Tudományos Demokrácia Pártja racionalizmus - befolyásolás helyett, tudásmegosztás, összefüggések keresése, folyamatos kommunikáció a megegyezésig, hogy végül erkölcsösek lehessünk
reformlépések Egy kormányprogram-tervezet főbb pontjai 2009-02-08 16:30
Tegnapi szövegemben már leírtam néhány szempontot, de
ma és a jövő hét folyamán egyre pontosabban meghatározom egy lehetséges reformpolitika
részleteit, indokolva az összefüggéseket. Legfontosabb feladat a valós jövedelmi
helyzet megállapítása, hogy a teherviselés egyenlő és arányos lehessen, illetve
fölismerhető legyen a rászorultság mértéke. Az állam a termelés résztvevőit
tekintve semleges kell maradjon, tehát csakis a keresletet befolyásolhatja a közjó
érdekében. A javak csereértékét a ritkaságuk és hasznosságuk határozza meg, tehát
az állam az árakat nem torzíthatja el semmilyen indokkal, mert ezzel rejtett feszültséggócokat
hozna létre. Az állam a közösséget képviseli a külvilággal szemben, a közösség összes
tagjának emberi jogait védi, tehát a hatékony szociális védőhálót neki kell megvalósítania.
De ennek a szociális védőhálónak a forrásait biztosítva is el kell kerülni a gazdaság
versenyképességének romlását. Az alkotmányos megoldások közti vetélkedést egy olyan
pártrendszernek, olyan politikai elitnek kell előkészíteni, amely szintén nem lehet
forráshiányos, de a forrásokkal való visszaélések sem maradhatnak következmények
nélkül. Végül a közösséget szolgáló államapparátusban dolgozók és a hatalom képviselői
sem függetlenedhetnek a munkájuk és döntéseik anyagi következményeitől. A fölsoroltak
érvényesítésére a TDP az alábbi lépésekkel jellemzett
politikát fogja követni, ha megkapja a hatalomhoz szükséges bizalmat:
1)Jövedelemadók: Meg kell alkotni
a vagyonok önértékelését szabályozó törvényt, ugyanakkor el kell törölni mindenfajta
kedvezményt az adórendszerből, a többsávos adózás helyett az általános egykulcsos
adózást kell bevezetni egy alsó adómentes sávot meghatározva. A vagyon alapján számított
alapot és az éves jövedelmet összegezni kell, amely összeg szolgál az egységes adó
alapjául. Ugyanilyen módon kell eljárni a vállalkozások jövedelme esetében, de ott
az adómentes sávot csak annyiszorosan lehet figyelembe venni, ahány személy jövedelmét
az adott vállalkozás biztosítja, és a vállalkozás köteles az ilyen módon keletkező
adómegtakarítást beruházásokra fordítani.
2)Fogyasztási adók: A fogyasztással
arányos adókat a fenntarthatóság (fizetési mérleg egyensúlya, környezeti terhelés
csökkentése, stabilitás) elvét figyelembe véve kell meghatározni, tehát a szociális
szempontokat az ide tartozó adófajtáknál is meg kell szüntetni. A szegénység orvoslására
nem megfelelő válasz a többségében alacsony jövedelműek által fogyasztott javak
fogyasztási adójának csökkentése, hiszen a célzott szociális támogatás hatékonyabb
védelmet ad.
3)Ártámogatás: Hosszabb távon mindenfajta
olyan ártámogatást meg kell szüntetni, ami nem az állam alkotmányos kötelezettségéből
következik. Az eddig különféle szektorok ártámogatására fordított összegeket fokozatosan
a nulláig kell csökkenteni. A versenysemleges támogatási elv olyan módon közelíthető
meg, ha mindig az kapja a támogatást, aki a kisebb monopóliummal rendelkezik, ugyanis
annak árbefolyásoló ereje is kisebb.
4)Gazdaságpolitika: Az adózás szintjét
úgy kell meghatározni, hogy a szomszédos országokkal egyező, vagy azokénál kisebb
legyen az jövedelemadózás terhe. A fogyasztási adókból származó bevételt ebből következően
úgy kell tervezni, hogy jövedelemadók bevételeivel együtt fedezze kiadásokat. Persze
közben figyelembe kell venni a fogyasztási adók exportra és importra gyakorolt hatását
is. Az euró bevezetéséig a költségvetés tervezésével a 2006-ban megfogalmazott konvergencia-program
szerinti makropályán kell haladni. Az euró 2014-es bevezetése után az államháztartást
nullszaldósra kell tervezni és az államadósságot évi egy százalékkal csökkenteni
kell.
5)Szociális támogatás: A fentebbi
átalakítások veszteseit szociális támogatással kell segíteni, ám csak a rászorultakat,
nekik is egyéni számlán nyilvántartott kölcsönként kell folyósítani a szociális
támogatásokat. Az állam a kölcsön folyósítását nem tagadhatja meg, de különféle
természetbeni juttatásokra átválthatja azokat. A juttatások tényleges formáit helyi,
önkormányzati szinten kell eldönteni, de a döntési mechanizmus csakis szociális
szempontokon alapulhat, semmiképpen sem gazdaságossági haszonelveken.
6)Választási rendszer: A központi
hatalom (országgyűlési) képviselőit tisztán listás, a helyi hatalom (önkormányzati)
képviselőit tisztán egyéni jelöltállítással kell megválasztani. A polgármesterek
választását a kormányfő parlamenti megválasztásához hasonló módon kell végrehajtani.
A pártokra fordítható állami támogatást a pártok igazolt taglétszáma arányában kell
elosztani. A pártokat összes költségük részletes elszámoltatására, átvilágíthatóságra
kell kötelezni. Amennyiben a pártok megsértik a rájuk vonatkozó költségvetési fegyelmet,
akkor ezen fegyelem megsértésének mértékében veszítsék el az előbb említett állami
támogatást.
7)Államreform: A köztisztviselők jogállását
külön kell választani a választott képviselők jogállásától. A köztisztviselők bérmegállapítása
úgy történjen, hogy az abból következő (a gazdaságban szétáradó) reálbér változás
a GDP változásával mindig arányos maradjon. A képviselői juttatásoknak egy részét
(munkabér) ugyanilyen szabályok szerint határozza meg a törvény, de a juttatások
másik részét (társadalmitőke-profitot) egyfajta vállalkozói hitelként kapja a képviselő,
aminek visszatérítése csak akkor engedhető el, ha a következő választásokon az adott
képviselő újra a hatalomba kerül.