Tudományos Demokrácia Pártja racionalizmus - befolyásolás helyett, tudásmegosztás, összefüggések keresése, folyamatos kommunikáció a megegyezésig, hogy végül erkölcsösek lehessünk
szükség-helyzet Gyülekezzünk a hatalmi játszmák ellen (4) 2009-07-15 15:10
Folytatom a több, mint két hete megkezdett bejegyzés-sorozatot, amelynek első, bukásszolgálat című részében a jelenleg is kormányzó
politikusokat megbuktató, megbüntető vagy a megbocsátó választói magatartást kritizáltam.
A második rész az általában vett politikai elit által kedvelt vezetési formákról
szólt tekintetesek címmel. A sorozat harmadik írásában
azt próbáltam érzékeltetni, hogy a közjómágusok miképpen
torzítják el az egyéni motivációt azzal, ahogy az állam ösztönző eszközeivel befolyásolják
a szükségre adott természetes emberi válaszokat. Így az egyén az állammal kerül
egyre inkább kapcsolatba, elszakadva a természettől és embertársaitól. Az efféle
elszakadást elkerülendő a szükségletek állami eszközökkel történő kielégítése csak
olyan helyzetekben célszerű, ahol és amikor visszafordíthatatlan károsodást okozna
a hiány. Erről szólok az alábbiakban.
Sokat gondolkoztam azon, hogy milyen címet kapjon ez a mai bejegyzésem, ugyanis
a magyar nyelvben a szükséghelyzet azonnali beavatkozást követelő súlyos veszélyhelyzetre
utal, miközben értelmezésem szerint a szükség, mint a mindegyikünkben meglévő folyamatos
helyzeti feszültség biztosítja mikro-szinten a jólét elérésére irányuló, ugyanakkor
fenntartható társadalmi mozgást. Végül a kötőjeles kifejezést választottam, amely
talán megfelelően tükrözi a lényeget. A hosszabb távon gondolkodó politikai döntéshozóknak
egyfajta a pengeélen muszáj megállni, hiszen a veszélyt jelentő szükséghelyzet kialakulása
előtt mindenképpen gyorsan és hatékonyan kell beavatkozni a közösség erejével, de
óvakodni kell a folyamatos beavatkozástól, mivel az a szükségre adott egyéni válaszokat
torzítja vagy sorvasztja el.
A szükség-helyzet fenntartása tehát nem cél, hanem annak a felismerésnek a
következménye, hogy a jóléti lépések megtétele az egyén, de legföljebb az önkormányzatok
feladata. A TDP erre irányuló törekvése a következő pontokban
foglalható össze:
1) A szociális létminimum alatti összevont (folyó és vagyoni) jövedelemszint fölött
semmiféle szociális támogatás nem adható, hogy a szükség-helyzet az egyéni erőfeszítéseket
maximalizálja. Az állami beavatkozás hiánya megteremti a civil együttműködéseknek
a polgári joggal megengedően szabályozott formáit, ami egy egészséges, tehát nem
központi akarat alá rendelt társadalom stabilitásához vezet. Erről, hogy a magyar
társadalom miképpen gyógyulhat föl a jelenlegi megrendült állapotából, már jó régen
írtam az adómorál című blog-bejegyzésemben.
2) A rászoruló egyénnek adott vagy őrá fordított támogatást az államkincstárnak
egyéni számlatartozásként kell nyilvántartani, amit a rászorultság megszűnésekor
köteles visszatéríteni az addig támogatott. Az alacsony jövedelmet szerző (de támogatásra
nem szoruló) jövedelemszerzőknek ugyanis szükségük van arra, hogy a teljesítményük
ellenértéke meg legyen különböztetve a másiknak támogatásként utalt anyagi forrástól.
Az államnak pedig szüksége van egy nyilvántartásra, amelyek alapján célozni tudja
a nem folyósított, hanem szociális beruházásnak tekinthető tanácsadói szolgáltatását,
ugyanis akinek a számláján nyilvántartott tartozása túllép egy bizonyos mértéket,
annak már nem csupán anyagi támogatásra, hanem életviteli segítségre is szüksége
lehet, ahogy ezt már több, mint egy éve, a segélyek című
szövegemben is kifejtettem.
3) Az előző pontokban meghatározott támogatás részleteit önkormányzati szinten kell
eldönteni, azaz a pénzben folyósítás és a természetbeni szolgáltatások arányát a
kisközösség szüksége szerint kell meghatározni, de a törvénnyel meghatározott összeget
mindenképpen a rászorulóra kell fordítani. Az egyénnek szüksége van a támogatásra,
az önkormányzatnak pedig szüksége van arra, hogy az egyén közösségbe illeszkedjen.
Ez megfelel a szubszidiaritás elvének, amiről már a Matolcsi-féle "harmadik út"
kritikáját megfogalmazó, (önkormányzatok) című szövegemben
is írtam.
