Tudományos Demokrácia Pártja racionalizmus - befolyásolás helyett, tudásmegosztás, összefüggések keresése, folyamatos kommunikáció a megegyezésig, hogy végül erkölcsösek lehessünk
Lényegében a fogyasztási adók különböző mértéke is ártámogatás azon javak esetében,
amelyek ÁFA kulcsa az átlagos ÁFA-szint alatti. Ezzel kapcsolatban
tegnap már megírtam, hogy a fogyasztási adóknak a kereskedelmi mérleg egyensúlyának
biztosításával és a környezetvédelemmel van szoros kapcsolata, ezeken a területeken
tehát alkotmányos kötelezettség a beavatkozás.
Az államnak a közösség védelmén, a pénzügyi és gazdasági egyensúly biztosításán
kívül még számos olyan feladata van, amely alkotmányos kötelezettség, de szolgáltatásszerűen
valósul meg, tehát a kereslet-kínálat törvényszerűségei érvényesülnek. A közoktatás,
a közegészségügyi rendszer, a közbiztonság, a közigazgatás és a szociális rendszer
fenntartása, az igazságszolgáltatás a forrásokkal való ellátása esztelen pazarlássá
válhat, ha a ténylegesen szolgáltató személyek, szervezetek bevétele független a
szolgáltatás minőségétől.
Az állami szolgáltatásokat igénybevevő állampolgár csak szűkre szabott politikai
úton, a hatalommal fölruházott képviselőinek megválasztásával, rajtuk keresztül
tud hatni az állami szolgáltatások színvonalára, mert a ténylegesen szolgáltató
személyek jövedelmét nem tudja befolyásolni. Illetve tudja, de az a befolyásolás
a központosított rendszer értelmét megkérdőjelező hálapénz vagy megvesztegetés.
Az állam pedig azzal, hogy a köztisztviselők számára a teljesítménytől független
bérezési normákat határoz meg, visszaél a saját monopolhatalmával. Nem a költségeket
csökkenti, hanem a szolgáltatás mennyiségét korlátozza, a gyengén teljesítő közalkalmazottaknak
is fizet elnéző módon, így azok jövedelme elszakad a szolgáltatások értékétől, a
szolgáltatásban hiány alakul ki, ahogy ezt már januárban
megírtam. A köztisztviselőkkel kapcsolatban a követelményrendszer többnyire kimerül
az iskolai végzettség és a büntetlen előélet elvárásában, de a végzett munka eredményességére
ritkán terjed ki.
A köztisztviselők egy része nem áll közvetlen kapcsolatban az állam szolgáltatásait
igénylő polgárokkal (vagy a kapcsolat nem jár kölcsönös előnyökkel), esetükben a
teljesítménymérést a tavaly májusban leírt (harmadik oldal)
hierarchikus módján kell továbbra is megoldani, tehát a vezetők minősítsenek. Az
állampolgári elégedettséggel mérhető szolgáltatásoknál viszont a szolgáltatást igénybe
vevőnek kell minősíteni, ahogy már tavaly szeptemberben megírtam az
államigazgatás fejlesztéséről szólva. Ugyanez érvényes az összes (ingyenességig)
ártámogatott állami szolgáltatásra is, önrészt kell fizetni minden igénybevevőnek.
Az ártámogatás felfogható úgy, mint a közösség szempontjából fontos követelmények
teljesítésének az ára. A támogatott ágazatok általában természetes monopóliumok,
ahol a szolgáltatónak biztosítékot kell adni (erről írtam január végén), amit a fogyasztással arányos
ártámogatás formájában kap vissza. Amennyiben az állam meghatározza a termék jellemzőit,
akkor ennek a költségeit viseli azáltal, hogy a nem csak a biztosíték összegével
támogatja a fogyasztást, hanem a közösség által megkövetelt minőségi követelmények
(szabványok) ellenértékét is hozzáteszi. De ez túlságosan elméleti leírás, példaként
a tömegközlekedés megvalósítandó támogatását említem. Az állam (az önkormányzat)
megfogalmazza a minőségi követelményeket és közzéteszi, hogy mekkora összegű visszatérítést
biztosít egy-egy utazónak (jegyhez, bérlethez). Ezután licitálnak a vállalkozók
a szolgáltatás működtetéséért, s amelyik a legnagyobb összegű, a visszatérítéshez
hozzáadandó biztosítékot ajánlja, az kapja meg a vállalkozás jogát. A fenti konstrukcióból
következik, hogy az állam nem a vállalkozót támogatja, hanem csakis a fogyasztással
arányos teljesítést. Ha a vállakozó csődöt jelent, az nem a közösség
vesztesége, pályázhat új vállakozó a működtetés jogára.