői határozzák
meg azt, hogy az adott társadalomban megvalósul-e a közjó. A javak
optimális Pareto-hatékonyság szerinti elosztásánál azonban fontosabb egyének szubjektív
érzete, amit a szupertisztességes eloszlás segítségével lehet a
legmagasabb értéken tartani. "Egy elosztás akkor nevezhető (nem szigorúan) szupertisztességesnek,
ha a résztvevők mindegyike a saját részét részesíti előnyben bármely más egyén részesedésével
szemben, azaz egyik részt vevő csoport sem irigy a másikra" -
olvashatjuk "A tisztességes elosztás mikroökonómiai elmélete"
című dolgozatban. Értelmezésem szerint a közjó nem valami külsődleges cél a társadalomban,
hanem az egyénekben meglévő irigység minimalizálása. De erről még írok az elkövetkező
napokban...
Petibatya a pártos gondolkodást és az ideológiai közösséget fölösleges
rossznak minősíti, pedig tudhatná, hogy az egyéni döntési mechanizmusok nem függetleníthetők
a társadalomban meglévő ideológiai főáramoktól. A tapasztalatnak ellentmondó gondolat
a politikai szereplők pártatlansága, hiszen még petibatya szövegei
is jelentős ideológiai ballasztot hordoznak - erről holnap. De a legfontosabb ellenérv
a pártatlan egyéni jelöltek ideája ellen az, hogy a független képviselők által meghozott
közösségi döntés akkor is irracionális lehet, ha a döntéshozatalban részt vevők
külön-külön racionális logika szerint voksolnak az egyes részkérdésekben. Ennek
igazolása megtalálható "A racionális demokratikus véleményösszegzés korlátairól"
című dolgozat tételeiben,
én csak a szöveg záró gondolatát idézem:
"Hogyan lehetne elkerülni a közösségi döntéshozás irracionalitását? Természetesnek
tűnik, hogy a véleménynyilvánítási szabadsághoz és az igazságossághoz (például ahhoz,
hogy ne legyen diktátor) ragaszkodjunk. [...] a List-Pettit tétel társadalomfilozófiai
következménye, hogy a kollektív racionalitás érdekében le kell mondanunk [...] arról,
hogy minden kérdésben egymástól függetlenül döntsünk és az összes kérdésben való
megállapodás az egyes kérdésekben hozott döntések aggregációja. Egy holisztikus
megoldás felé mutat tehát az eredmény, ahol nem lehet egyes állításokról
kontextusuk és következményeik nélkül dönteni".
Nem általában a pártos gondolkodás és pártpolitika, hanem az idelógiavesztés miatt
széteső politikai közösség vezetett törvényszerűen a magyar politikai vezetők elmúlt
tíz évben tapasztalhatő irracionális döntéseihez, a Magyar Köztársaság jelenkori
állapotához. A Fidesz ideológiai fordulatai mögött tátongó üresség és az MSZP-SZDSZ
koalíció belső ideológiai ellentmondásai irracionális döntésekhez vezettek, amelyek
összességében minden parlamenti erő logikájának ellentmondtak ugyan, de a többségi
szavazat ereje folytán mégis megvalósultak. Ugyanezt a kockázatot hatványozottan
hordozná egy pusztán egyéni képviselőkből összeálló parlament, ahol a képviselők
hasonló racionális elkötelezettség nélkül alakítanák ki közösségi döntést.
A tudományos gondolkodás legfrontosabb jellemzője a fundamentum-mentes mondatok
holisztikus rendszere. A Tudományos Demokrácia Pártja
éppen ehhez a modellhez hasonló módon kíván politizálni (ezért a "tudományos"
jelző a névben), hogy az irracionális döntések lehetőségét csökkentse. Olyan politikai
pártot akarok létrehozni amelynél a
reprezentáció és információ között nem tátong szakadék. Olyan pártot, amely
tagjai és támogatói számára világos eszmerendszert kínál,
a választók bizalmát számonkérhető, általános érvényű (nem pedig egyes érdekcsoportoknak
kedvező) reformprogram segítségével, álláspontjának
nyílt vitájával kívánja megszerezni, hogy a hatalmi eszközök birtokában a politikai
légkört és gazdasági életet erőszakmentesen stabilizálja.
Segítségeteket kérem (természetesen petibatya segítségét
is :-) a Szociálliberális Fórum megalapításához!