4) A területileg egyenlőtlen jövedelmi (és vagyoni) viszonyok kiegyenlítésére szüksége
van a központi államnak, hogy a társadalmi feszültségeket csökkentve a törvények
alkalmazhatóságát elősegítse, ugyanis az különböző gazdasági viszonyok között a
törvények alkalmazása is különböző eséllyel valósítható meg. A szegényebb önkormányzatnak
szükségük van a régiós támogatásra, hogy a helyzeti előnyökkel rendelkező önkormányzat
szintjére emelkedjenek, a gazdagabb önkormányzatoknak pedig arra van szükségük,
hogy a polgárai gazdagodjanak, vagyis a jövedelemadó elvonás csökkenjen. Ezt a három
ellentmondó összetevőből álló szükség-helyzetet oldja meg az kohéziós támogatási
megoldás, amiről már írtam a TDP kormányprogram-tervezetének
gazdaságpolitika című bejegyzésében. A lényeg röviden, hogy a központi kormányzat
csak a törvényes keretet szabhatja meg, majd az így rendelkezésre álló keretről
a gazdag-szegény önkormányzatoknak kell szerződést kötni egymással. Az állam csakis
törvényességi felügyeletet gyakorolhat.
5) A fennálló szükség-helyzet megoldására a gazdasági vállalkozások képesek, a tőke
kockáztató és a munkaerő cselekvő együttműködése. Ideális esetben a vállalkozások
együttműködése és ellentmondásai a polgári jog keretei között megoldhatók, az államnak
csak a bírói kapacitását kell biztosítani, a folyó költségeket az igénybevevők fizetik.
Az államnak, mint a közösség képviselőjének egyik feladata a kialakult termelési
viszonyok törvényi hátterének megfogalmazása, hogy a termelésbe való belépés egyenlő
a lehetőségét biztosítsa. A gazdaság legtöbb szereplője a haszonmaximalizálás szempontjainak
rendeli alá a viselkedését, aminek a következtében piaci monopóliumok alakulhatnak
ki, akiknek a piaci (ár és forgalom) befolyásolását semmi nem korlátozza. A monopolhelyzet
kialakulását jelenleg tiltásokkal, vagyis bürokratikus eszközökkel kezeli az állam,
ahelyett, hogy a monopóliumot a piaci részesedéstől függő monopoladóval terhelnék,
ami a túlzott részesedés ellen hatna, ahogy ezt már tavaly is megírtam a
multi című bejegyzésemben.
6) A gazdaság fő vonulata konzervatív módon a bizalomra és a megszokásra épül, tehát
nem minden esetben ad megfelelő választ a valóságos szükségletekre, aminek következtében
a fellendülést bizalmi válság követi. Ez már valóban olyan válság, olyan szükséghelyzet,
amikor az államnak be kell avatkozni, amit úgy tud megtenni, hogy az adóbevétel
meghatározott részét (amit fellendülés idején magasan kvalifikált munkát igénylő
humán beruházásokra fordított) az alacsonyabb minőségű munkaerőt foglalkoztató beruházások
támogatására csoportosítja át, amivel a magasabb multiplikátor hatást éri el, ahogy
ezt a fél éve írt piacellenesség című szövegemben is
megfogalmaztam.
7) A bizalmi válság a termelés csökkenésével jár, önmagát erősítve (prociklikus
módon), miközben növekszik a megtakarításra való hajlandóság. Amennyiben az adóbevételek
csupán a folyó jövedelemmel vagy kiadással arányosak, akkor a gazdasági válságot
kísérő jelenségek az állam adóbevételeit is radikálisan csökkentik, így eladósodással
tudja csak fedezni a gazdaságösztönző (kontraciklikus) beavatkozást. Viszont az
államadósság a válság után ismét a gazdaság prociklikus túlfűtésére ösztönzi az
államot. Ez az önmagát fokozó hatás a megtakarítások csereértékével arányos rejtett
jövedelem megadóztatásával küszöbölhető ki. A reálkamattal arányos általános vagyonadó-teher
miatt csakis csak olyan mértékben alakul át különféle kincsformákba az addig tőkeként
üzemelő vagyon, amilyen mértékben a válság technológiai eredetű (azaz nem bizalmi).
Egyébként pedig olyan vállalkozásokba csoportosul át a tőke, amelyek kockázata kisebb.
A Tudományos Demokrácia Pártja a fentiekben megfogalmazott, visszafogott
állami beavatkozást szorgalmazza, de ez nem jelenti azt, hogy nem kíván hatást gyakorolni
a gazdasági folyamatokra. Ez a hatás azonban nem lehet közvetlen beavatkozás, ahogy
azt majd a következő bejegyzésben részletezni is szeretném. Károkat okoz, ha
bármelyik politikai kurzus társadalomalakító módon lép fel de azt muszáj
világosan tisztázni, hogy egy, a hatalmi eszközökért küzdő párt milyen
elveket követ. Azt is pontosan tudatni kell a választókkal,
hogy milyen reformlépéseket köteles megtenni az a
szakértői kormány, amelyet a TDP parlamenti képviselői támogatni tudnak.
A létrehozandó Szociálliberális Fórum lehetővé teszi
a társadalmi folyamatokra való gyors és határozott reagálást, ugyanakkor megnehezíti
a Fideszéhez hasonló (lassan természetes gyakorlattá váló) ideológiai köpönyegváltást
a hatalom megszerzése, megtartása érdekében.