![]() | Tudományos Demokrácia Pártja racionalizmus - befolyásolás helyett, tudásmegosztás, összefüggések keresése, folyamatos kommunikáció a megegyezésig, hogy végül erkölcsösek lehessünk | szoclib regi blog |
Folytatom a szeptember végén megkezdett eszmefuttatásomat
a jogalkotás ellentmondásairól. A liberális és republikánus szempontok különbségeit
bemutató első rész után másodszorra
a plurális jogalkotás felé vezető út első lépését ismertettem, amely a törvényhozás
által definiált jogrend egysége mellett biztosítja az önkormányzatok számára helyi
állapotoknak megfelelő felismert jog alkalmazását. Harmadikként
a jogrendszer fenntarthatósága javításának módját az objektum-orientált jogrendszerben
jelöltem meg, negyedszerre pedig a visszafogott kommunikációról,
a döntés előkészítéséről szóltam a Tarka Magyar békemenet kapcsán. Mai (ötödik)
szövegelésem tárgya maga a döntési folyamat, legyen szó jogalkotási vagy jogalkalmazási
tevékenységről.
Induljunk ki a jelenlegi áldatlan helyzetből, amikor nem beszélhetünk a habermasi
értelemben vett uralommentes kommunikációról, hiszen a politikai és jogalkotói tevékenység
a szavazatmaximálásnak van alárendelve. A párbeszéd nem szimmetrikus, hanem hierarchikus
szerkezetű, a közlő nem társnak, hanem alakítandó tárgynak tekinti a befogadót,
pszichológiai eszközként használja a közlést, így próbálja a hallgatót a saját céljainak
megfelelő tevékenységre késztetni. Természetesen ez a fajta kommunikáció nem zárható
ki jogi vagy intézményes úton, de a felismerhetősége javítható azáltal, hogy a társadalom
előtt megjelenítünk egy eltérő kommunikációs stílust, amely a közlések értelmezhetősége
nem pedig a hatása. Olvasom a múlt szombati Tarka Magyar megmozdulásról írt kritikákat,
hogy alacsony volt a részvétel. Ez csak a hatalomtechnika (Machiavelli) szempontja
szerint probléma, erkölcsi (Arisztotelész) értelmezése szerint viszont eredmény,
hiszen régen tapasztalt alkalmat teremtett az egyetértésre. Az összes párt vezetője
aláírta a dokumentumot és a Köztársasági Elnök
egyetértését fejezte ki: "Meggyőződésem, hogy tartós és megnyugtató megoldást
csak a hosszú távra tekintő és hiteles politikai fellépés adhat. Ennek olyannyira
kívánatos kialakításában a civil szerveződések akciói komoly segítséget jelentenek.
Ez utóbbiakban mutatkozik meg igazán a szólásszabadság, az egyesülési és a gyülekezési
jog jelentősége." - írta Sólyom László.
Megnyugtató döntési folyamat tehát úgy jöhetne létre, ha az állampolgárok nem valamilyen
csoporthoz tartozásuk bizonyítására gyűlnének össze, hanem a jogrendszer megerősítésére
vagy megváltoztatására irányuló törvényjavaslat, vagy nyilatkozat mellett
foglalnának állást. Nem véletlenül emeltem ki a "mellett" szót, hiszen bármilyen
megoldás tagadása jóval kevesebb információt ad, mint egy másik megoldás támogatása.
A jogalkotás döntési folyamatába így vonható be a civil szféra, semmiképpen sem
nyomásgyakorló eszközként. A nyomásgyakorlás már nem a szólás megvalósulása, hanem
a fasizálódás egyik formája, hiszen a tömeg fenyegető erejét akár egy kisebbség
is felhasználhatja saját céljaira, a döntés befolyásolására. Ennek megelőzésére
a döntési folyamat védelme a publikumtól ugyanúgy közösségi érdek, mint ahogy szükség
van a nyilvános párbeszédre és a vetélkedésre is. Persze alkotmányos garanciák nélkül
ez is a hatalom egyoldalú megerősödéséhez vezetne.
A döntési folyamat a döntést előkészítő megszólalások, az érvek vetélkedése közben
a döntésre jogosult személy (testület) belső tevékenysége, aminek nyilvánosságát
késleltetni kell. Emellett mindenképpen szükség van a hatalom belső folyamatainak
közreadhatóságára, ez alkotmányos követelmény kell legyen. Tehát az Alkotmányba
kell foglalni, hogy a hatalommal felruházott összes tevékenységét, a lehető legmagasabb
hűséggel dokumentálni kell és a dokumentációt meg kell őrizni a publikálásig.
A döntési szabadság védelmében azonban a döntéshozó késleltetheti a döntési folyamat
dokumentációjának a publikálását, kivéve, ha magasabb szintű döntéshozó kezdeményezi
a publicitást. Ebben az értelemben (is) a legmagasabb szintű döntéshozó az országgyűlés.
Az országgyűlési választásokat megelőző kampányidőszakra az összes döntési folyamat
minden adatát nyilvánossá kell tenni, kivéve azokat, amiket kétharmados többséggel
visszatartandónak nyilvánít a megszűnő országgyűlés. Az új országgyűlés
viszont már egyszerű többséggel is dönthet a nyilvánosságra tartozó döntési dokumentációk
köréről.
A TDP a döntési nyilvánosság fenti megvalósításával egyszerre
látja szavatoltnak a döntési folyamatok védelmét egy manipulált közvélemény radikális
nyomásával szemben, ugyanakkor biztosítja, hogy a választási kampányban megjeleníthetőkké
váljanak a döntéshozók által elkövetett erények és hibák. A pártok ezekre a hiteles
adatokra hivatkozva kerülhetik el az a kampány eldurvulását. Dönteni pedig a
választó fog a tények megismerése után, hiszen ilyen módon valóban a tényeket ismerheti
meg.